Små konstiga sår...?

Kassiopeja

Trådstartare
När jag kom ut till min häst igår så upptäckte jag ett konstigt sår på utsidan av ena framkotan. Om jag ska försöka beskriva det så ser det ut som om man har kastat en Dart-pil rakt på kotan, det är ett litet hål där och runt det i en cirkel (diameter kanske 1,5 - 2,0 cm) så är det som svallkött som bullar upp sig runt det där hålet. Det var också lite blodigt, eller iaf väldigt blodrött i färgen i hela sår-ringen. Dock droppade det inte blod från såret efter att jag tvättat rent. Kotan är i övrigt ej svullen, ej varm och ömmar inte hur mycket jag än klämmer (om jag nu inte klämmer exakt I såret då alltså). Hon är inte halt.
Hon hade dessutom ett likadant sår i hovskägget på ena bak. Det såret var lite äldre och hade en skorpa och där har vi lite gallor, men de ömmar inte nämnvärt och är inte heller där varmare än motsvarande ställe på det andra bakbenet. Tog bort sårskorpan (som var lite geggig under, men såret är inte öppet) och har nu haft på Socatyl på båda ställena för att undvika flug-fest i såren.

Vad kan ha orsakat dessa sår?
Hade det varit vinter hade jag sagt att det var broddsparkshål med den där helt runda formen, men det är ju inte aktuellt nu... :confused:
Jag vill ju i största möjligaste mån utesluta anledningen till såren så hon inte får fler... :crazy:

Har du buskar och träd i hagen?

Min häst har också, de senaste veckorna (senast i går), kommit in med konstiga sår på kotor, skenben, uppe vid bakknät mm. Har inte riktigt förstått var de kommer ifrån eftersom de också är typ små hål och små kratrar in, och blöder en del. Nu har jag börjat misstänka att det är när hon går igenom buskarna i hagen. Min häst är inte speciellt försiktig av sig utan bara plöjer rakt igenom. Skulle kunna tänka mig att spetsarna på grenarna kanske går rakt int i henne när hon gör så. Därför ska jag nu ut i hagen och skoga undan lite. Träden får stå kvar men de vassa grenarna på buskarna åker bort. Annars hittar jag väl henne med en riktig stakningsskada snart. :smirk:

Nepps.. inga buskar och träd i hagen (TYVÄRR!) de har ett sol/vind/regnskydd att stå under, men den har inga vassa utstickande saker som kan åstadkomma såna skador, särskilt inte så där under hovskägget???

Insekter var min första tanke, men vad kan ge såna där sår? Jordgetingar kanske??? För bromsar gör ju öppna sår, men knappast sådär spetsiga. De skär ju loss en trekant av kött och mumsar i sig... och jag har aldrig sett såna här sår förut på någon av mina hästar och de har ju alla varit ansatta av B52-bromsar, så jag vet inte riktigt vad jag ska tro? :confused:

Förstår att du undrar. Om de nu inte har buskar i hagarna så kan det ju inte vara det :idea:. Tyvärr vet jag faktiskt inte vad det kan vara då. Hoppas att någon annan här kan ge dig lite bättre råd om vad det kan vara. Lycka till! :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag måste höra om ngn haft liknande eller kan ha ett hum om vad det kan vara. Jag har varit i kontakt med VC i förra veckan som sa att...
Svar
3
· Visningar
1 461
Senast: Maoam
·
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 803
Senast: höstmåne
·
Hästvård Jag har ALDRIG i mitt liv mött en häst som svullnar i benen för minsta lilla sår, trots noggrann rengöring och dyligt. Vad gör jag för...
Svar
7
· Visningar
13 082
Senast: Luleå
·
Hästvård En av mina hästar fick julveckan ett sår på utsidan av kotan ena fram. Han var i boxen då det skedde, då han vid intag från hagen var...
Svar
2
· Visningar
859

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka