Slutat hoppa? behöver tips!!

J

jessicajosefsson

Hej, min ponny har slutat hoppa värkar det som, hon har vekrligen ÄLSKAT det och gått fint på tävlingar, men nu helt plötsligt vill hon inte mer,.. hon vägrar och tillslut kommer man inte mer än 3 meter framför hindret innan hon vägrar och protesterar genom att ställa sig.
vi tog hit en kiropraktor ifall det skulle va något. hon sa att hon var ganska mkt spänd i korsryggen och i bogen och hade ganska mkt spänningar förövrigt.. kan de påvärka så mkt att hon slutar hoppa? nu har hon ju tagit bort det men funderar på att arbeta lite med bommar i helgen oså, och nästa vecka ta något mindre hopp (om det nu går) men hur ska ja börja igentligen? behöver massa tips, för jag vet att hon älskar att hoppa och jag fattar inte riktigt vad som har hänt. tacksam för svar!!!

Sv: Slutat hoppa? behöver tips!!

Jag hade åkt till en duktig vetrinär som fick titta igenom hela hästen.

Vad säger din tränare?

Jag hade börjat med att åka till veterinärklinik för en utredning på hästen för att utesluta att hästen har ont någonstans. Om hästen älskat att hoppa och helt plötsligt inte vill hoppa alls, så känns det som att det kan vara stor risk att hästen tex är halt.

Efter genomgång av veterinär om den säger att hästen är frisk och fräsch, så skulle jag ta hjälp av en duktig tränare.

Hälsn Maria

Ordentlig genom gång av veterinär,sedan om hästen ändå inte riktigt vill så kan det vara läge för en paus från ridhuset och ut i skogen med andra kompisa och bara hoppa över naturhinder.Det brukar de flesta hästar tycka är roligt.

ja får nog kolla med en vet..
ibland ser det ut som dumheter och då har man försökt ändå.. men ibland känner man att det ändå inte är dumheter..

aa okeej! tack för svar! vet du/ni vad det brukar kosta med veterinär besök och undersökning oså?

okeje tack för svar också!!
ja .. har inte försökt hoppa sedan den 8 maj, ska träna dressyr ett tag (även om jag är hoppryttare) och jag vet att hon inte heller gillar dressyr särskilt mkt men tar en paus från hoppningenoch försöker få tag i en vet,!

Vanliga besiktningar på klinik ligger på ca 1500kr men det varierar ju var i landet du bor. Sen tillkommer det ju hältutredning om det skulle visa sig vara någon hälta som är problemet.

aha okeej, men hälta är det inte, för vi har inte märkt av det eller något iaf.. vilket känns skönt!

Vill inte skrämma dej ,men kolla upp kotlederna så att det inte är inflammation.De behöver inte vara synligt halta för det utan det kanske först syns när man provicerar fram det.

Hej!
Du har fått många bra svar och säger som de ovan, gör en hältutredning. Du kan ha råkat ut för kotledsinflammation eller liknande.

Men jag tycker även att du ska kolla sadeln, är stoppningen jämn, trycker den dågonstans/för smal.
Min förra häst började bete sig konstigt efter att han musklat om sig, tog då ut en duktig sadelutprovare som genast sa att sadeln behövde bytas, fick köpa en ny sadel mycket bredare och min häst började hoppa igen utan att konstra.

Lycka till! :)

Jag skulle först och främst försäkra mig om att ponnyn är ok, så jag rekommenderar som andra att ta ponnyn till klinik för hältutredning. Om det visar sig att det inte är några problem där skulle jag, beroende på magkänsla, antingen ta kontakt med en duktig tränare (om du inte redan har en sån) eller som någon tidigare sa, ta en paus från ridhusridandet och bara låta ponnyn ha roligt ute i skog och mark.

Dotterns ponny gjorde precis som din, han älskade att hoppa och hoppade allt. Men helt plötsligt så vägrade han.
Vi bytte sadel och tränare, och nu har han kommit tillbaka igen, han älskar att hoppa igen.
Den gamla tränaren gick lite för fort fram med ponnyn och ville att dom skulle hoppa högre och högre och att dom skulle gå upp i klasserna väldigt fort.
Den nya tränaren tog tag i problemet och dom gick tillbaka i klasserna och det funkade :bow: nu är dom tillbaka igen med samma glädje som tidigare :bump:.

Hoppas att ni kommer tillrätta med erat problem.

okeej, ja .. kiropraktorn sa att min sadel inte låg 100 bra, men inget som kunde störa så mkt att hon skulle sluta hoppa men ska leta efter en annan ändå!

aha okeej! =/ får föröska kolla upp!

okeej, ja de blir mer skog nu! och lite dressyr istället för hopp.

aha okeej, ja det kan ju vart något sånt, ska försöka ta de lungt fram och låta det ta sin tid!

Ring och boka en tid på en bra hästklinik i närheten av där du bor så fort som möjligt så du kan utesluta att ponnyn inte har ont någonstans.
Har den inte det kan du ju låta den vila från hoppandet och sen ta hjälp av en duktig tränare.

Säger som de andra, innan du börjar försöka med vila, lägre krav och annan sadel så ta hästen till klinik. Jag tycker verkligen att det låter som att hästen har ont någonstans, hästar som gillar att hoppa brukar inte bara sluta på pin tjiv. Så klinikbesiktiga, absolut. Det är billigt i längden, för att fortsätta att rida en häst som har ont sliter och tillslut kanske man står där med en häst som inte längre bara har ont i ryggen (t.ex.) utan i precis hela kroppen och då börjar vi snacka mängder med klinikbesök och pengar...

Sedan är det aldrig en dum idé att skippa ridhuset några dagar i veckan och rida ute istället. Förutsatt att hästen är 100% frisk och hel och att all utrustning pasar så kan det göra underverk att busgaloppera lite på fina skogsvägar såhär på sommaren. Det piggar upp både häst och ryttare. :)

okeej tack för bra svar!! :)

Liknande trådar

Dressyr Hej! Jag och min häst har bekymmer med galoppen. Blir ofta ganska öppen i formen i fattningen, blir ofta hastig galopp och slutar med...
Svar
4
· Visningar
1 227
Senast: josqla
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 900
Senast: Milosari
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
559
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
897
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka