Små bulor på kroppen och fång?

Kaeela

Trådstartare
Mitt halvblod har fått fång. Stod på bete i ca 3 veckor och en kväll såg hon lite stel ut när hon skrittade. Kände lite puls vid kotan så ringde vet och lastade båda hästarna och tog hem dem till stallet. Drog av framskorna och fixade mjukt och skönt i boxen.

Morgonen efter var hon dålig på riktigt. Ont, svullna framben, svullen kronrand och värme i framhovarna = fång.
Veterinären kom tidigt på morgonen, undersökte och gav henne metacam.

Hästen hade också massa fått små bulor och knottror på kroppen under natten. Speciellt på rygg, rumpa och vid revbenen. Veterinären visste inte riktigt vad det var och rådde mig till att avvakta ang dem. De försvann efter två dagar.

Såg ut som insektsbett men hon hade ju stått inne över natten, förvisso med dörren öppen. Den andra hästen, som vanligtvis brukar få lida värre av dessa sommarens kusar hade inga bulor/knottror på kroppen.

Kan tilläggas att det var ett nytt bete som de aldrig gått på förut. Några dagar innan fången kom så hade vi öppnat hagen ytterligare en bit.

Jag funderar om det kan vara något olämpligt hon tuggat i sig som gav denna reaktion. Och isåfall, kan det vara det som utlöste fången också?
Eller var det bara ofarliga nässelutslag eller dylikt?
Någon som haft en fånghäst som visade andra symtom också?
 
Sv: Små bulor på kroppen och fång?

Det kan vara en reaktion mot metacam!?
Min häst fick en tillfällig reaktion en gång mot en annan smärtlindring med bulor över hela kroppen, efter har han dock tålt medicinen så det var tillfällig reaktion.
 
Sv: Små bulor på kroppen och fång?

Fast Metacamen fick hon på morgonen och då var redan bulorna där.
 

Liknande trådar

Hästvård I torsdags red min medryttare, jag var på jobbet, fick sms på fredag förmiddag där medryttaren meddelade att hästen inte hade känts bra...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 594
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 523
Senast: skuggi
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 353
Senast: pews1972
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 662
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp