Småbockande 3,5 -årigt friesersto

T

trojalotta

Jag har suttit på mitt sto ca 15 ggrunder ca 3 månader. Det har gått mycket bra. Innan har jag tömkört och markarbetat henne ofta, ända sedan jag fick henne som 1,7-åring. Problemet är att hon har börjat "småbocka" efter ca 5 min de sista 3 ggr. Jag har aldrig ridit henne mer än 10-15 min. Vi brukar gå ut i skogen ca 20-30 min och jag har då suttit av efter halva vägen.
Sadeln är utprovad av en duktig hästmänniska och hon verkar inte ha ont. Eländet börjar alltid med att hon vänder huvudet mot mina fötter och försöker nafsa. Jag trodde först att det var blindingar under magen men icke. När det inte det får efekt så skjuter hon rygg och börjar småstudsa lite. När jag inte går av då heller så står hon istadigt stilla. Jag har aldrig gett mig utan med hjälp av medryttare till häst fått henne att gå ca 10 meter på ett ok sätt innan jag har hoppat av. Har någon ett råd att komma med?

Sv: Småbockande 3,5 -årigt friesersto

hej. det låter som att det är något som irriterar henne. är det inte sadeln el sadelgjorden så kan det va nåt m dig hon stör sig på. har du provat o rida barbacka? uppför hon sig då är det förmodligen utrustningen.lycka till

Jag har suttit på mitt sto ca 15 ggrunder ca 3 månader. Det har gått mycket bra. Innan har jag tömkört och markarbetat henne ofta, ända sedan jag fick henne som 1,7-åring. Problemet är att hon har börjat "småbocka" efter ca 5 min de sista 3 ggr. Jag har aldrig ridit henne mer än 10-15 min. Vi brukar gå ut i skogen ca 20-30 min och jag har då suttit av efter halva vägen.
Sadeln är utprovad av en duktig hästmänniska och hon verkar inte ha ont. Eländet börjar alltid med att hon vänder huvudet mot mina fötter och försöker nafsa. Jag trodde först att det var blindingar under magen men icke. När det inte det får efekt så skjuter hon rygg och börjar småstudsa lite. När jag inte går av då heller så står hon istadigt stilla. Jag har aldrig gett mig utan med hjälp av medryttare till häst fått henne att gå ca 10 meter på ett ok sätt innan jag har hoppat av. Har någon ett råd att komma med?
Jag ska prova barbacka, har någon annan varit med om något liknande?

jag tror att hon bara testar dig, stå på dig och försök att lösa det själv, alltså utan medhjälpare, för annars är det ju inte du som vinner över henne, var inte rädd för att sparka rejält i sidorna om hon är dum...

Det är alltid vanskligt att ge råd över internet men jag tror att hon testar dig. Se till att hon tänker så pass mycket framåt att det inte är lägge att vända sig om och snusa på dina fötter. Personligen skrittar jag väldigt lite uppsuttet på bebisar (då sitter jag gärna av och leder) utan travar mest.
Stannar hon så får du helt enkelt vänta ut henne så här i början, du kan prova smack och försiktigt ge lite skänkelhjälp (vet inte hur pass van hon är elelr om hon börjat förstå skänkelhjälp- om inte kan man istället putta på försiktigt med spö tillsammans med rösthjälp). Massor av beröm vid minsta tänk framåt, be gärna medföljarhästen skritta förbi utan att bry sig, men direkt konsekvens om hon försöker backa. Står hon stilla så är det bara att behålla lugnet, förr eller senare blir hon less och då kommer hon att röra sig.
Se till att du även kan lösa dessa situationer på marken, att hon tar smackningar och att hon svarar framåt för en lätt dutt med spöet på samma ställe som du skulle dutta om du satt på.
Hon är en bebis så det gäller bara att försöka förklara för henne vad som förväntas. Lycka till!

Intressant att du inte skrittar din unghästar, jag gör precis tvärtom, eller, jag rider mestadels i skritt på långtygel och mycket varierat i allt från trång skog-ridhus-asfalt. När jag satt traven får de jobba rakt fram med avsaktningar då och då på långtygel i trav...Kul att man gör olika, blev bara så paff;)

Jag tror att hon bara ifrågasätter lite vad ni håller på med och blir lite osäker när du inte "tar kommandot".

Min 3-åring har varit likadan (Är likadan? Hon blev sjuk mitt i alltihop...:angel:), och det är helt och hållet en fråga om framåtbjudning och rätt "tänk" från hästens sida.

Rid så att hästen hela tiden tänker framåt, och beröm mycket när hon gör det. Det är liksom steg 1, att det är positivt att knata på framåt och inte fundera på annat. Strunta lite i vilken gångart och hur det ser ut till en början, så länge hästen bjuder framåt så är allt bra.

Se även till att vara tydlig när hästen väl börjar fundera, och låt det inte gå så långt som till att hon stannar helt och får chans att sniffa på dina fötter etc.

Senast ändrad:

Anledningen till att jag undviker att skritta uppsuttet är att de satt för få muskler i ryggen vid inridningens början, man sitter mer eller mindre på skelettet. Det är ju även därför ridprovet för 3-åringarna består av lättridning i trav och att du inte sitter ner i galoppen, allt för att stärka och ge plats för att hästen ska kunna komma upp med ryggen. De lär sig både bjuda och tänka framåt, passen blir relativt korta och intensiva och de tränar upp-och avsittning om man sitter av vid längre skrittsträcka.
Men visst kan det vara roligt att man gör olika- förhoppningsvis leder det fram till samma mål (även fast inte jag ser vad man skulle kunna lära hästen i skritt som inte kan läras i trav vid så pass ung ålder;))
Hälsningar Sar

När det inte det får efekt så skjuter hon rygg och börjar småstudsa lite. När jag inte går av då heller så står hon istadigt stilla. Jag har aldrig gett mig utan med hjälp av medryttare till häst fått henne att gå ca 10 meter på ett ok sätt innan jag har hoppat av. Har någon ett råd att komma med?

Tror att du riskerar att befästa problemet om du "nöjer dig" med att hon bara går 10 meter innan du sitter av. det är stor chans att hon har kvar tänket och inte full bjudning, och när du då hoppar av så snabbt efter den rena protesten, så är det för nära i tiden och hon kan fortfarande koppla det till att beteendet från hennes sida gav utdelning/resultat.
om du har draghjälp så tycker jag det är vettigt att rida betydligt längre än 10 meter. kanske komma fram i trav bakom draghjälps hästen, så ditt sto kommer ur tänket och får ngt roligt framför sig att haka på och fokusera på.

Mvh /m

jag tror att hon bara testar dig, stå på dig och försök att lösa det själv, alltså utan medhjälpare, för annars är det ju inte du som vinner över henne, var inte rädd för att sparka rejält i sidorna om hon är dum...

Inte att rekommendera på en häst som inte förstår skänkeln.
det kan bli rodeobockar av det o sen omöjlig att ens sitta upp på.

Hållre med Axel, varför sparka när hon inte förstår? Ta det lugnt, sitt stilla och avslappnad och upprepa kommandot för framåt, strular hon vänta ut henne och fortsätt envist med att räta ut henne och ge kommando för framåt. Tappa aldrig humöret, finns ingen anledning att dra igång värre protester än de hon redan visar, hästar tröttnar fort om de märker att det inte ger något, men eldar man på dem är det många som fattar humör, eller blir rädda.

Backa tillbaka ett steg o tömkör den o lär den vad framåt betyder.

Tror att du riskerar att befästa problemet om du "nöjer dig" med att hon bara går 10 meter innan du sitter av. det är stor chans att hon har kvar tänket och inte full bjudning, och när du då hoppar av så snabbt efter den rena protesten, så är det för nära i tiden och hon kan fortfarande koppla det till att beteendet från hennes sida gav utdelning/resultat.
om du har draghjälp så tycker jag det är vettigt att rida betydligt längre än 10 meter. kanske komma fram i trav bakom draghjälps hästen, så ditt sto kommer ur tänket och får ngt roligt framför sig att haka på och fokusera på.

Mvh /m

Jag håller med Mackan, nu igen, ut i skogen med dig med draghjälp. Sen undrar jag, är den född på hösten -03, eller är det en -04:a?

Är det en -03:a, så skulle jag försöka komma ut i skogen och galloppera.

Att sparka en 3.5 åring som inte är riden så många ggr känns väl ganska dumt?! Skulle jag aldrig våga göra...för min egen säkerhets skulle... känns inte så pedagogiskt heller, men det är ju upp till var och en.

Mitt friesersto gjorde precis så vid ridning:devil:. Dock tror jag att min häst vänder sig mot min skänkel då hon lärt sig att det är ett sätt att stanna vid ridning i repgrimma. Hon tyckte väl att hon var duktig då :angel: Enligt min tränare handlar det om att min häst ej tycker om att jag trycker med skänklarna på magen på henne samt att hon ej går framåt riktigt. Jag skulle driva mer med sätet. Ha fram henne mer även i skritt. När hon bockade skulle jag bara hålla i mig och driva framåt. Detta har hjälpt mig i a f. Jag hade även problem med att få henne att gå ifrån stallet även när jag ledde henne. Det var en meter fram och sen stanna. Jag har arbetat mycket med ledarskapsövningar och jag har numera repgrimma när jag är ute och går. Så fort hon stannar så lägger jag först ett litet tryck i grimman som sakta blir kraftigare när hon ej går fram. Så fort hon går fram släpper trycket i grimman. Sen brukar jag vända när hon har varit duktig och gått framåt ett par steg utan att trilskas - innan jag känner att hon snart kommer att stanna igen. Tar bara korta sträckor till att börja med.

Jag ska prova barbacka, har någon annan varit med om något liknande?

När jag red in min häst så började hon att bocka lite under en peroid. Vi hade precis börjat att galoppera, och det var det roligaste hon gjort i hela sitt liv iaf :D Så så fort hon förstod galoppskänkeln så gjorde hon en serie bocksprång sekunden efter fattningen och sen galopperade hon i väg lugnt och fint med spetsade öron.
Jag gjorde ingen större affär av det, red bara på framåt och hon slutade med det av sej själv efter ett par veckor om jag minns rätt. Sen dess har hon i princip aldrig bockat mer.

Vet ju inte varför hon gjorde så, men jag tror och trodde då att det var av lyckobus :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 849
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 903
Senast: liiinnea
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama