Slutat äta sitt kraftfoder, men äter hö. Märkligt beteende...

Zandrah

Trådstartare
Har en travare på 8 år som nyligen blivit behandlad i sina leder och innan det fick han Butta i en vecka.

Problemet med honom nu är att han SLUTAT äta sin mat! Han bara nosar på den sen går han direkt till höet och börjar äta det istället. :crazy:
Denna hästen har alltid varit glad i mat och nu har han alltså slutat.

Enligt veterinären borde det inte bero på Buttan eftersom det är så lång tid sedan han åt den, och kortison ska de inte bli så av.

Han äter varken havre, kraft eller betfor. Ger jag honom morot i handen (hans favoritgodis) så tar han den men han är liksom inte så himla begeistrad.

Han äter sitt hö och nu är han ju konvalecent så än så länge är jag inte orolig att han inte får i sig det han behöver. Men jag blir orolig över hans beteende.
Han har problem med karies i två tänder längst bak i munnen men det har han haft länge och som sagt, hö äter han ju gärna. Ger jag honom en näve havre äter han också - ur handen.

Han har varit lite mysko att han gärna viljat ta vatten innan han ska äta havren (den lilla han äter) men han doppar inte höet i vatten.

Kan han vara så uttråkad så han inte äter? Avskräckt från butta-kuren? Fast under den så ÅT han faktiskt sin mat under hela veckan.
Ont i tänderna (vilka är kollade för 3 månader sedan ).

Lite spekulationer från er mottages tacksamt!

Vi ska tillbaka till veterinären nästa vecka. Men får självklart komma in tidigare om han skulle sluta äta helt.

Sv: Slutat äta sitt kraftfoder, men äter hö. Märkligt beteende...

Gav du Buttan i maten? De flesta hästar jag träffat på tycker Butta är rätt vidrigt, och har han fått det i kraftfodret kanske han kopplat ihop det.

Gav du Buttan i maten? De flesta hästar jag träffat på tycker Butta är rätt vidrigt, och har han fått det i kraftfodret kanske han kopplat ihop det.

Ja, han fick det i maten. Då lämnade han lite först men sedan åt han allt utan problem hela veckan. Det är ca 6 dagar EFTER Buttakuren som han slutat äta, så jag kan liksom inte koppla ihop det med det heller....

Svårt att säga, men personligen hade jag börjat med att ta bort kraftfodret helt och sen testat igen efter ett par veckor.

Förutsatt att inte hästen verkar ha ont eller lukta dåligt i/ur munnen.

Att välja äta hö heller än kraftfodret är ett symptom på magsår. Med tanke på att han fick butta nyligen också skulle jag misstänka detta.

Tack för era svar!
Vi har spekulerat i båda alternativen och frågan är om det inte kan vara både tänder OCH mage....
Han har alltid luktat lite illa ur munnen pga sin karies men nu verkar han faktiskt ha svårare att tugga TROTS att munnen kollades för mindre än tre månader sedan.
Vetten trodde också att det kunde vara magsår, men det lät konstigt så här långt efter.

Nej, vi ringer igen imorgon så får vi åka in och kolla tänderna igen och alternativt få någon kur mot magsåret.

Att välja äta hö heller än kraftfodret är ett symptom på magsår. Med tanke på att han fick butta nyligen också skulle jag misstänka detta.

Precis min tanke också!

Vatten innan kraftfoder och slutat äta 6 dagar efter butta-kur är tyvärr ganska typiska tecken. Skulle förvåna mig mkt om det inte beror på magproblem pga buttan.

Det ringer varningsklockor för magsår för mig!

Tandmässigt är det svårare att tugga grovfoder än kraftfoder (även pellets osv) men det är ju alltid bra att kolla upp ändå.

Nu har vi varit hos veterinären!

Hästen hade så ont i munnen då han var vass på en sida och fått rejäla sår som han hade jätteont i. När vetten tog där så slängde hästen runt och grymtade till. Han brukar normalt sett inte reagera på någonting.

Det som jag är så besviken över är att jag för 3 månader sedan besökte veterinären för att kolla tänderna och då såg allt fint ut. Hästen var sedan tidigare kollad i april (hos förra ägaren), men jag tänkte ta det säkra före det osäkra.
HUR kan den veterinären missat detta?! Detta är alltså något hästen haft ett rejält tag, mkt längre än tre månader.... Man tycker en sån sak som tandraspning borde vara ett förhållandevis enkelt ingrepp. Att hästen inte reagerade då berodde på att han var sederad, men att missa något så vasst...
När vi kom hem och jag gav honom kvällsmat så ÅT han igen. Tänk vad glad man kan bli över en sådan sak. :)

Jag tycker också det var märkligt att han åt hö, men han kanske kände att NÅT fick han lov att äta? Eller så försökte han helt enkelt tala om att nåt var väldigt galet?

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 223
Senast: ufot
·
Foder & Strö Behöver lite hjälp här! Det är såhär att jag har en 21 år gammal c-ponny valack som är frisk. Han har god aptit när det gäller all...
Svar
3
· Visningar
991
Senast: MonteRose
·
Foder & Strö Jag rider en 23 år gammal ponny, maxad C, som har svårt att få i sig höet. Kraftfoder är inga problem. Hästens tänder är kollade av...
Svar
16
· Visningar
8 506
Foder & Strö Tänkte ställa en fråga jag klurat på av och an.. 20-årig ponnyvalack,svårfödd, lättstressad. Förr stått i box halva dygnet,resten i...
2
Svar
28
· Visningar
5 534
Senast: BIMM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar