Små barn och hund

MaRomer

Trådstartare
Ja hur tänker ni om denna situationen:

Sonen 9 månader älskar sin hund. Men han är väldigt elak mot honom.

Några av de saker han gör är:

Drar honom i öronen
Drar honom i läpparna
Kör skoninglöst över hans tassar och ben med gåstolen
Tar hundens leksaker (inte smärtsamt)
Han hämtar diverse leksaker och använder dem för att slå på hunden

Givetvis så förstår inte sonen att detta är fy. Men varje gång han gör det så tar vi bort honom från hunden och säger nej. Och det hjälper faktiskt ett tag!
Så lite förstår han ändå!

Idag sa hunden ifrån. Första gången någonsin! Jag jublade då sonen blev paff och backade självmant. Det som hände är att han tog full fart med gåstolen och körde rakt över ena bakbenet. Det gjorde ont på hunden så han morrade och gnölade till. Inte med huvudet åt honom ska tilläggas! Sonen backade som sagt själv då.

Mina tankar är! Yeha! Hunden sa till och sonen backade! Annars leker de hela dagarna och delar leksaker;)

Nu undrar jag, är det bara jag som tänker yeha?? Eller ska man låta sina barn få göra vad de vill utan att hundarna få säga till? Eller beror de på hund individen? Och reagerade ni annorlunda när ni såg att det var en Rottweiler det handlade om??

Min tanke ändras inte. Jag tycker det är bra att hunden markerade att det inte var ok! Tilläggas ska att jag ändå skickade ut hunden i hallen för att marker att det inte var ok. Och visa att ligger man där så får man vara i fred. Där vår andra hund har tagit till flykten.

Här är en film på vad sonen kan hitta på mot hunden:

http://www.youtube.com/watch?v=8M0lNgTFhsc

Och här jagar han vår andra hund: http://www.youtube.com/watch?v=7sp0WrgFv7E

30135888.jpg

Dom är verkligen bästa vänner men ibland blir sonen för hårdhänt
30043338.jpg

Vet inte om denna tråd ska ligga här eller på hund.....

Sv: Små barn och hund

Jag tycker inte att en hund ska behöva säga till egentligen.

Enda gången jag skulle tycka att det var OK från vår hunds sida att markera är om hon blir så pass trängd under längre tid ( kan inte ta sig därifrån ) och här vilar ansvaret på mig och min sambo att hon alltid kan gå undan om hon behagar.

Om hon kan gå undan och ändå markera så skulle jag bli förvånad och fundersam.

Vi ser till att hon alltid har fri väg om hon vill lämna, men hon måste ändå klara av lite press.

Svårt att ha en åsikt om det som inträffade hos er när man inte känner hunden eller såg exakt vad som hände :)

Ja givetvis kan han gå undan. Men när man ligger och sover och sedan helt plötsligt blir påkörd. Ja han blev nog ganska förvånad;)

Vi säger alltid till sonen men iland hinner man inte med.

Jag skulle säga att hunden inte far markera om den kan ga undan.
I den händelsen nu blev säkert hunden rädd och kanske gjorde det lite ont, da skulle titta pa hur hunden markerade. Var det bara ett morr/gnäll allmänt eller var det riktat mot sonen (med visade tänder/utfall?).

Min pappa har tva hundar. Emilia och hanhunden är bra kompisar, men han är ocksa väldigt känslig och om Emilia drar hart i hans päls kan han reagera med att morra till men det är aldrig riktat mot Emilia. Det tycker jag är ok.

Tiken däremot kan göra utfall och morra bara Emilia kommer i närheten (trots att hon kan ga undan), det är verkligen inte accepterat och hon far allid bli instängd när hon gör ngt sant (jag tror inte att hon skulle bita, men man kan aldrig vara säker och Emilia blir rädd).

Fast i inledningen skriver du att hunden " sa ifrån " till sonen och senare låter det mer som att hunden blev rädd och morrade/tjöt till av smärtan?

För mig är det en stor skillnad :)

Om reaktionen stannar vid det så tycker jag att det är ok men i ditt fall så hade jag ändå satt grindar så att hundarna får sova ifred.
Nu kanske sonen lärde sig att man inte gör så men ändå, för hundarnas skull så hade jag hindrat honom rent fysiskt.

Min gamla hund förstod inte att han fick gå undan när han kom till oss som 13 månaders unghund, kuvad till tusen var han och så otroligt snäll att han aldrig ens lyfte ett ögonbryn vad barnen än gjorde.
Jag fick lära honom att han fick gå därifrån och jag gjorde väldigt klart för alla barn som kom att om han låg i sin bädd så fick man visserligen ropa och locka på honom en gång men man fick inte gå dit och störa.
Det fungerade faktiskt riktigt bra från 6 månaders ålder men jag lät dem ju aldrig vara själva av rädsla för vad barnen skulle kunna hitta på.

Min hund hade då och då smärtsamma bölder och det är ju omöjligt för ett litet barn att förstå att man ibland får greja och ibland inte så därför körde jag stenhårt med den linjen och hunden visste att i bädden fick han vara ifred.

Jag skulle säga att hunden inte far markera om den kan ga undan.
I den händelsen nu blev säkert hunden rädd och kanske gjorde det lite ont, da skulle titta pa hur hunden markerade. Var det bara ett morr/gnäll allmänt eller var det riktat mot sonen (med visade tänder/utfall?).

Min pappa har tva hundar. Emilia och hanhunden är bra kompisar, men han är ocksa väldigt känslig och om Emilia drar hart i hans päls kan han reagera med att morra till men det är aldrig riktat mot Emilia.Det tycker jag är ok.

Tiken däremot kan göra utfall och morra bara Emilia kommer i närheten (trots att hon kan ga undan), det är verkligen inte accepterat och hon far allid bli instängd när hon gör ngt sant (jag tror inte att hon skulle bita, men man kan aldrig vara säker och Emilia blir rädd).

Precis, det gör ju ont!

Som jag skrev så morrade/gnällde hunden och vände bort huvudet (tecken på respekt) Inga tänder inget utfall.

Jag förstår att saker och ting kan hända för man kan inte ha 100% koll 100% av tiden. Men att du filmar när sonen terroriserar hundarna tycker jag är under all kritik:mad:. Rottisen låg ju till och med i sin bädd!

Jag tycker inte din hund har reagerat dumt på något sätt. När mina hundar leker och den ena tar i för mycket skrik-morrar den ena men det är ingen aggressivitet inblandad utan de leker glatt vidare.

Barn ska verkligen inte få göra vad de vill med hunden utan att barnet blir tillsagt, men det är inte hundens uppgift att säga till! Det är ju jättebra att sonen lyssnade men om han förstår hunden borde han ju förstå er oxå.
Jag bryr mig inte om vad det är för ras, en hund är en hund.

Vissa hundar är sådana att de inte går utan även om de kanske vill det. Att rottisen inte går ut i hallen är kanske för att hans behov av att vara med är större än den andra hunden. Min schäfer vill så gärna vara med så på sommaren håller hon på att få värmeslag eftersom hon vägrar gå och lägga sig i skuggan när vi grejar.

Ursäkta om jag eldar upp mig men det värsta jag vet är när föräldrar låter sina barn "misshandla" djur. Man är aldrig för liten för att lära sig att man ska låta djur vara och måste man pilla på dom så ska man klappa snällt!

Jag förstår att saker och ting kan hända för man kan inte ha 100% koll 100% av tiden. Men att du filmar när sonen terroriserar hundarna tycker jag är under all kritik:mad:. Rottisen låg ju till och med i sin bädd!

Jag tycker inte din hund har reagerat dumt på något sätt. När mina hundar leker och den ena tar i för mycket skrik-morrar den ena men det är ingen aggressivitet inblandad utan de leker glatt vidare.

Barn ska verkligen inte få göra vad de vill med hunden utan att barnet blir tillsagt, men det är inte hundens uppgift att säga till! Det är ju jättebra att sonen lyssnade men om han förstår hunden borde han ju förstå er oxå.
Jag bryr mig inte om vad det är för ras, en hund är en hund.

Vissa hundar är sådana att de inte går utan även om de kanske vill det. Att rottisen inte går ut i hallen är kanske för att hans behov av att vara med är större än den andra hunden. Min schäfer vill så gärna vara med så på sommaren håller hon på att få värmeslag eftersom hon vägrar gå och lägga sig i skuggan när vi grejar.

Ursäkta om jag eldar upp mig men det värsta jag vet är när föräldrar låter sina barn "misshandla" djur. Man är aldrig för liten för att lära sig att man ska låta djur vara och måste man pilla på dom så ska man klappa snällt!

Tror du jag låter honom göra det varje dag jämt och ständigt?? Då tror du fel! Detta var en engångsförteelse. Och sopkvast och skyffel är undanstoppade! Nästan pinsamt hur lågt du tror folk sjunker. Har skrivit i TS att jag säger till sonen när han stör hundarna. Men när man inte är i samma rum så är det svårt att se. Och jag vet inte om du har barn själv. Men försök föra ett vettigt samtal med en 9-månaders om varför man ena gången får klappa hunden och i nästa inte röra den? En 9-månaders har inte riktigt koll på hur hårt de klappar. Och man kan inte passa dem 24/7.

Min Rotta vill oxå vara med. Därför hans korg är i vardagsrummet.

Personligen hade inte mina barn fått bete sig så mot hundarna och det är heller inget som förekommit när barnen var små..

Visst mina hundar är både tåliga, toleranta och snälla men bara för att de är det ska de inte behöva utstå att bli behandlade hårdhänt av barn!

Jag tycker du ska sätta tydliga gränser för barnet i fråga om hundarna. Det är inte ok att låta honom "banka" på en hund som ligger i sin korg och det är inte ok att låta honom "jaga" hundarna i gåstolen, eller köra på dem osv.

Man behöver inte föra "vettiga samtal" med små barn för att lära dem vara snäll med djur!

Och ja, jag har barn. 3 stycken närmare bestämt, som alla lärt sig från början att man ska vara snäll med djur och andra barn utan problem, trots att vi inte kunnat föra ett "vettigt samtal" :cool:

Personligen hade inte mina barn fått bete sig så mot hundarna och det är heller inget som förekommit när barnen var små..

Visst mina hundar är både tåliga, toleranta och snälla men bara för att de är det ska de inte behöva utstå att bli behandlade hårdhänt av barn!

Jag tycker du ska sätta tydliga gränser för barnet i fråga om hundarna. Det är inte ok att låta honom "banka" på en hund som ligger i sin korg och det är inte ok att låta honom "jaga" hundarna i gåstolen, eller köra på dem osv.

Man behöver inte föra "vettiga samtal" med små barn för att lära dem vara snäll med djur!

Och ja, jag har barn. 3 stycken närmare bestämt, som alla lärt sig från början att man ska vara snäll med djur och andra barn utan problem, trots att vi inte kunnat föra ett "vettigt samtal" :cool:

Som sagt jag har skrivit ett antal gånger att vi säger åt honom. Mer kan jag inte göra.

Du frågade vad vi andra tänker om situationen och min tanke är att du som mamma borde ha bättre koll samt lära ditt barn att man får inte slå/köra på/köra över/jaga hundarna.

Även om det inte händer var och varannan dag, så säger mig det faktum att du faktiskt tar dig tiden att filma det hela istället för att "korrigera" sonen direkt inte är direkt konsekvent i ditt sätt att ta itu med detta!

Jag förstår att saker och ting kan hända för man kan inte ha 100% koll 100% av tiden. /.../ Barn ska verkligen inte få göra vad de vill med hunden utan att barnet blir tillsagt, /.../ Man är aldrig för liten för att lära sig att man ska låta djur vara och måste man pilla på dom så ska man klappa snällt !

:bow::bow:

Tror du jag låter honom göra det varje dag jämt och ständigt?? Då tror du fel! Detta var en engångsförteelse. Och sopkvast och skyffel är undanstoppade! Nästan pinsamt hur lågt du tror folk sjunker. Har skrivit i TS att jag säger till sonen när han stör hundarna. Men när man inte är i samma rum så är det svårt att se. Och jag vet inte om du har barn själv. Men försök föra ett vettigt samtal med en 9-månaders om varför man ena gången får klappa hunden och i nästa inte röra den? En 9-månaders har inte riktigt koll på hur hårt de klappar. Och man kan inte passa dem 24/7.

Min Rotta vill oxå vara med. Därför hans korg är i vardagsrummet.

Det är möjligt att det var en engångsföretelse men faktum kvarstår att du låter sonen göra det.
Jag ser föräldrar som låter sina barn göra det ena och det andra hela tiden så det är inte något jag har hittat på själv. Sen har jag inte sagt att du är sådan!

Nej, jag har inte barn men jag har som sagt hundar och de kan man inte heller föra ett vettigt samtal med men de vet ändå att man inte får vara hårdhänt med katten.

Du ska vara mycket tacksam att du har så snälla hundar!

Som sagt jag har skrivit ett antal gånger att vi säger åt honom. Mer kan jag inte göra.

Jo du kan skydda hundarna genom att ha dom liggande någon annanstans när barnet sitter i gå-stolen om ni inte har koll och uppsikt hela tiden.
Du kan ställa hundens bädd där inte sonen når och om han når så får ni hålla koll och förekomma ev slag/drag. Hunden måste få ha en plats där den får vara helt ifred :)

Jag har inte kollat filmen men kan berätta att jag har samma problem. Jag har varit stenhårt konsekvent sen Sam började visa intresse för hundarna och det är inte förrän nu när han är två som han beter sig ordentligt mot dem. Och fortfarande händer det att han dänger till den lilla, men det är mest när han är sur på mig.

Jag har löst det så att hundarna är ute/i ett annat rum mesta delen av tiden och om de är inne har jag stenkoll. Den stora hunden har skällt till en gång på honom, han sprang fram och knep henne i kinden snabbt som en blixt. Han blev skiträdd och jag var glad att hon reagerade. Lycka till och fortsätt vara konsekvent.

Precis, jag är helt övertygad om att man kan säga till ett barn när det gör fel även när det är litet. Sen är det klart att det tar tid innan det det får ordentlig verkan men min kompis 7-månaders slutade när vi sa nej när hon drog hunden i örat så något fattar dom ju;)

Sen tycker jag det är fel mot hundarna att ha det ute/i ett annat rum hela tiden. Hundar är flockdjur och tycker inte om att bli utestängda från gemenskapen så det tycker jag är fel lösning på problemet. Men jag antar att det är en fråga om vad man prioriterar och har man barn så kanske hundens behov blir ointressanta. Det är INTE illa menat och säkert ingenting man kan rå för så bli inte sura.

Vindvissla skrev väl inte att hon stänger hundarna ute hela tiden?

Hon skrev att dom fick vara där när hon inte har 100% koll på barnet, det är ju för hundarnas skull och inget annat. Hur ska man lösa situationen när man behöver ex laga mat, mata barn nr 2, gå på toaletten osv ?

Du kan ju konsten att formulera dig så man tappar hakan ;)

" Men jag antar att det är en fråga om vad man prioriterar och har man barn så kanske hundens behov blir ointressanta "

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 057
Övr. Hund Åh sliter mitt hår! :arghh: Fick hem en 4 månaders boxervalp förra helgen. Super fin och följsam! Uppfödaren har lagt ner mycket tid på...
Svar
13
· Visningar
1 756
Senast: Lampan
·
Övr. Barn Det händer att jag umgås med folk som har barn(åldrarna spädbarn, 2-5 år samt låg- och mellanstadie), själv har jag inga barn och vet...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 065
Senast: Och_Aye
·
Övr. Hund Jag har en boxertik på snart två år, och en son på snart ett år. Jag behöver lite tips på hur jag ska göra tillvaron mellan mina...
Svar
12
· Visningar
1 052
Senast: bananabambi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Lugnande medel till hund.