Små svarta myror i köket - vad göra?

Lupin

Trådstartare
Upptäckte igår att det sprang omkring några små, svarta minimyror längst ena golvlisten i köket. Strödde ut Myrr C igår kväll, innan jag la mig, och spärrade av köket så att inte hundarna kunde gå in där under natten. Nu på morgonen har jag dammsugit upp pulvret igen och torkat rent.

Jag vet hur de har tagit sig in och har sett till att de inte har den möjligheten längre (redan igår). Jag borde kanske strö ut Myrr C där ute med?

Om man ser en handfull såna där små svarta myror, hur många kan det eg tänkas finnas i väggen då? Borde jag ringa Anticimex eller räcker det att strö ut Myrr C själv några kvällar/nätter?

Sv: Små svarta myror i köket - vad göra?

Sprid myrr runt huset, särskilt där det finns gus/sand dvs i sprickor i stenfoten för där tar de sig in. Vattna där du har spridit så blir det effektivare.
Prova några dagar och ring anticimex om de inte försvinner.
Det är lurigt att ta ut anticimex för djur och barn får inte vara i närheten där det är sprutat på några dagar sedan fast det samma gäller med myrr så det kan vara ide att ta ut dem direkt. Om du har avtal med dem i din hemförsäkring så kostar det inget att ta ut dem.

Häll ut kanel vid ingången istället. Det gillar de inte, och du slipper vara orolig att hundarna får i sig gift. Det skadar inte att prova iallafall.

håller med om kanel, det är super mot myror! :bow:

jag bodde i ett hus med galet mycket myror förra året, men löste det med just kanel. från att ha haft myror springande överallt så såg jag bara någon enstaka efter att ha "kanelat" trösklarna vid ytterdörrarna samt en list är jag insåg att dom bodde och kom ut under...
visst kunde jag kanske ringt anticimex istället och blivit av med dom för gott, men det här hjälpte utan problem.

(annars kan man vara mer "grym" och göra som jag gjorde en annan gång. en klick honung någonstans där det är mycket myror i rörelse i huset, vänta ett par timmar och spreja sedan med valfritt myrdödarmedel. därefter dammsugaren. klart!
får kanske upprepas 2-3 gånger, men sen är myrorna putsväck, om man samtidigt blockerar ingångarna med kanel)

Sprid myrr runt huset, särskilt där det finns gus/sand dvs i sprickor i stenfoten för där tar de sig in. Vattna där du har spridit så blir det effektivare.
Prova några dagar och ring anticimex om de inte försvinner.
Det är lurigt att ta ut anticimex för djur och barn får inte vara i närheten där det är sprutat på några dagar sedan fast det samma gäller med myrr så det kan vara ide att ta ut dem direkt. Om du har avtal med dem i din hemförsäkring så kostar det inget att ta ut dem.

Jag tror inte jag behöver sprida runt hela huset, för jag vet var de har tagit sig in: via en kabel som olyckligt hamnat ner på marken, den brukar ligga uppe på värmepumpen för att inte ha markkontakt. Den går in i huset genom ett uppborrat hål som aldrig blivit tätat, slarvigt nog. Men nu ska det tätas och jag ska se till att kabeln till värmepumpen får någon slags upphängning.

Jag ska hälla ut Myrr C däromkring och ge det ett par dagar. Kan inte se några myror i köket idag på morgonen i alla fall.

En av funderingarna jag har är ifall man ser 3-5 myror i köket, hur många kan då eg gömma sig bakom listen/i väggen? Är det som med toppen av isberget eller?

Tack för länken! Det var intressant läsning. :)

Min faster som bodde utanför Göteborg hade en vecka varje vår en rand av myror som passerade över köksgolvet i sitt hus.
Jag förmodar att de försökte på olika sätt att få bort dem, utan större framgång.
Så de gav upp när de insåg att efter den veckan så hade de inte myror inomhus förrän ett år senare.
De bodde väl i huset i typ 30 år, hade det alltid så.

Kanel är bra, man kan kombinera det med att mata myrorna utomhus för de kommer in bara för att leta efter mat, det finns ingen myrmat utomhus denna tiden på året.

Får varje år, i maj månad, in små svartmyror i huset (obs:rätt nybyggt). Vi ställer ut "myrdosor" ett par omgångar. Efter några veckor är myrorna borta. Kan verkligen rekommendera dosorna då man har småbarn och husdjur gåendes inne in huset :)

Vad är det för dosor? Är det kanske Myrr i form av granulat, som man häller i små platta dosor? Använde såna för en 10 år sedan i ett annat boende och de var väldigt effektiva, funkade mot silverfiskar med. :)

Har bara inte hittat dem nu.

Varenda år i maj månad så kommer dom. Dom svarta små krypen. Många är dom och överallt är dom. :mad:
Vi har myrdoser som vi placerar ut lite varstans och det brukar hjälpa.
Men äckliga är dom små krypen. Dom ska vara i skogen!! :grin:

Har köpt myrdosor och placerat ut. Det står att man även kan ställa dem utomhus, men det har jag inte gjort.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Burkmat
  • Kan det verkligen stämma?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka