Små barn och längtan

Status
Stängd för vidare inlägg.

pigleton

Trådstartare
Har en dotter på tre år som bor varannan vecka hos mig och pappan. Har funkat hyfsat ok senaste tiden men idag small det igen. Egentligen en skitgrej. Hennes bror fyller 8 år idag och jag sa väl när de åkte härifrån sist att vi ses på torsdag. Vi hade diskuterat det tidigare och då trodde jag nämligen det var ok, båda barnen såg dessutom fram emot V:s födelsedag och dotterns pappa har själv pratat om hur viktiga syskonen är för varandra.

Idag ringde han och sa att de inte kunde komma och att han kännt sig totalt överkörd i tisdags när han hämtade henne men inte klarat av att säga något då. Han hade inte heller klarat av att ringa när han kom hem och igår var det också för jobbigt så han väntade till idag som då är sonens födelsedag. Jag blev jättebesviken för självklart kan det vara så att det inte passar men jag tycker inte man väntar till sista minuten med det. Det gör ju bara saken värre och besvikelsen större. V blev ju naturligtvis jätteledsen över att hans lillasyster inte kunde komma.

Skälet som angavs först till att de inte kunde komma var att de skulle åka till badhuset, för det gör de ju alltid på torsdagar. I mitt tycke en rätt lam ursäkt, men men jag köper det. Sen kröp det dock fram att det handlade om att han tyckte det var så jobbigt att hon längtade efter mig och att då åka hit och bara träffa mig en liten stund var inget bra ansåg han. Han berättade även att hon nu varje kväll pratade om mig och hur mycket hon längtade efter mig och att hon ville till mig. Därför ville han inte att hon skulle få träffa mig bara lite grann utan hon skulle i princip hållas borta från mig, inte få ringa, inte få bekräftelse på sin längtan och sin vilja utan istället en klapp på huvudet och du är hos pappa nu, typ.

Jag försökte förklara att barn behöver bekräftelse på sin längtan och att det kan tvärtom vara bra att man visar att man förstår deras längtan och tar dem på allvar genom att låta dem ringa eller träffa en liten stund.
Diskussionen blev ganska vild och ledde väl egentligen ingenstans tyvärr.

Är väl mest ute efter att skriva av mig lite och få reflektioner på det hela. Tycker någon nåt? Är jag ute och cyklar, är det bättre att man låtsas att den andra föräldern inte finns och att hela tiden undvika det. Självklart ska hon ju inte få ringa flera gånger om dagen men att ringa en kortis till mamma eller pappa någon kväll när hon pratar om att hon längtar är väl inte fel? Även om längtan blir starkare då så får hon ju känna att hennes känslor blir bekräftade.
 
Sv: Små barn och längtan

Jag är inne på din linje.

Tycker verkligen inte att man skall undanhålla den andra föräldern under umgängestiden.

Din dotter är ännu så liten, även om jag inte har någon erfarenhet av just 3 åringar så kan jag tänka mig att de kanske inte har riktigt samma tidsuppfattning som vi har, att bara några dagar kan kännas som en evighet och att de behöver bekräftelse på att mamma finns kvar precis som vanligt och även pappa beroende på var barnet befinner sig.

Tycker gott hon kan få ringa när hon känner för det eller kanske ringa och säga godnatt på kvällen eller något sådant.

Låter som att pappan kanske känner sig lite "nervärderad" av dottern, att han önskar att hon nöjt sig med honom under hans veckor och istället längtar dottern efter mamma och på det viset känner han sig besviken och kanske lite mindre värd på något vis, vilket han givetvis inte är, men kanske känner han något sådant.

Därav att han reagerar som han gör, bara en tanke, kanske är ute och cyklar helt nu.
 
Sv: Små barn och längtan

Jag är oxå helt inne på din tanke och även mina ungar kan sakna mig eller pappa även om vi bara är borta korta stunder, tex igår kväll var karln på hockey och Elin var jätteledsen och saknade sin pappa och kunde inte somna. Men efter att ha ringt och prata med honom två minuter sov hon sedan gott...

Men jag kan förstå att han har svårt att ta det från dig, tyvärr... Men familjeterapi kanske där någon utomstående kan ge råd om hur ni ska få umgänget att fungera bäst för barnen och er?
*kram*
 
Sv: Små barn och längtan

Självklart känner han sig hotad och tycker det är jobbigt och obekvämt att hon vill till mig. Klart jag också sklle tycka det var jobbigt. Men han blir som att prata med en vägg och när jag idag frågade honom om hur han tyckte att det hade funkat nu ett tag så sa han bra, jag frågade då om han tyckte det varit mycket konflikter och då sa han nej. När jag då frågade honom hur det kom sig att det inte var så mycket konflikter och ifall han verkligen trodde att vi tyckte lika jämt så blev han tyst. När jag sedan frågade om han tyckt det varit problem med att få mig att hjälpa honom så att hans resor eller umgänge skulle flyta smärtfritt och praktiskt så tyckte han inte det varit några problem alls. Jag försökte då förklara för honom att jag verkligen gjort allt för att undvika konflikter och att hjälpa honom att få ha henne när hans föräldrar, syskon eller han själv fyllt år eller skulle göra något särskilt. Till 90 % har han fått han henne extradagar eller någon dag mindre, jag har prioriterat bort vissa saker när jag ansett att hans födelsedag eller en resa till släkten varit viktigare än att vi skulle åka till busborgen eller på picknick. Jag lät henne följa med till farmor och farfar istället för att vara med på ett femtioårskalas här hemma och ändå tycker han att jag ställer till för mycket och har för mycket krav och att det är onödigt och oviktigt att hon får vara med och fira sin storebror på hans 8-årsdag.

Har haft kontakt med familjerätten tidigare och det ser väl ut som det får bli så igen. Idag var jag så trött och slut att jag i ren ilska bad honom hämtya alla hennes saker och ta henne fulltid istället så jag slapp ha med honom att göra, skitdumt jag vet men jag fick honom att haja till. På helt fel sätt visserligen men ändå en reaktion. Självklart vill jag inte vara utan min dotter men priset jag får betala känns så orättvist högt ibland.
 
Sv: Små barn och längtan

Jag är också helt inne på din linje!!! Du kan dock trösta dig med att när hon blir lite äldre får pappan själv det i bakvattnet, för med all säkerhet är det till dig flickan vänder sig om det är något särskilt hon vill prata om....det enda pappan lyckas med är att tillfälligt undertrycka dotterns känslor...
 
Sv: Små barn och längtan

Det är väl ingen tröst alls egentligen för TS, hon vill säkert att dottern ska ha en fungerande kontakt med sin pappa även när hon blir äldre och att dotterns känslor inte förbises av pappan...

Till TS:

Min Lillasyster (sladdis) har det precis likadant med sin pappa ( hon är nu 13 år ) Han är egoistisk och vill egentligen att syster ska sakna honom lika mycket när hon är hos mamma som hon saknar mamma när hon är där... Det går liksom inte att förklara för honom att man inte kan köpa eller tvinga till sig kärlek...

Hon får inte ringa, hon ringer iaf ( från sin mobil ) och man ser på henne att hon egentligen inte vill åka till sin pappa för att han ger henne så dåligt samvete för allt.. Men som hon själv säger:

Men jag måste åka till pappa nu, han blir så ledsen ( läs vrång ) annars ...

Jag tycker så synd om henne ibland och har lust att ge hennes pappa en rejäl uppläxning, men vad hjälper det när det är lillasyster som får ut för det..
 
Sv: Små barn och längtan

Kan man inte ha kortare tider, tex byta umgänge två eller tre dagar åt gången istället för en hel vecka, som säkert kan kännas jääääääättelåååååångt när man är tre år?
Och självklart så ska hon få ringa, du kan väl se till att hon ringer honom när hon är hos dig så att han med känner sig upskatttad och inte hotad över att hon ringer dig.
Ni kanske kan ha som rutin att den andra alltid ringer och säger gonatt?
 
Sv: Små barn och längtan

Ja det är inte lätt att vara "kall" och säga rätt saker så jag förstår ditt utbrott! Men det låter som att ett besök hos familjerätten kanske är på sin plats, för det är inte bara du som ska se till att allt ska flyta, du har ju en massa annat att göra oxå...
*kram*
 
Sv: Små barn och längtan

Ja det är naturligtvis helt sant, tänkte faktiskt inte så långt.....mitt ordval var kanske inte det bästa, självklart är det ju bäst för barnet om relationen fungerar på båda håll....ett barn behöver ju båda sina föräldrar oavsett om de lever ihop eller inte....
 
Sv: Små barn och längtan

Kanske skulle ett annorlunda upplägg på boende fungera bättre för er dötter? Vet flera som har växelvis boende men har upplägget hela veckan utom en dag (många som har onsdag eller torsdag) medan barnen är små. De kan, som du säger, behöva en återkoll till den andra föräldern, och bekräftelse på sin längtan, tidigare än efter en vecka när de är så små.
 
Sv: Små barn och längtan

Pratde med lite folk i min närhet om detta idag och fick då ett par idér om var detta protesterande kommer ifrån. Det är hans sätt att ge igen eftersom jag nyligen kritiserade honom rätt hårt, dock utan att bli osaklig utan lugnt och sansat. Då gällde det att han tog med sig sin sambo till dotterns lucia trots att jag flera gånger bett honom att låta bli och även bett om att vi skulle bli presenterade för varandra.

Hans nya är en känslig punkt hos mig, helt klart. Han bröt ju för att han hittat henne och det såret vet jag inte om det någonsin läker heller. Att hon dessutom flertalet gånger uttalat hur mycket hon hatar barn, att hon absolut inte vill ha egna och aldrig skulle vilja ha en kille med barn heller gör henne inte direkt mer sympatisk.

Hans förklaring då, att hon följde med till dotterns lucia förklarade han med att hon kommit hem och bara sagt att hon ville med. Han frågade mig vad han skulle ha sagt, jag bara svarade att ett nej kanske hade funkat.....
Hans nya hade också menat att en presentation var fullkomligt onödigt occh ointressant. Istället fick jag nu hennes näve framsträckt när jag satt och väntade på att lucian skulle komma igång.

Äsch det här blir bara svammel nu, för trött.
 
Sv: Små barn och längtan

Kan mycket väl vara så att han ville ge igen, jag vet inte.

Något som förvånar mig är att han säger till dig att det flutit på bra och sedan är det visst inte alls bra, inte nya sambon som sitter och tutar i honom saker?

Förstår att hon är en känslig punkt, tycker själv det är jobbigt att bara tänka tanken på att Hampus en dag skall få en bonusmamma någon gång, och dessutom en som resonerar som din dotters pappas nya att hon "hatar barn"
Blir ledsen när jag hör hur hur hon resonerar.

Hoppas det blir bättre om ni kommer till familjerätten, det är barnet som måste komma i första hand, inte hans känslor eller hämndbegär.

Massor med styrkekramar härifrån.
 
Sv: Små barn och längtan

Ja du det kan ju mycket väl vara en hämndreaktion, inte den smartaste kanske men ialla fall... Jag tror fortfarande att ni skulle behöva en utomstående som hjälper till att förmedla vad ni båda försöker säga...
Såret kommer nog att läka så småningom, men det kommer nog att ta tid! *kram*
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 691
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 450
Senast: Modest
·
  • Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
1 979
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
19 131
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp