Små islandshästar...

Sv: Små islandshästar...

skuggi skrev:
Min kompis har en på 128 cm över havet :love: men säkert finns det mindre... :crazy:

Har för mig att den minsta jag hört talas om var runt 115 och reds endast av familjens barn. Den största var närmare 160 i mankhöjd och hade för länge sedan passerat ponnymåttet om man så säger...

Den för mig mest lagom islandshästen var min lille hingst på 132 Själv är jag 169 och långbent samt väger 60-65 kg. Nu har jag bara islandshästar modell större, dvs runt 140 eller mer, förutom två ston som är runt 135. En av dem är bland det starkaste häst jag hanterat, kort och kompakt, kanongångarter, fruktansvärt med explosiv energi och dessutom odentligt het och känslig, men ser absolut inte alls ut till att vara superstark. Vet inte om någon kommer orka och klara rida henne någonsin. Hon är en stark urhäst som skulle passa perfekt som vildhäst med sina ursnabba reflexer och reaktioner! Uppriktigt sagt vet jag inte vad jag skall göra med henne. Men hon är bara 3 så det kanske rättar till sig???... Suck!

Den minsta jag sett var 125 cm. Röd o vacker!

Mitt lilla sto är nog inte mer än 128cm, liten fux med stjärn o ett jäkla humör med mycket vilja.
Men hon passar mig bra jag är kort o ganska lätt o tycker även om hästar med fart under fötterna, även om jag önskar ibland att hon inte hade ett sånt jäkla humör men men... man kan väl inte få allt....

har ridit en liten knubbig dam på 125cm, kändes dock ganska missanpassat till min a180cm ..... skorna släpade nästan i marken! hihi..

*intresserad av att se bilder på både väldigt små och väldigt stora isisar*

Jag vet en som är 1,22!! Han är liten men otroligt söt. det är en familj som har honom som är ganska små allihop. Så det passar bra. Han är en riktig töltmaskin! Men om jag har förstått det rätt så har han ett himla humör... :)

/Emma

Min är ca 126 cm. Mamman var 128 cm. När hon betäcktes var visst förhoppningen att avkomman skulle bli större :D ...

Den minsta jag har sett var 122 cm, ett litet fint sto. Den största jag har sett och dessutom ridit var en häst som gick landsmot 2000, då bandmätt till 167 cm och numera ordentligt måttad med 164 cm över havet. Denna häst hade fantastiska rörelser framåt, :d men hua om man bad honom att böja på sig. :o

Ainon skrev:
Hur små islandshästar finns det?

Bara allmänt nyfiken :D

Har ridit en helt underbar fuxflicka på 128 cm fast det var kanske tre år sen nu. Tyvärr kan jag inte rida så små hästar längre för jag är 175 cm lång, det är synd, hon var verkligen en härlig häst.

Boj skrev:
Den minsta jag har sett var 122 cm, ett litet fint sto. Den största jag har sett och dessutom ridit var en häst som gick landsmot 2000, då bandmätt till 167 cm och numera ordentligt måttad med 164 cm över havet. Denna häst hade fantastiska rörelser framåt, :d men hua om man bad honom att böja på sig. :o

Mamma Mia! Hoppas vår enorma 1-åring inte når de måtten! Men han är redan enorm för sin ålder, ca 140 hög... Maken gillar att han är så stor och det är ju hans häst, så jag kanske inte skall önska för mycket...

Jag vet en som är 126 cm. Ser ut som en förvuxen shettis tihi ;) :D

Det fanns en häst på ridskolan, som iofs var privatägd med gick med på vissa lektioner, som var runt 125 cm..
Hovslagarn klagade alltid över att islandshästar var små som det var, då behövde de inte vara ännu mindre ;)

Den hästen har var hemsk, odräglig och envis, men min envisa syster gillade hästen ;)
Móa och en icke-så-söt syster ;)
Móa

Hon ser större ut än vad hon är på bilderna, systra mi är inte så stor hon själv, hon är kanske 160-165 cm.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
759
Senast: Ajda
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
259
Senast: Roheryn
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 704
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
703
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka