K

Klister

Hur stor koll har ni på små sår som era hästar fixar sig? Om man inte kan se hur djupt det är? Om hästen är rejält svullen?
Ringer ni veterinären? Litar ni på vad veterinären säger?
Hur noga kollar ni såret efter att veterinären har varit där? Tar ni tempen på hästarna vid småsår?

Anledningen att jag frågar är att min ena häst står nu med drän, antibiotika, smärtstillande och antiinflammatoriskt...
Såret var stort som en liten 50öring och satt på hasen, hasen var dessutom kraftigt svullen och hästen hade inte feber, magkänslan sa mig att detta var inte bra. Jag tog ut veterinär som klämde lite och gav sedan en pennicillinkur på tre dagar.
efter två dagar ringer jag igen, och hästen har då feber (38,7;38,4) och ser ut som hon har bytt ben med en elefant :crazy: (svullen från låret och ner till hoven)
Det kom en annan veterinär som mätte djupet... ca 5 cm snett neråt. Hon satte in drän, starkare antibiotika, smärtstillande och antiinflammatoriskt... Jag fick stränga order om att ha järnkoll på hästen och vid minsta tecken på försämring så ring, det kan ha gått sönder hinnor och sånt i hasen om vi har otur.
Idag ser det bättre ut hon är inte lika svullen och har ingen feber . :)

Det är inte det första såret jag har haft på hästarna men jag vet inte om jag har haft något som har kunnat vara så här farligt, dom andra har man åtminstone sett att dom har varit djupa och de har varit på rätt håll så skiten har kunnat rinna ut ur såren.
Jag tempar alltid när jag misstänker att något inte är bra, nu tempar jag dessutom ovan nämda häst två gånger om dagen, morgon och kväll.
Och jag borde egentligan vara duktigare och tempa varje morgon jämt, även när hästarna är friska.

Sv: Små sår

ja du så noga är man kanske inte:crazy: JAg känner igenom hästen varje dag...som nu har han ett sticksår på insidan av skenan på frambenet efter utstickande sömmar(från skorna) förmodligen. Det ska åtgärdas med jodopax och sedan inköpas en sömdragare så att detta inte händer igen. Han ahr precis sräckt sin ena kastanj på h. bak som också ska åtgärdas idag med jodopax och omlindninga av vetflex lindor.
Vill först försöka åtgärda såret själv innan vet inkallas så att det inte blir en massa onödiga kostnader.
Fel kanske jag vet inte men det är min metod just nu iaf.:o

Hej!

Min häst kom in med ett liknande sår i hasen för några år sen.. Blödde mycket lite, var inte halt. Jag var på globen och insläpparen ringde och sa att häst har ett sår, det ser djupt ut, vad göra?? Ring vet. och kolla tyckte jag. Vet trodde det kunde vara allvarligt så då tog vi ut veterinären... Vet tittade på såret konstaterade att det var NÄRA benhinnan men inte igenom, tvättade, slog in och åkte hem. Häst hade jättebandage 2 dagar på benet och sen var hon som vanligt...

Småsår som inte verkar djupa låter jag alltid vara, sitter de på pundigt ställe eller verkar djupa, brukar jag fråga runt lite bland stalltanterna med längre erfarenhet och vid behov rådfråga veterinär. vid osäkerhe tar jag ut vet. hellre en kostnad för mycket än en halt och långtidsskadad pålle.

Jag tempar häst varje dag oavsett sår eller ej och skriver ner resultatet.

/ Lavinia, vars häst har 2 sår nu, ett över ena ögat- läker självt och ett "broddtramp" på insidan av kotan som också klarar sej självt..

Jag tycker alla sår är lika viktiga att hålla rena och fina oavsett storlek! Som sagt, ett litet sår kan bli ett stort problem. Jag har hört att om hästen fått ett sår som glappar eller "gapar" så behöver det sys (vet inte vart jag hört det men..) och om det är lite svullet runt omkring och om hon verkar hängig så brukar jag avvakta och låta henne vila, ifall + att jag tempar henne (gör visserligen det ändå varje dag). Om det är jättesvullet skulle jag rådgöra med en vet. Just nu så har pållen ett sår på bringan som jag tvättar dagl. med lactasydtvål och smörjer in med Procell, det håller på att försvinna så smått...:D

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 096
Senast: cf234k
·
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 495
Senast: Ela
·
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 978
Senast: Bluefish
·
Hästvård Hej! Upptäckte för en stund sedan att min fyra åriga unghäst har fått ett sår vid senan/kotan, ca 3-4 kanske något mer långt. Svårt att...
Svar
5
· Visningar
1 135
Senast: Krans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka