Kassiopeja
Trådstartare
När jag kom ut till min häst igår så upptäckte jag ett konstigt sår på utsidan av ena framkotan. Om jag ska försöka beskriva det så ser det ut som om man har kastat en Dart-pil rakt på kotan, det är ett litet hål där och runt det i en cirkel (diameter kanske 1,5 - 2,0 cm) så är det som svallkött som bullar upp sig runt det där hålet. Det var också lite blodigt, eller iaf väldigt blodrött i färgen i hela sår-ringen. Dock droppade det inte blod från såret efter att jag tvättat rent. Kotan är i övrigt ej svullen, ej varm och ömmar inte hur mycket jag än klämmer (om jag nu inte klämmer exakt I såret då alltså). Hon är inte halt.
Hon hade dessutom ett likadant sår i hovskägget på ena bak. Det såret var lite äldre och hade en skorpa och där har vi lite gallor, men de ömmar inte nämnvärt och är inte heller där varmare än motsvarande ställe på det andra bakbenet. Tog bort sårskorpan (som var lite geggig under, men såret är inte öppet) och har nu haft på Socatyl på båda ställena för att undvika flug-fest i såren.
Vad kan ha orsakat dessa sår?
Hade det varit vinter hade jag sagt att det var broddsparkshål med den där helt runda formen, men det är ju inte aktuellt nu...
Jag vill ju i största möjligaste mån utesluta anledningen till såren så hon inte får fler...
Hon hade dessutom ett likadant sår i hovskägget på ena bak. Det såret var lite äldre och hade en skorpa och där har vi lite gallor, men de ömmar inte nämnvärt och är inte heller där varmare än motsvarande ställe på det andra bakbenet. Tog bort sårskorpan (som var lite geggig under, men såret är inte öppet) och har nu haft på Socatyl på båda ställena för att undvika flug-fest i såren.
Vad kan ha orsakat dessa sår?
Hade det varit vinter hade jag sagt att det var broddsparkshål med den där helt runda formen, men det är ju inte aktuellt nu...
Jag vill ju i största möjligaste mån utesluta anledningen till såren så hon inte får fler...