Små privat stall, hur förvarar ni ert grovfoder?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Borka2008
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 3 286
B

Borka2008

Jag sitter och funderar på att köpa loss mark och bygga ett eget litet stall med 3-4 box platser med sadelkammare och spolspilta.
Det kommer inte bli något stort lyxigt stall, utan litet och byggas så billigt som möjligt.:crazy:

Men hur gör man med grovfoder i ett litet stall? Hur har ni det?
Jag antar att silage/hösilage går helt bort. Här får vi tag på storbalar och stora fyrkantsbalar till rimmligt pris. Och med 2-4 hästar så hinner man ju absolut inte förbruka balarna i tid.
Hur stort utrymme har ni för ert grovfoder? Vad använder ni,:bow: och hur stora partier köper ni in åtgången?

Sv: Små privat stall, hur förvarar ni ert grovfoder?

Har fyra hästar, varav två av mindre ras. Köper hem hösilage den kalla årstiden och hö under varma årstiden.
Kan lagra ca 20 bal hösilage ute, men kan inte ta hem mer hö än det som går att lasta i en hästtransport.
Vi får halm i storbal som våran snälla granne kör hem åt oss, två bal åt gången.
Hösilagebalarna är fyrkatsbalar och räcker ca en och en halv vecka. Det har aldrig varit några problem med hållbarheten under den kalla årstiden om balarna har varit av bra kvalite från början.
Har tröttnat på att släpa hem hö och halm i småbal till fyra hästar och försöker alltid att lösa foderfrågan så enkelt som möjligt.
Vårat stall är enkelt och "budgetbyggt". Vi har fyra boxar igen spolspilta eller uppvärmda utrymmen.
Det sliter oerhört på kroppen att släpa på småbalar av både hö och halm år efter år, så försök att hitta en smidig lösning där du inte behöver jobba ihjäl dig.
Skulle jag vara tvungen att fundera på att bygga stall igen så skulle jag absolut bygga en lättskött lösdrift.

Alla stall jag har varit i har varit ombyggda ladugårdar, så allt foder har förvarats på logen.
I första stallet var det gigantiskt med plats. Vi hade hö de första året, stora rundbalar något år och småbalar något år. Andra år hade vi ensilage. Då körde bonden dit en eller två balar i taget allt eftersom de tog slut. Men han bodde granne mer eller mindre och arrenderade marken runt om stallet, så det var ju nära och bra.
I andra stallet hade de mindre plats. De brukade hämta ca 50 höbalar i taget, väger kanske 8-10 kg styck. De hämtade också en eller två halmbalar och la på samma ställe. Det var bara två hästar i stallet, så det behövdes inte hämta så jätteofta men visst var det ett mekande. Personligen tyckte jag det var lite för lite plats.
I nuvarande stall är jag tillbaka i en ladugård. Min stallägare är bonde, slår massor med hö och halm som han säljer till andra stallar i närheten. Vi lagrar allt på den stora logen. Jag vet faktiskt inte hur stor den är, har bara sett den fullt med foder från golv till tak och vägg till vägg. Men det är ju lite specialare i och med att allt foder är hemmagjort. Har även silos med havre, korn och potatis på gården. Det är ett ganska stort ställe.

Vi har ett stall med tre box men har bara två hästar.
Förvaringen av grovfoder och halm har vi i en separat byggnad typ ett gammalt vedförråd. Vi har byggt nytt golv men väggarna är "luftiga" dvs stora springor så det blåser rakt igenom. Där går det in två balvagnar med hö/halm. På två hästar gör vi av med ½ balvagn med halm och 2 med hö, då ger vi hästarna hösilage under de kalla månaderna. Det fungerar bra även om det bara är två hästar. Hösilagebalarna förvaras utomhus.

Jag står i kollektivstall men har valt att köpa in mitt eget hösilage. Jag har rundbalar hösilage på 40-45 kg som står ute. Är balarna ordentligt plastade (minst 8 lager) så klarar de det utmärkt. Öppnar en var annan dag och är noga med att täcka över den öppnade balen med plast så den inte får regn på sig. Funkar hur bra som helst! Jag hämtar mina med hästtransport och den rymmer 24 st. Det är exakt vad jag behöver på en månad till 3 hästar som tillsammans äter 35 kg/dag.

Jag har silage, småbal. Förvaras endera på stallplanen eller i stallet, lite beroende på hur de som lastar av kan ställa det. Hö går bort då jag saknar skulle och det är alldeles för stor chansning försöka lagra hö i stall höst/vinter.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 650
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag har varit inne på att bygga lösdrift hemma men har nu fått möjligheten att ta över ett litet stall istället och då kommer jag...
Svar
2
· Visningar
2 003
Senast: Stekspaden
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken... 2
Svar
22
· Visningar
3 649
Senast: LiviaFilippa
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu... 2
Svar
26
· Visningar
3 609
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31