Små knottror på mulen...

Dahlia

Trådstartare
Hejhej

Slänger ur mig en fråga IGEN om min unghäst som fått "knottror" på mulen. Först kom det ett par stycken och som satt som i en klump på undersidan mulen. Men idag upptäckte jag att det har spridit sig så nu har hon dessa knottror runt munnen och upp mot näsborrarna. Dom sitter dock inte i klumpar utan en och en. Fick lite panik och visiterade alla de andra hästarna i stallet eftersom dom går i samma hage. Men det fanns ingen antydan till "knottror" på dom. :crazy:

Någon sa till mig att det fann unghäst-vårtor men det skulle inte sprida sig utan försvinna med tiden utan behandling.

Tror att det får bli veterinär på måndag.Det är säkert inget farligt, men jag avskyr när jag inte vet vad jag har att göra med!

Ska försöka ta lite kort efter insläppet em...

Sv: Små knottror på mulen...

Mest troligt unghästvårtor ja. Det kommer bara några först, sen fler (eller, vissa hästar har bara ett par). Kan sträcka sig upp över näsborrarna, bli i näsborrarna etc. Är ett virus, och man gör ingenting mer än håller rent om de går sönder och blöder (så det inte blir infekterat) i normalfallet. Ger sig oftast på några månader, kan ta upp till ett halvår dock.

Det brukar 'smitta' mellan unghästar, men alla får det inte. Äldre hästar är oftast immuna (har de haft det är de immuna). Enstaka ggr kan äldre hästar som inte haft det som ung få det.

Såhär o-pussvänlig såg förra ungstoets mule ut, det såg värre ut i verkligheten än på bilden. Tog 4 - 5 månader innan mulen var pussvänlig igen =) (Nästa ungsto fick inte en enda liten vårta hon).

http://hem.passagen.se/xyplex/vartor.jpg

Corona har inte fått riktigt så mycket ännu. Men dom ser faktiskt ut precis så. Nu vet jag vad jag har att vänta mig:(

Det behöver inte alls bli så mycket, det där är ovanligt mycket. Och det tog ovanligt lång tid att bli kvitt det. Men även de försvann utan åtgärd (även om de blev ganska äckliga, de gick sönder och blödde. Jag mailade faktiskt bilder till min klinik, ifall man borde göra ngt, men de tyckte 'låt det vara, håll rent och avvakta, om det blir sårigt, eller så mycket i själva näsborrarna att det påverkar andningen får du höra av dig'

Stoet visade sig dock ett år senare ha autoimmun sjukdom, så det kan ju mycet väl vara därför hon fick så mycket och tog sån tid att bli av med det.

Så, håller en tumme att din dam inte får lika mycket, och att det läker av snabbt. Men du behöver inte oroa dig alltså, det är 'barnsjukdomar'.

Det kan vara att hästen fodras för mycket!

hade flera hästar i sommras som fick knottror/ utsag som började i ansiktet och spred sig över halsen

Då hade det skätt ett missförstånd om vem som skulle mata och vilka tider..(stort stall)

Men om hästen fodras normalt så är det bara "barnsjukdommar"!

Mitt två-års sto hade vårtor på mulen i somras. Det kallas som någon tidigare nämt för "unghästvårtor". Finna inget direkt du kan göra åt saken mer än att hålla rent om de börjar blöda vilket det kommer att göra.
Min hästs torkade och ramlade av efter en tid, ca 3 veckor kanske.

Så här såg hon ut
DSCN2221.JPG

(Ber om ursäkt för stor bild)

Mitt två-års sto hade vårtor på mulen i somras. Det kallas som någon tidigare nämt för "unghästvårtor". Finna inget direkt du kan göra åt saken mer än att hålla rent om de börjar blöda vilket det kommer att göra.
Min hästs torkade och ramlade av efter en tid, ca 3 veckor kanske.

Så här såg hon ut
DSCN2221.JPG

(Ber om ursäkt för stor bild)

Helt OT, men vad är det för bett? *nyfiken*

Söt häst förresten, trots vårtorna =)

Hej igen..som svar på förslaget med fodring. Corona har liksom dom andra fri tillgång på grovfoder. (Fodringen sköts helt av en person.) Jag tror inte att det är det som är poblemet men jag ska kika på det. Tackar för alla svar!

Hej

Ville säga att min lillflicka har blivit av med nästan alla vårtor. När det blev kallt försvann nästan alla. Hon har ett par stycken kvar och dessa har ändrat färg från hudfärg till mörkröda.

Jag fick ett svar att dom brukade försvinna när sommaren kom och det blev lite varmare. Men så var det inte i detta fallet iallafall:D

skulle tro att det är ink din häst har. på unghästar är det jättevanligt. det är skrovliga typ vårtor, mellan ett knappnålshuvud och en ärta i storlek ungefär. sitter runt mule och näsborrar. ser lite grose ut men helt ofarliga. om de sitter ivägen för träns lr ngt kan veterinären ta bort dem annars går de bort av sej självt så småningom.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vart registrerar jag avkomman?
  • Evolve
  • Hingstar som dött, 2025.
Tillbaka