Små araber eller andra ponnyraser?

Ainon

Trådstartare
Hur väl hävdar sig små araber (hur små finns det eg?) eller andra raser med ponnymått inom distansritt?

sen...
Finns det några ponnyraser i storleken 125-140 som lämpar sig för distansritt?

//En Ainon som är väldigt kort i rocken :D och funderar på detta med distans...

Sv: Små araber eller andra ponnyraser?

Jag har ett treårigt arabsto, som precis passerat 140- cm strecket.
Växer kanske ngn cm till.
Hennes mamma var oxå 140 cm.
Sen har mamman dock lämnat en arabavkomma som idag är ca 157 cm, & även en som slutade på ca 148 cm.
Så visst finns det små araber.

Linda

Man kan rida vilken ras som helst och stor som liten. Bara man rider på hästens villkor

Ainon skrev:
Hur väl hävdar sig små araber (hur små finns det eg?) eller andra raser med ponnymått inom distansritt?

sen...
Finns det några ponnyraser i storleken 125-140 som lämpar sig för distansritt?

//En Ainon som är väldigt kort i rocken :D och funderar på detta med distans...

Jag har ridit en liten arabkille på 145 cm på 120 km ritter. Tagit placering med best condition med den hästen på 80 km. Så det går.

Hälsning Maja

Det har visat sig att storleken inte har betydelse i distans.
Man kan dock titta på ponnyns rörelser. Det är en fördel att stegen är större och vägvinnande. Ofta har araber vägvinnande trav (om de inte är felridna).
Själv är min arabvalack ca 144 men hänger med betydligt större hästar i trav tack vare sin stora trav.
// Linda

*knapplån*

Har någon tävlat med framgång på en islänning i distans?
Lite nyfiken bara.

/T

Tez1 skrev:
*knapplån*

Har någon tävlat med framgång på en islänning i distans?
Lite nyfiken bara.

/T

Det beror ju vad man menar med framgång. Om man menar genomförande, så går det. Att ta placeringar är mindre tveksamt. Å andra sidan så går en welsh cob i vår klubb 160 km idag i Sveg. Det medan araberna står kvar i sina sommarhagar.

Kanske kan CK svara. Hon började sitt distansridande just på islänning. Sedan övergick hon till arab.

Hälsning Maja

jag har planer på att prova på distans på min blivande häst (han är häst redan, men jag menar, när jag har köpt honom :angel: ;) ), han är new forest. så jag hoppas att det går :smirk:

jag vet fler som har ridit islanningar i distans, dock ingen som ridit mer an 50 km men de finns sakert, jag har nog bara missat dem

manga av de duktiga hastarna i sverige ar inte sa stora, poem tex ar bara runt 146 savitt jag vet. mina hastar alla ar runt 150 cm

Min gamla islänning gick en godkänd 100 km som bäst.
Problemet med den rasen, förutom att vissa individer har svårt att visa en ren trav i vetgrinden, är att de har svårt att klara av högre hastigheter, och då menar jag över 12-13 km / timme.
Min häst fick jag t ex klippa sommartid för att han skulle kunna bli tillräckligt avkyld.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 041
Senast: Roheryn
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 666
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 364
Senast: Cissi_ma
·
Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 977
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar