Små kattungar?

Elisha

Trådstartare
Har två 17v maine coon/skogis katter, honor. Som väger 1,5 resp 1,3 kg. Besiktade, avmaskade, osv enligt konstens alla regler och äter applaws och royal canin torrfoder och blötfoder.

Känns som de väger rätt lite? Bör jag oroa mig? Jättepigga och äter massor, inga problem med avföring etc.

Växt mkt sen 12v dock.

Så länge katterna mår bra tycker jag inte du behöver tänka så mycket på det.
Är det renrasiga föräldrar på dem? Annars är det ju inte säkert att storleken hänger med som det gör på renrasiga katter.
Min hona vägde 1,8 kg när jag hämtade hem henne vid 12 veckors ålder, men då är hon ju renrasig. Har inte alls koll på skogkatter.

Vad vägde de när du fick hem dem? Inte ens en blandrasuppfödare bör sälja kattungar vid 12 veckors ålder om de då väger mindre än 1 kg.

Grovt räknat kan man säga att kattungar väger 100 g när de föds och sedan ökar med 100 g (sin födslovikt) varje vecka. Så ja, 1.3 och 1.5 kg vid 17 veckors ålder är litet. I synnerhet om det är renrasiga maine coon. Mina devon-kattungar brukar väga över 2 kg i den åldern. 2.5 kg för hankattungar.

@Sol, hon skriver mco/skogis, så det är väl förmodligen huskatter rentav? Då vet man ju inte alls vad de har i sig längre bak.

Har två 17v maine coon/skogis katter, honor. Som väger 1,5 resp 1,3 kg. Besiktade, avmaskade, osv enligt konstens alla regler och äter applaws och royal canin torrfoder och blötfoder.

Känns som de väger rätt lite? Bör jag oroa mig? Jättepigga och äter massor, inga problem med avföring etc.

Växt mkt sen 12v dock.

Ingen kritik mot dig men är du helt säker på att de var 12v när du fick hem dem? Jag vet tyvärr att del oseriösa människor tillåter att man tar kattungarna tidigare.

Det positiva är att en vän till mig hade kattungar som var betydligt yngre än 12v (inte hennes görande, hon räddade dem). Med hjälp av hennes gammelkatta som aldrig hade haft ungar och var en taggig dam blev det katter av dem också, hon adpoterade dem och behandlade dem som om det var hennes ungar. Det var gammelkattans sista gåva, hon togs bort pga sjukdom inte länge efter det. Givetvis fick de mat som var anpassad efter så små kattungar.

Det har jag aldrig tänkt på @athena_arabians ! Hon sa ett datum bara, men visst kan hon hittat på ..

Jag kan verkligen ingenting om riktigt små kattungar men det finns säkert några här på Buke som har koll på hur man ska fodra så (potentiellt) unga kattungar.

Hur det än är så är de ju pigga och äter plus att de har ju fått en matte som bryr sig! :) :up:

Jag hade tur med mina, jag träffade dem när de mer eller mindre var nyfödda så jag följde dem tills de var gamla nog att ta hem.

J
Jag kan verkligen ingenting om riktigt små kattungar men det finns säkert några här på Buke som har koll på hur man ska fodra så (potentiellt) unga kattungar.

Hur det än är så är de ju pigga och äter plus att de har ju fått en matte som bryr sig! :) :up:

Jag hade tur med mina, jag träffade dem när de mer eller mindre var nyfödda så jag följde dem tills de var gamla nog att ta hem.

Jo absolut, tråkigt bara med oseriösa uppfödare, finns ju inget säkert sätt att kontrollera födelsedatum mer än att lita på att de datum de säger stämmer :(

Har du bilder på dem från när de påstås vara 12 veckor? Har man lite vana kan man ofta lura ut en ungefärlig ålder när de är små.

Mina ungar av medelstor ras (3-5 kg som vuxna) har alla vägt över 2 kg som 17-veckors. En vän har oci-honor i samma storlek som dina ungar nu, och de är 11 veckor. För mig låter det tyvärr som att du har blivit lurad på ett eller annat sätt.

• Gilla
Reactions: Sol
Det ska inte vara någon fara, se bara till att dom får mycket mat och ser du något konstigt så gå till veterinären.

Liknande trådar

Katthälsa Idag äter min katt Caesar, Royal Canin Sterilised. Han har hos tidigare ägaren och även hos mig innan han blev kastrerad ätit Royal...
2
Svar
25
· Visningar
7 458
Senast: Ajabaja
·
Katthälsa Jag har två innekatter, en hane och en hona, båda kastrerade. Honan vart nyligen kastrerad och då fick jag med mig 400g...
Svar
2
· Visningar
1 261
Senast: _FiA_
·
Katthälsa Jag har stora problem med min hon katt. Hon föddes ensam utan syskon, inga döda kattungar föddes utan bara hon. Hon är korsning...
Svar
17
· Visningar
3 058
Hundhälsa Har en taxvalp på 12 veckor som gott kan lägga på sig en del i hull. Hon äter i dagsläget Royal Canin Mini Junior och jag tycker att...
Svar
1
· Visningar
729
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • WE-tråden