G

Galax

Proppen till SM 2009 i dressyr för ponny och juniorer har ju kommit ut. Men när jag tittar på den så är det bara tävlingar fre- sön i år ,kval 1 på fredag ,kval 2 på lördag och finaler på söndag. Ingen Consulation(B-final) står med. Är det någon som vet om B-finalen är borttagen i år?

Sv: Sm 2009

Det verkar ju så. De kanske vill minska antalet startande på SM? Man kanske inte är lika sugen på att rida om man vet med sig att man inte kommer till A-final?

Fast det känns ju lite tråkigt faktiskt. Jag skulle se det som en bra plan att fixa ett bra resultat i b-finalen första året för att känna på vilken nivår det är på tävlingen osv.

Fast du kan ju fortfarande vara med och rida kvalen och känna på tävlingen på det viset.

Men jag håller med, tycker det är tråkigt att ta bort B-finalen. För många är det skillnaden på en misslyckad tävling och en lyckad tävling.

Precis, det var jag som tänkte lite konstigt.

Vet någon om de har breddat startfältet då? eftersom att de har tagit bort b-finalen så tänkte jag att de kanske gör låter fler vara med i a-finalen?

Nej ,det är fortfarande 30% som går vidare till A-final.

Proppen till SM 2009 i dressyr för ponny och juniorer har ju kommit ut. Men när jag tittar på den så är det bara tävlingar fre- sön i år ,kval 1 på fredag ,kval 2 på lördag och finaler på söndag. Ingen Consulation(B-final) står med. Är det någon som vet om B-finalen är borttagen i år?

Att ha en B-final ger fel signaler. Det blir alldeles fel om man kan vinna en B-final, få fina priser och poäng, medan man som sist placerad i A-finalen kanske bara får en plakett. Det är ju ändå en mycket bättre prestation att ha tagit sig till A-final än att B-final.

Citat Anders Jonsson ur dagens Ridsport.

Alltså har 70% inte på SM att göra;)

Jag förstår förbundet och Anders Jonsson, de vill säkert höja statusen på SM eftersom det är en elittävling. Och merparten av ekipagen är kanske mer lämpade för regional nivå (där de kan vinna), oftast kan man redan innan tävlingarna ens har börjat förutse vilka som kommer att hamna topp 5.

Det här leder kanske till att sporten blir ännu mer elitifierad, eller vad tror du?

Jag känner faktiskt Anders, så jag blev lite förvånad.

Det känns som att du är inne på rätt spår. Nu känns det ju som att de med lite mer mediokra hästar inte har någon anledning att åka till SM, om de inte rider jäkligt bra kommer de i alla fall inte komma med i någon som helst final.

Ja men visst ÄR det bättre att komma sist i A-finalen än att vinna B-finalen. Så jag tycker att det finns en poäng. Däremot tycker jag fortfarande att samma antal som nu startar SM ska få fortsätta med det, bara att om man inte kommer till A-final så kan man ha en tröstklass man kan rida men som inte är B-final utan som vilken vanlig tävling som helst.

Jo, det kan jag hålla med om. Lite tråkigt bara att inte fler får chansen.

Får chansen till vad? Att rida en B-final får ju alla som inte gick vidare och det är väl ingen chans i den bemärkelsen. Alla får ju chansen som har kvalat att ta sig till A-final sen so what om det inte är en b-final det är ju ingen final iallafall skulle kunna vara vilken klass som helst.

Jag vet inte hur det är i dressyren men i ponnyhoppningen förra året så vann ett ekipage b-finalen som inte ens var kvalad till SM och deltog alltså inte i några övriga klasser. Där kan man ju snacka snopet då :grin:

Anledningen till att det ekipaget vann var att h*n var hemmaryttare och b-finalen var öppen för dessa.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 432
Senast: Strandad
·
Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 603
Senast: Badtz Maru
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det har blivit dags för ponny-SM i dressyr som äger rum i Jönköping. Mästerskapet drar igång på torsdagen med finaler på söndag...
Svar
0
· Visningar
340
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka