Smärtlindring till och från hela livet ett alternativ?

Sv: Smärtlindring till och från hela livet ett alternativ?

Han behövde simma iaf två gånger i veckan, han hade artros i bakkärran..vilket vi inte kom på för än han var riktigt tunn om baken rent muskulärt vilket gjorde honom hjulbent. Men jag förstår att folk inte har råd, det är så jävla dyrt med sim :(
 
Sv: Smärtlindring till och från hela livet ett alternativ?

Min hund simmar visserligen inte på rehab, utan går i "vattentrask". I ett inledande skede så gick vi på rehab 2 ggr/veckan men som underhållsdos så går vi numera regelbundet var tredje vecka och det räcker faktiskt för henne. Hon är i grund och botten en mycket välmusklad och rörlig hund och har också lätt att behålla musklerna.

Med jämna mellanrum så lånar vi även badkar av lyxigt folk som har sådant. Där får hon simma på stället med flytväst på (perfekt med liten hund ;)) och på sommaren så rehabsimmar vi i sjön så snart vädret tillåter (och så länge det inte finns några alger).
 
Sv: Smärtlindring till och från hela livet ett alternativ?

Svarar båda:

Två gånger i veckan är jag rädd är både över budget och över den praktiskt möjliga gränsen är jag rädd. Det är 8½ mil enkel resa till vattentanken, och två gånger i veckan med priset jag fick i annan tråd av en bukefallist, blir tusenlappar i månaden. (Plus 800 kr/månad i specialfoder, som jag tror kommer behövas om man ska hålla honom SLANK.. just nu går han ner ett halvkilo i veckan på hills r/d a 680 kr säcken (12 kg). Men för att hålla honom SLANK är risken det krävs att han står kvar på r/d eller deras w/d, samma pris).

Och det har jag helt enkelt inte råd med ens om jag vill. Simma var tredje vecka däremot är ju en helt annan femma. Därför jag var lite nyfiken, även om jag vet att det inte går att 'översätta' till Utter. Han kan behöva tre gånger i veckan eller inte alls som 'underhåll' Men alltid bra höra andras erf.

Småhundar ja, sicket lyx. Vi har ju badkar, ett djupt ett med (sånt där gammalt stort med lejontassar =)) så hade man haft en liten hund så hade det ju blivit väldans enkelt. Hmm, mattes framtid byggprojekt, bygga egen vattentank med jetstream.. eller inte ;)

Tycker du, Philosophia, att vattentraskandet (antar du menar rullmatta med vattenmotstånd) ger samma effekt som simning, eller du kanske inte har simmat så du kan jmf?
 
Sv: Smärtlindring till och från hela livet ett alternativ?

Tycker du, Philosophia, att vattentraskandet (antar du menar rullmatta med vattenmotstånd) ger samma effekt som simning, eller du kanske inte har simmat så du kan jmf?

För min hund så ger vattentrasket bättre effekt och det beror på att vi med henne är ute efter en mekanisk rörelse i karpalleden. Vid simningen så vinklar hon inte karpalleden tillräckligt mycket (eller hur jag ska uttrycka det).

Appropå jetstream så behövs inget sådant till min hund. I badkar så lockar jag med köttbulle framför näsan med den ena handen, samtidigt som jag har den andra handen i handtaget på flytvästen och håller emot. När vi är i sjön så räcker det med att jag lyfter ut henne i vattnet och riktar henne mot land. Sedan håller jag bara i handtaget och så simmar hon på stället. Elak matte. :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Smärtlindring till och från hela livet ett alternativ?

Jo visst kan det vara så att simningen var det som gjorde att han höll muskler men han byggde samtidigt inte fler muskler av att simma?, han simmade först 2 gånger i veckan och sen 1 gång i veckan... Problemet är att jag just nu går arbetslös och på vårat simkort har vi bara fyra tillfällen kvar...sen blir det svårt att få råd med det. Min förhoppning vore ju att kunna simma honom utomhus nu i sommar (med flytväst och under ordnade förhållanden) men det gäller ju att han inte lider fram tills dess och att det är hållbart för hunden. Ska prata med vet om möjligheterna att träna honom på andra sätt förutom simningen... eftersom vi både har en bit att åka och jag saknar körkort så måste ju även husse ta ledigt från jobbet för att hunden ska simmas så det fungerar inte ekonomiskt hur gärna jag en vill:cry: Hoppas såklart på att få ett jobb inom snar framtid för att få en fungerande ekonomi igen men just nu är det tufft.
 
Sv: Smärtlindring till och från hela livet ett alternativ?

Jag läste dina trådar om din hund, jag hoppas att det ordnar sig till det bästa för din hund också...det är hemskt när dom inte mår som dom ska :(
 
Sv: Smärtlindring till och från hela livet ett alternativ?

Vi har fått fundera mycket på detta med mammas ena tik.

Hon fick diagnosen hormoniell epelepsi när hon var 3-4 år. Vi tog bort livmoderna eftersom anfallen kom i samband med hennes eller de 2 andra tikarnas löp. Men eftersom det tar tid innan hjärnan fattar att livmodern är borta så löper hormonerna på som vanligt(kan jämföras med fantomsmärtor vid amputerad kroppsdel)

det har gått 1 år ungerfär sedan livmodern tog bort men hon får fortfarande anfall när min tik och mammas andra tik löper. så vi börjat ge henne medecin som hon ska få dom perioder som tikarna löper. vi får se hur det går, hon fick första medecinneringen idag.

Hade hon tvingats gå på medecin jämt hade vi fått ta ställning, är det värt det? Vad kommer hon få för liv? just epelepsi medecinen gör henne dåsig och trött. Vi vill inte ha en drogad hund för jäman eftersom hon är en så glad och sprallig tjej i vanliga fall.
 
Sv: Smärtlindring till och från hela livet ett alternativ?

kl

Min gammel vovve äter Rimadyl pga av värk i kroppen, han är 8 år och kommer inte att kunna leva utan sin rimadyl.

Såvida det är rätt mot hunden eller inte vet ja inte, men de gör vårat beslut enklare att fatta när den dagen kommer.

Jag anser att detta är den allra svåraste frågan och jag tror att man får se till varje individ. Min kille kommer att få gå på rimadylen så länge han mår bra av det, i början hade vi större effekt av den så det verkar som effekten börjar att avta något dessutom kvarstår rädslan för smärta. Hade denna hund levt exempelvis hos min mamma hade han kunnat leva längre, där är det lugnt och han kan få gå och vara lite skruttig. Hemma hos oss är det full rulle två aktiva hundar till och tre barn, det blir inte alls samma lugn och ro vilket gör det svårare.
 
Sv: Smärtlindring till och från hela livet ett alternativ?

Jag har en greyhoundhane på 5,5 år som fått diagnos artros i armbågen.Vi var tvungna att sluta med norocarp pga blödande magsår.Nu behandlar vi han med nyponpulver,msm,laxolja glucosamin och djävulsrot och efter 1 månad ser vi en stor förändring.Det tar längre tid med dessa preparat pga dom hjälper kroppen att bygga upp sina egna resurser istället för att dölja dom.Vi håller tummarna att det går bra för er.
 
Sv: Smärtlindring till och från hela livet ett alternativ?

Djävulsklo bygger inte upp någonting, det är samma verkan av det som av NSAID, dvs (om det fungerar) smärtstillande och antiinflammatoriskt.

Bara som en parantes för de som läser.
 
Sv: Smärtlindring till och från hela livet ett alternativ?

Jo visst kan det vara så att simningen var det som gjorde att han höll muskler men han byggde samtidigt inte fler muskler av att simma?
Oj, ja hjälper inte ens simning är det nog något som inte är riktigt bra :(
 
Sv: Smärtlindring till och från hela livet ett alternativ?

KL

Jag har funderat i dessa banor ett tag till, då min hund har ont, men vi inte vet varför. Han skulle bara få smärtlindring resten av livet om han var HELT smärtfri, han ska inte halta eller ha konstigt rörelsemönster.
 
Sv: Smärtlindring till och från hela livet ett alternativ?

Har du pratat med din vet om operation? Nu vet jag ju inte hans led kanske inte skulle hjälpas så mycket av det, men annars så kan ju ledkapseln stramas upp och/el en ny höftled konstrueras, på hundar under 15 kg kan höftleden helt kapas med smärtfrihet och symptomfrihet som följd. Har en kompis vars hund hade D-höfter, han fick smärtproblem och då han bara väger 13 kg togs hans höftleder bort. Den hunden lever nu ett glatt och mycket aktivt liv, tränas spår och lydnad bla. Det syns inte alls på honom att han ej har höftleder :)
 
Sv: Smärtlindring till och från hela livet ett alternativ?

Hunden väger 42 kg ungefär så med hans tyngd anses det för riskabelt, sen har han ju en c höft på andra sidan (vänster) så risken är ju ändå att han får problem med den senare även om det inte finns några pålagringar på den sidan nu. Riktigt svårt är det... om man ska se nåt positivt just nu så har hunden redan varat helt på rimadylen (började i fredags), den stramhet jag kände vid rörelse utåt bakpt i höften är borta och han går lätt i "ökad trav" just nu. Frågan är ju som sagt bara vad som händer om rimadylen sätts ut, om vi är tillbaka i stelhet smärt igen då och om det går att muskla honom på ett ksonsamt sätt så att han kan få ett drägligt liv och hålla... Usch...nu vill jag bara att det ska bli tisdag så jag får tala med min ortopedvet om alla mina tankar...
 
Sv: Smärtlindring till och från hela livet ett alternativ?

C höften i sig borde inte påverka. Man opererar sällan mer än en höft även om hunden har ont i båda, den avlastar på den opererade höften och brukar på så sätt bli besvärsfri. Känns lite bakvänt, men..

Dock är ju numera höftledsimplantat omdiskuterat, och Agria tar bort ersättningen för det ur sina hundförsäkringar just för detta.
 
Sv: Smärtlindring till och från hela livet ett alternativ?

Oj, ja hjälper inte ens simning är det nog något som inte är riktigt bra :(

mmm...det är det jag är rädd för... sen vet jag ju inte hur han skulle sett ut i musklarna om han inte hade simmat heller??... Fast han har alltid haft svårt att muskla och bredda sig så frågan är om det finns nåt mer "fel" som inte upptäckts... Blir till att ha ett ordentligt snack med både vet och rehabpersonalen om framtiden och rimliga förväntningat/livskvalite mm, dom känner ändå min hund skapligt efter våra turer där i somras/höstas.
 
Sv: Smärtlindring till och från hela livet ett alternativ?

Har han tagit i med bakbenen ordentligt när han har simmat? När min simmar så drar hon ihop bakbenen som ett dragspel och ligger och fjuttar lite med baktassarna - ingen som helst träning för bakbenen alls. Nu gör ju inte det något för vår skull eftersom vi vattentränar för hennes framben.

Min fråga är alltså om fysioterapeuten har studerat hans simteknik ordentligt? Är den dålig så skulle det kunna förklara att han inte musklat sig tillräckligt. Har han dessutom haft ondare än vad ni tidigare har trott (med tanke på att han fick tillbaka schwunget i steget med Rimadyl) så kan smärta/obehag ha gjort att han inte har vågat ta i (eller så är han - som min hund - bekväm av sig och tar inte i av den anledningen).

Jag kanske greppar efter halmstrån här. Men om han blir smärtfri på Rimadyl och man sakta sakta börjar träna upp honom medan han går på Rimadylen och ser till att han verkligen använder bakkärran så kanske man kan lyckas bryta en ond cirkel.
 
Sv: Smärtlindring till och från hela livet ett alternativ?

Alt att simningen inte var tillräckligt ofta? Ett djur som haft ont vänjer in ett rörelsemönster för att avlasta. Även när smärtan/orsaken är borta kan de ha kvar samma rörelsemönster. Om man inte bryter det får de ont igen, för de inte rör sig rätt.

Man kan behöva verkligen 'chockstarta' igång det, att se till att djuret ofta ofta ofta tvingas röra sig rätt, för det ska muskla om och lära om. Det finns både smärtminne och muskelminne. Så kanske var de två gångerna simning i veckan i början (hur länge?) tillräckligt för att inte försämra, men för lite för att förbättra? Dvs 99% av tiden belastade han fortfarande som innan, dvs fel, och den där sista procenten räckte inte för att skapa tillräcklig förändring?

Han kanske skulle behövt simma 3 eller 4 gånger per vecka, för att tillräckligt ofta och kontinuerligt 'tvingas' belasta korrekt, för att uppväga den tid på torra land som han belastade fel?

Bara en tanke, sett det där hos häst. En unghäst som haft ont, men även sedan fortsatte spara ena bak, få ont igen. Tillslut fick vi 'chockstarta' med ganska rejäl varannandagsridning, mer än hon borde gått för sin ålder etc, men nöden har ingen lag, för att vända det på rätt köl Då blev det såpass ofta att det gav skillnad (och varannan dag just för hon skulle träna bort träningsvärken där dag två efter passet, och inte pga den gå och spänna sig). Sen kunde man 'gå ner' i träning utan att hon tappade. Men aldrig ställa av henne helt, då gick det bakåt igen.
 
Sv: Smärtlindring till och från hela livet ett alternativ?

När vi började simma honom kollades hans baskbensrörelser noga av rehabpersonal vid varje tillfälle och hon tog även ut hans rörlighet efteråt och hon menade att han jobbade som han skulle. Då vi går på en vad jag vet bra klinik med goda referanser just inom artroshundar med känd rehabpersonal så känner jag mig trygg i att hon vet vad hon gör. Även jag fick titta på hans rörelse i vattnet och vad jag kunde se så simmade han jämt och fint och tog i ordentligt. I början av hans simmande i somras så gick han på rimadyl just för att kunna belasta utan smärta, och vad både jag och vet kunde se belastade han ju även korrekt "på land" då, men sen i och med vintern nu så har jag ju haft svåprt att träna honom på rätt sätt ute i kuperd terräng eftersom det vart isigt, snöigt och snorhalt på många ställen, vet inte om han skulel hållt bättre och underlaget och motionen fungerat bättre. Därför hoppas jag på att han kanske kan bli bra bara han lär sig röra sig rätt vilket han ju verkar göra nu när han äter rimadyl. men det jag känner är viktigt just nu är ju och få reda på om han har ont konstant och vad som går att förbättra med träning mm. Jag har ju som sagt inget imor att ha honom på smärtlindring en längre period om det behövs just nu OM det kan ge resultat och leda till att hunden får ett drägligt liv utan för mycket restriktioner...han måste liksom få "vara hund" och må gott.
 
Sv: Smärtlindring till och från hela livet ett alternativ?

Intessant det där med hösten.. Jo visst kan det vara så att han inte hölls igång tillräckligt, han siommade ju i snitt 2 gånger i veckan och mot slutet 1 gång i veckan under lite mer än 3 månader... Det svåra är ju som sagt att jag inte har råd att låta honom simma en massa med den usla ekonomi jag har för tillfället som arbetslös, visst anklagar jag mig konstant för att jag inte kan låta honom få allt han kanske skulle behöva i rehabsyfte just nu men tyvärr måste jag se till hur verkligheten är. Jag komemr att berätta för min vet hur det ligger till så hoppas jag på att det ändå går att göra något, jag är villig att kämpa på alla sätt jag själv kan med stretch, massage rätt sorts motion i vardagen mm bara det INTE innebär att hunden lider... jag älskar hunden nåt så otroligt så det är liksom svårt att helt objektivt sitta och se på problemet så jag uppskattar alla svar jag får här. Som sagt så har han ju svarat kanon på rimadylen och jag hittar inger rörelseförändring hos honom nu men frågan är ju ändå hur hunden mår och om det går att få honom att bygga tillräckligt med muskler så att ha kan röra sig utan att snedbelasta och på nytt få ont/problem och innebär det att han måste simma flera gånger i veckan mer eller mindra konstant så har jag tyvärr svårt att se det som ett hållbart alternativ hur ont det än gör mig....
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 575
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 491
Senast: Raderad medlem 68338
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 196
Senast: WildWilma
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 358
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? del 3 - Kids Edition
  • Konstiga uppringningar.

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp