SM Strömsholm!

L

Lallare

Är intresserad av att veta hur juniorer, YR och deras tränare och föräldrar tänker inför matchning mot SM på Strömsholm.
Tycker ni kvaltillfällen räcker till?
Det är jättekul med ett FT-SM på Strömsholm:), men borde det inte framgått tidigare, framförallt när det skulle gå av stapeln:mad:? Kommer det att bli "panikkval" eller väljer folk att avstå:confused:?
Borde RF uppvaktas om en sänkning av kvalkraven, kanske det som står i TR bör gälla?
Vad tycker ni, bukefalare????

Sv: SM Strömsholm!

Att det går tidigt tycker jag inte är så farligt, förra året gick det ju i början på juli så det var ju inte så mycket senare..Det dumma är att det krockar med skolavslutningar och student. Nu är inte jag YR längre men om så varit hade jag fått avstå just pga av skolrelaterade saker.

juniorerna har väl ganska många tillfällen att kvala på, finns ju en del lätta och * klasser innan. Personligen tycker jag att man skall som junior vara klar för * klass nu innan säsongen startar men många håller ju inte med så det kommer troligtvis vara en hel del som kommer debutera * klass på SM.

YR tycker jag uppriktigt synd om dvs dom som inte är riktigt klara än. Dom har enbart en ** klass att förbereda sig på innan.

Seniorerna spelar det nog mindre roll för tror jag

Dottern är första års YR och ska som sagt debutera 2*-igt på Gärds. Men för att hinna få några tävlingar innan SM så blir det start i Tyskland. Visst är det för lite tävlingar innan SM iaf för några och framförallt YR. Sen har jag sett att några juniorer och YR i trupperna haft problem på hoppkvalen. Så det ska bli intressant att se hur många som kan komma till start på SM.

juniorerna har väl ganska många tillfällen att kvala på, finns ju en del lätta och * klasser innan. Personligen tycker jag att man skall som junior vara klar för * klass nu innan säsongen startar men många håller ju inte med så det kommer troligtvis vara en hel del som kommer debutera * klass på SM.

YR tycker jag uppriktigt synd om dvs dom som inte är riktigt klara än. Dom har enbart en ** klass att förbereda sig på innan.

Seniorerna spelar det nog mindre roll för tror jag

Att debutera i * på SM blir mycket svårt eftersom du då inte är kvalificerad :angel: De kvalregler som står i nya TR är tryckfel och korrigering är på gång, 2008 års kval är samma som 2007

YR är det tunt med i år och mitt tips är att det blir ännu tunnare på SM, vissa kommer inte att rida pga studenten och ojuste med bara en enda kvalmöjlighet före

Seniorerna har ju lättare kval, men Ribban går helgen före så mitt tips där är ett B-SM, men jag har GÄRNA fel här

I planeringen att lägga ett SM så här tidigt ser jag samma tanke som vi disskuterat i tråden "vart är vi på väg" dvs matchningen av unga ryttare är enbart mot internationella tävlingar, har man som mål att rida SM så räknas man inte, det är inte "seriöst" nog. Jag tror att det är ett farligt tankesätt

Det är väl just det som jag reagerat på, hade man vetat i början på förra säsongen att det skulle gå så tidigt så hade man kunnat förbereda sig på annat sätt.

Sen har jag sett att några juniorer och YR i trupperna haft problem på hoppkvalen. Så det ska bli intressant att se hur många som kan komma till start på SM.

Fast är det så? Enl Bosse och Gunilla är det några få som inte är kvalade. Dessa har egentligen inte börjat kvala heller då de är rel nya i trupperna och kanske inte ens startat 120 innan. De har ju 3 mån till SM och behöver ju bara en 120 om de startar lätt först.

Mathilda tillhör de få Jr som inte kvalat ännu. 2 ner i första försöket och ett stop och ett ner i andra försöket. Vi tar det lugnt. Det fixar sej. :D

Och jag pratade med MC i veckan, enligt kommittén så är alla 3 landslagsledarna mycket nöjda med hur det ser ut i trupperna, så att det skulle vara flera som inte är kvalade/inte kommer klara kvalen tror jag inte på. Jag tycker nog att just landslagen verkar ha klarat omställningen rätt bra, även de flesta SR är ju klara med sina hoppkval, en del snabbare/enklare än vad iaf jag trodde.

Till SM tror jag tyvärr att det försvinner lite folk, en del tar studenten, t ex HM som ju annars alltid är med i toppen. YRSM är nog den klass som får minst startfält, ser ju rent allmänt rätt tunt ut i den truppen.

Hoppkvalen är väl det minsta bekymret.... det finns hundratals klasser att kvala på på:angel:

CNC** är det lite värre med :mad: en enda, dessutom 80 mil härifrån och så gott som först på säsongen

Har en elev som red ** felfritt 2007, men sen av (tycker i alla fall jag) förståliga skäl inte klarade av att prestera i banhoppningen dan efter den tragiska olyckan i Bollnäs utan rev för många

Fast är det så? Enl Bosse och Gunilla är det några få som inte är kvalade. Dessa har egentligen inte börjat kvala heller då de är rel nya i trupperna och kanske inte ens startat 120 innan. De har ju 3 mån till SM och behöver ju bara en 120 om de startar lätt först.

Mathilda tillhör de få Jr som inte kvalat ännu. 2 ner i första försöket och ett stop och ett ner i andra försöket. Vi tar det lugnt. Det fixar sej. :D

Jag kollade en tävlings resultat där jag kunde konstatera att det var några (iaf 3 ryttare) som hade mer än Matildas fel, men det var kanske inte för att kvala de tävlade:angel:

Fast det där är det ju fler som har, "dåliga" resultat på en del tävlingar. Även bland de som är färdigkvalade. Eller hur? :smirk:

Förhoppningsvis så gör ekipagen fler än bara exakt de tävlingar som krävs för kvalen.

Förhoppningsvis så gör ekipagen fler än bara exakt de tävlingar som krävs för kvalen.[/QUOTE]

Jaha, det tror du:o, Då har du inte hört hur det resoneras:cool:

Jag tror inte, jag hoppas. För övrigt vet jag hur det låter. Just därför så är inte ett dåligt resultat på en eller två tävlingar = kommer inte klara kvalen, utan nästan bra för vissa som därför verkligen kommer ut på fler än de två tävlingar som bara behövs om man fixar kvalen med en gång. För de som fixar ett kval på ride up så behövs kanske bara en tävling, man kan ju hoppas att de åker ut på någon fler än så ändå.
Så därför vet jag inte heller vad du ville säga med ditt första inlägg:
Jag kollade en tävlings resultat där jag kunde konstatera att det var några (iaf 3 ryttare) som hade mer än Matildas fel, men det var kanske inte för att kvala de tävlade :angel:

Ja, flera ekipage har gjort tävlingar som inte kan räknas in i kvalen, det har väl även ni? So what? Det är ju inte så att kvaltiden är ute.

Jag är ju sista års yr och hoppas på ett sm. men blir det inte det hoppas jag att klassen kommer vara öppen så man kan få chansen att få fler starter.

Mina hopp kval gjordes på de 2 första försöken men har hoppat 4 klasser till. Jag har inte ändrat mitt upplägg från tidigare år. Hoppar inte hästen bra i klassen som ft har sin hoppning i så tycker inte jag man är klar för start. Då får man träna mer.

Antagligen blir SM-klasserna, dvs all fälttävlan på Strömsholmstävlingarna i år, stängda.

Jag tror inte, jag hoppas. För övrigt vet jag hur det låter. Just därför så är inte ett dåligt resultat på en eller två tävlingar = kommer inte klara kvalen, utan nästan bra för vissa som därför verkligen kommer ut på fler än de två tävlingar som bara behövs om man fixar kvalen med en gång. För de som fixar ett kval på ride up så behövs kanske bara en tävling, man kan ju hoppas att de åker ut på någon fler än så ändå.
Jag kollade en tävlings resultat där jag kunde konstatera att det var några (iaf 3 ryttare) som hade mer än Matildas fel, men det var kanske inte för att kvala de tävlade :angel:

Ja, flera ekipage har gjort tävlingar som inte kan räknas in i kvalen, det har väl även ni? So what? Det är ju inte så att kvaltiden är ute.

Vad jag menar är att det här med hoppkvalen är inte så lätt (kanske) inte ens för de som rider i trupperna "som ska vara de bästa". Att rida en rid up är inte (inbillar jag mig) inte riktigt samma sak som att rida en riktig tävlig utan mer som en träning. Men jag vet att flera resonerar att bara klara av kvalen för att sen träna mer på det man behöver inför säsongen. Sen är det så ju högre man kommer i klasserna ju mer vill man spara hästen(tävlingsmässigt). Titta bara på hoppryttarna de är inte ute och tävlar hästarna var och varannan helg innan säsongen sätter igång detta gäller även dressyr ryttarna. Men jag kanske är ute och cyklar:confused: men jag refererar till vad jag hör av andra både i trupperna och utanför.

Jag håller med, herregud man gör ju ett antal hopptävlingar med mer än 4 fel och det innebär ju inte att man aldrig kommer hoppa felfritt eller bara riva ett hinder. Även dom riktiga hoppekipagen på hög nivå har ju ibland över 20 fel i sina ordinarie klasser så det är väl inte hela världen om några st inte har fått ordning på sina kval. Vissa hästar och ryttare kanske behöver några tävlingar för att komma igång och hoppa in sig på höjden.

Antagligen blir SM-klasserna, dvs all fälttävlan på Strömsholmstävlingarna i år, stängda.

Nåja blir det 5 startande i varje klass kanske dom ändrar sig :angel:

Vi får hoppas det då jag för en gång skull ev. tänkte bege mig dit :D

Vill tillägga att man kan ha även lagt fokus på att träna annat innan nya TR kom ut så man inte är färdig för hoppningen när den sätter igång . Sen kan det finnas andra skäl att man inte är färdig eller att tävlingarna i hoppningen inte stämmer med skola osv.
Tråden handlar om SM och det ligger väldigt tidigt så om man vill kvala kan det vara ett problem att hinna kvala både hoppmässigt och fälttävlansmässigt om man satt det som mål.

Liknande trådar

B
Islandshäst Jag har ganska nyligen blivit hästägare till en jättefin häst. Han är fullt tränad tävlingshäst som bla tävlade SM tidigare i år. Men...
Svar
19
· Visningar
2 291
Senast: Båbbe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bra gårds och stallhund
  • Storlek röd Kong?
  • Tråden för spår