slutat flagga svansen vid hoppning

dreampower

Trådstartare
Såg precis en gammal video på min häst där vi hoppade ganska låga hinder - då flaggar hon med svansen (öppnar upp bak) Var tvungen att titta en gång till på löshoppningsfilmen som är ca en månad gammal - men mycket riktigt, inte tillstymmelse till flaggning trots att hon hoppar både högre och mer avslappnat. Nu tror jag ju förstås att hästen är dödssjuk och måste till klinik omgående :confused: :meh:

Någon som har några idéer vad det kan bero på? Har hon ont? Ändrar de hopptekniken? Hon är fem i år, och var vid första videons inspelande inte så mycket hoppad. Har jag sabbat hennes hoppteknik?
 
Sv: slutat flagga svansen vid hoppning

Jag tänkte jag skulle slippa visa hur dålig jag är på att rida så att ni inte snöar in på det.... :P
 
Sv: slutat flagga svansen vid hoppning

Dödssjuk troligen inte nånstanns men hon är ju helt klart "ovillig" att hoppa... Det är ju inte så att hon ser ut att "gilla" uppgiften alternativt inte (längre) förstår den.

Har några hästar som betett sej så utan att ha det minsta fel på sej.
En del hopphästar tom som är HETA på hinder under ryttare (och verkligen inte bangar på nåt (inte ens hinder på 2.08m ;) ) ) som inte går fram för 5 öre på löshoppning.

Sen har jag haft dressyrhästar som kan galoppera runt runt runt och hoppa flera varv på raken så man verkligen måste ställa sej ivägen för att de ska sluta. Men som definitivt inte betett sej så under ryttare...
 
Sv: slutat flagga svansen vid hoppning

Ja, det ser ju inte ut som att hon gillar det. Ser ingen som helst framåtbjudning. Hon gör det ni kräver av henne, inte för att hon gillar det.

När min häst löshoppas så ser man på honom att han gillar det. Helt annat liv i kroppen än vad din häst visar och verkligen satsar för att fixa uppgiften.
 
Sv: slutat flagga svansen vid hoppning

Jag håller med, hon ser markant oengagerad ut, en del hästar ser man hur de spetsar öronen och suger tag i hindret, men inte den här, skulle ni inte mana på henne med pisken skulle hon aldrig ens komma fram till hindret, ser det ut som. När hon hoppar det lite högre hindret så är det ett ganska tungt språng. Är den dressyrstammad? Verkar den tycka det är roligt att hoppa under ryttare?
 
Sv: slutat flagga svansen vid hoppning

Tack för svar! Hon hoppar precis allt jag styr på och verkligen letar hinder och suger tag i dem när jag hoppar uppsuttet!
 
Sv: slutat flagga svansen vid hoppning

Nyhetens behag har lagt sig och hon vill inte längre anstränga sig mer än nödvändigt?

/V
 
Sv: slutat flagga svansen vid hoppning

Alla hästar uppskattar inte Löshoppning . Ibland Ffa inte om de redan är inhoppade under ryttare .
Håller med Verdandi , inget fel på hästen men den har coolat ner och ser inte riktigt anledningen att tagga på helt enkelt . Olämplig film kanske i sammanhanget för jag kan iof förstå att vissa innan du redovisat hästen , tolkar det som att hon inte vill .
 
Senast ändrad:
Sv: slutat flagga svansen vid hoppning

OK, men varför flaggar hon inte svansen när jag hoppar uppsuttet längre heller? DÅ går det betydligt snabbare :P och jag har tänkt att det är för att hon inte hoppar så väl för att det går för fort - men det stämmer ju inte om man tittar på löshoppningsfilmen.

Ni menar alltså att hon inte flaggar för att hon inte anstränger sig? Jag har ingen aning, därför jag frågar :D Min förra häst flaggade med svansen oavsett om han hoppade hus eller 50cm från sidan med bakbenen före :P , det är därför jag undrar!
 
Sv: slutat flagga svansen vid hoppning

Intressant!!

Tänker du att hon inte gillar den för att hon stannar i dörren? Det gick precis en häst förbi :P Eller vad är det som gör att du tycker att hon inte ser ut att gilla det?

https://www.youtube.com/watch?v=SLOZBpVyR6k

Personligen tycker jag att ni löshoppar för stressat vilket gör att hästen ser spänd och oengagerad ut. För många kommandon tycker jag, skall vara Max två som driver och inte en massa olika som smackar och springer efter med piskar. Hästen kommer inte till ro.

Jag tycker det ser ut som om din häst är väldigt spänd och låst i sin rygg men det kan mkt väl bero på sättet den löshoppas på
 
Sv: slutat flagga svansen vid hoppning

Nu är ju jag inte så bra på varken hästar eller hoppning. Men är det inte så att ibland drar hästen snabbt på hinder för att den är osäker och tror att hon behöver den extra hastigheten för att komma över? Menar apropå att hon inte ser jätteentusiastisk ut på löshoppning men drar i hög (över?)hastighet uppsuttet.

Jag trodde också att lyfta svansen och showa lite betydde jippii, superkul. Inte att det var ett måste. Så det kanske var de låga hindren som var jippii, då när det var nytt o kul, och tja hon är ung? Men nu har hon hoppat mycket.
 
Senast ändrad:
Sv: slutat flagga svansen vid hoppning

Din beskrivning på "flaggar med svansen" har du beskrivit i den första meningen i ditt första inlägg och vill bara förtydliga att det är inte alls samma sak.

En häst som öppnar upp bra bak gör det med benen inte med svansen.

Svansföringen har inget överhuvudtaget att göra med hopp tekniken..

Den du visade film på öppnar inte heller upp bra bak, den har bara "ticks" för sig med sin svans.

Kan ta mina egna hästar som exempel:
Här en häst som öppnar upp över hinder
Savanthopp5_zps80e0aa12.png
[/IMG]

Och här en som flaggar med svansen alltid:
null_zpsa196d5f3.jpg
[/IMG]

Inte världens bästa kort men ändå en viss skillnad.
Den understa hästen håller alltid på med sin svans, han tror själv att han är född arab :cautious:
 
Sv: slutat flagga svansen vid hoppning

Fel av mig - alla som flaggar öppnar inte upp bak. Jag håller med om att hästen på första bilden öppnar upp, men inte att den andra flaggar - eller i alla fall kan man inte se det på den bilden.
Min fråga är fortfarande: varför gör min häst annorlunda med svansen nu!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp