slutat flagga svansen vid hoppning

Sv: slutat flagga svansen vid hoppning

måste säga att jag håller med rebeckasff, tycker svansen är helt orelevant i sammanhanget. varför din häst gjorde ngt med svansen tidigare och inte nu är ju rätt ovesäntligt kan jag tycka i sig, om fokuset är på att den fortfarande hoppar lika bra som den alltid gjort osv enligt ryttaren?
hästarnas svansar är ju ofta ett uttryck för olika sinnestämningar/reaktioner under olika situationer så det är troligtvis så enkelt som att din häst är i ngn annan sinnestämning tex har slappnat av mer eller mentalt är ngnannanstans än i ngn tidigare situation osv osv i all oändlighet spekulationsmässigt. ;)

personligen hade jag aldrig velat ha en häst med hög arabflagga i ngn typ av arbete, då det för mig är en spänd häst.
bara som jmförelse i ekvationen ;)
 
Sv: slutat flagga svansen vid hoppning

Jag vill inte heller ha någon "arabsvans" och för mig är det något helt annat att flagga med svansen som du ser om du tittar på filmen jag länkade till (inte min häst) :)
 
Sv: slutat flagga svansen vid hoppning

Jamen bortse från arabflaggan då och se till resten jag skrev i sammanhanget ? Arab flaggan var ju bara en reflektion bortsett från övriga inlägget vilket jag hoppas framkom i sig?
 
Sv: slutat flagga svansen vid hoppning

Man brukar dock anse att en häst som flaggar med svansen är en "bra" hopphäst

Och de allra flesta med kapacitet brukar flagga med svansen i språnget dock ska tilläggas att två av mina favoriter i hoppsporten dvs ninja och shutterfly inte flaggade med svansen och båda öppnade upp sig fint
 
Sv: slutat flagga svansen vid hoppning

Håller med de andra, hon ser inte direkt jättepigg ut, väldigt loj och hade ni inte varit där hade hon knappast kommit fram som sagt.
Tycker dessutom hon ser tung/ovillig ut fram.

Men alla ändrar ju sig, alla hästar blir inte överlyckliga när de ser ett hinder och det kan vara stor skillnad uppsuttet och i löshoppning. Svansens skillnad kan ju bero på det också- när hon var yngre var det roligare och nu har nyhetens behag lagt sig, det är inte alls lika roligt längre?

Apropå svansar vill jag gärna se en svans som lite "står ut" från kroppen, för mig är det ett tecken på avslappning och välmående om det är under arbete/hoppning.
 
Sv: slutat flagga svansen vid hoppning

Jag kan ha fel, men jag har fått lära mig att en häst som flaggar med svansen är en vig häst med bra tryck i avstampet.

Jag tror att det kan vara så som någon annan skrev att det beror lite på att när den hoppade som unghäst så är det lite "skräckblandad förtjusning" över det hela och den tog i lite extra med både rygg och avstamp, nu när den är mer erfaren så har den kommit underfund med att den inte behöver ta i så mycket och därför inte hoppas så flaschigt längre med flaggande svans.

Jag håller med om att den ser oengagerad ut och det kan bero på olika saker.... den tycker jobbet är ointressant, den är förvirrad eller annat, inte nödvändigtvis att den är sjuk på något sätt!
Hade den varit slö även vid ridning och annan hantering så hade jag tagit ett blodprov och ev kört till klinik. Men det är helt klart bäst att du lyssnar på din magkänsla!:)


och ett litet tillägg: om det är du som rider och hoppar inne på din youtubekanal så rider du inte alls dåligt!
 
Senast ändrad:
Sv: slutat flagga svansen vid hoppning

Tack! Det var såna tankar jag var ute efter!

Hon är ju som sagt helt annorlunda vid uppsutten hoppning - möjligen att hon kan bli lite för vild, men absolut inte loj eller oengagerad :D

Tack för de snälla orden!!! :bump:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp