Sluta rida på ridskolan? börja på ny ridskola eller rida för tränare?

AnnabellsGuest

Trådstartare
Har känt en längre tid att ridskolan där min (snart) 8åriga dotter rider inte riktigt "håller måttet". En hel lektion kan förflyta utan att ridläraren kommenterar om hur hon rider utan det är bara "då kommer vi fram i trav" osv. Tycker att grunden - som sits, handställning och skänkel inte jobbas på alls. Många av ponnyerna är mer lämpade för äldre/mer rutinerade ungdomar. Kan tilläggas att hon ridit där i ca 1,5år så hon är (i mina ögon) fortfarande nybörjare. Men tösen trivs bra i gruppen och med ridläraren.... Vad hade ni gjort? Det finns en ridklubb till här (jag vet ej hur ridlärarna är där) -bytt till denna? Slutat rida på ridskola helt och bara tagit privatlektioner? Vill ju att hon ska utvecklas och bli en bra ryttare men ändå att hon ska tycka det är kul....

Sv: Sluta rida på ridskolan? börja på ny ridskola eller rida för tränare?

Om din dotter trivs i sin grupp och på ridskolan tycker jag nog att du som mamma får tagga ner dina ambitioner lite ;)

Jag hade låtit henne gå kvar tills hon själv signalerar att det inte räcker och hon vill mer, då antingen byter du grupp eller ridskola.

Så har jag gjort med min dotter, och det har fungerat bra.
Hon är 19 idag och rider mer än någonsin, medans de hon red med som 8-åring till 90% slutat med hästar öht.

Håller med de andra som svarat.
Du kan ju också fråga ridläraren på ett trevligt sätt om de har någon plan för när barnen får börja träna mer på sitsen och så. Kanske ridläraren inte vet att önskemålet finns, men om du pratar med honom/henne kanske barnen får börja ha lite mer sitsträning också.

På vilket sätt tycker du ponnyerna inte passar så bra för nybörjare/små barn? Kan det bli (onödigt) farligt? Det är isåfall det enda jag skulle oroa mig för.
Hon hinner ju lära sig, det viktigaste i den där åldern måste ändå vara att hon tycker att det är skitkul :bump:

I den åldern är det väl ändå viktigast att barnen har kul och trivs med det den gör?
Sålänge inte ryttaren har så dålig balans så den inte kan rida ordentligt, stör ponnyn för mkt eller ramlar av titt som tätt tycker jag inte det är så mkt att bry sig om.
Och om det är så illa som ovan (eller att barnet själv uttryckt att denne vill lära sig mer) så kanske man ska prata med ridläraren i första hand för att se om det finns alternativ..

Och tänk på att ditt barn bara är åtta år. Hon har mååånga år på sig att bli en bra ryttare! ;)

Så länge tösen tycker att det kul så kör på, men kanske komplettera med privatlektioner eller prova rida i en annan grupp?
Min tjej fick prova på två olika ridskolor innan hon började rida och fick välja själv var hon trivdes bäst. Sen bytte hon igen efter två terminer då "alla" kompisar gick på en annan ridskola. Sen tyckte själv att lektionerna var tråkiga och att inget hände så hon fick rida nån privatlektion extra och efter en termin bytte hon ridlärare och grupp till en hon tycker passar bättre och är roligare. Mycket pysslande blir det men huvudsaken är att hon har roligt!

Har pratat om detta med tösen och hon gillar ju sin ridlärare (är hon som har nästan alla lektioner så byter hon grupp får hon samma lärare) men att hon tycker många av ponnyerna är lite läskiga (är väl 3 av 10-12st som hon känner sig trygg på). Detta har jag påtalat lite försiktigt för ridläraren men det blev ingen skillnad. Säkerheten är väl det si och så med tyvärr -lite för pigga ponnyer som drar iväg i full fart och liksom ingen struktur på lektionerna -rörigt och lite för mkt "hejsansvejsan"...

Det bästa är att boka in henne på prov-lektion på en annan ridskola/grupp eller flera för innan dess så har hon ju inte så mycket att jämföra med, eller?

Ja så skulle man kunna göra -vet att den andra ridskolan har lite aktiviteter på sommarlovet. Då ser man ju lite hur det funkar där. Jag tycker oxå att det är viktigt att hon trivs och har roligt men samtidigt att det är under lite mer ordnade former.... Är väl lite bortskämd när det gäller ridlärare/tränare -min pratade hela tiden och gav råd o hon såg ALLT :D

Jag skulle faktiskt lita på min magkänsla om jag var du (inte minst eftersom du själv har ridit (rider?)). Jag tror att det är flera faktorer som gör att du är tveksam - inte bara undervisningen - och om du tagit upp bristen på "säkerhetstänk-ordning & reda" i början hade du nog fått lite andra svar.

Visst ska det vara roligt för dottern - men du kan inte låta henne ta hela ansvaret - särskilt inte om hon inte ens sett de alternativ som finns.

Det är en jättebra idé att delta på sommaraktiviteter på andra ställen för att se hur det kan vara.

Tro mig - jag har träffat många säger "om jag vetat det jag vet idag.....". Och det säger jag också. Kolla upp de andra ställena! Fast ni kanske kommer fram till att den ridskola ni är på faktiskt är bäst.... :)

Hur är de andra eleverna i gruppen? Är nivån jämn? Eller händer det mycket runtomkring som tar ridlärarens uppmärksamhet? (pigga hästar som drar iväg/skenar så barnen trillar av,störande folk på läktaren "överengagerade" föräldrar osv.)
Hur många elever är det i gruppen?

Ibland får man ju vara nöjd för mindre, säkerhetstänkt kommer ju alltid först. Men 8 åringar är ibland mer intresserade av andra saker än att hålla armarna i 90 graders vinkel och hålla ihop skuldrorna ;)

Om säkerhetstänket är väldigt bristfälligt så tycker jag att du ska ta dottern ur ridskolan. Annars bör hon få välja själv. Trivs hon på den nuvarande ridskolan och vill fortsätta så låt henne göra det. Jag kan förstå ditt tänk kring att hon ska bli en bra ryttare, men det har hon gott om tid på sig att bli. Dessutom kanske det viktigaste för henne just nu är att ha kul och må bra tillsammans med hästarna - inte att bli så duktig som möjligt. Alla har vi olika ambitioner med ridningen. Låt din dotter få välja :)

Nu har jag iof själv bara ridit för privattränare ett par gånger sedan jag slutade rida på ridskola. MEN för min del är en timma privat ungefär lika utvecklande som en termin i grupp. Man kommer inte undan med något! I den bästa av världar hade jag själv helst velat blanda upp privatträningarna med ridning på ridskola.

Nu är ju din dotter väldigt ung, och ridningen kanske inte ska tas på så blodigt allvar än. Förr eller senare kommer väl de flesta ändå till en punkt då de upplever att de inte kommer vidare i utvecklingen och då kan du ju föreslå privatträning för henne.

Skynda långsamt, det är ju hon som ska tycka det är roligt :-)

jag tycker som någon annan sa att du kan låta din dotter prova på en annan ridskola, det är viktigt att man känner sig trygg i stallet, det gäller både med hästarna och med sina stallkamrater :)

vill hon då gå kvar på den ridskolan hon går på nu, varför inte komplettera med en privat tränare? Då kommer hon att känna sig mer trygg på ponnyerna så småningom också, och kommer utvecklas fortare än sin grupp och kan då avancera till en grupp med mer ambitioner om man kan säga så :)

Min "plastdotter" började på en liten ridskola för några år sedan, och det fungerade bra till en början (då hon var ganska liten och helt nöjd med att bara hitta balans och sånt), men sen blev det mest att det bara blev att åka runt , runt utan att ridläraren rättade nånting. Hästarna gick som i sirap, och inget lärdes ut. Istället blev det långpisken då det skulle börja galopperas, och det blev en del avramlingar, från en tvärseg häst som for iväg i galopp helt plötsligt. Lilltjejen var dock helt nöjd som det var, men hon fick ändå byta ridskola, inte kul att stå och frysa och betala för nåt som inte utvecklades. Ett år på den andra ridskolan och väldigt mycket hade hänt! (Dock växte hon ju med och fick lättare ta till sig saker, men på den första gavs nästan ingen information heller). Och efter de två första gångerna hade hon nya kamrater och favorithästar!
Så mitt råd är att åtminstone kolla upp valmöjligheterna, provrid om möjligt, och kolla på en eller två lektioner. Lämpligtvis en med yngre barn. :)

Prata med ridläraren eller dennes chef. be att få se deras utbildningsplan. Vad är det tänkt att eleverna skall lära sig på en termin-ett år- två år. har de ingen strategi så är de ju bara ute efter att tjäna pengar. (känns det som)
Är man inte äldre än 8 finns det kanske gränser för hur mycket man tar åt sig av undervisningen enl ridlärarens tidigare erfarenheter och denna kanske anser att de skall ha ett antal timmar på hästryggen för att bara lära sig att hålla balans och svänga. Men har ridläraren inga balansövningar eller nåt alls så känns det ju lite fantasilöst kanske.
Jag skulle inte föreslå privatträningar för en 8 åring då tappar hon ju det roliga med kompisar och allt och kraven blir för höga för fort och intresset falnar.

Några av orsakerna till att jag inte tycker det fungerar är dels att gruppen är lite ojämn (en 10åring utvecklas ju lite snabbare än en som är 7 tex), för pigga ponnyer så att det blir lite kaotiskt o rörigt (när man rider/har ridit själv så ser man nog hur säkerheten är med andra ögon än "ickeridande" föräldrar) , brist på kommunikation från instruktören... så planen för resten av våren o sommaren blir: privatlektioner och sommarlovsaktiviteter på annan ridskola. Sen får vi se hur hon vill göra till hösten :)
Tack för alla svar och tankar!

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
629
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 318
Senast: Zpunk
·
Gnägg Vill ventilera något jag funderar och oroar mig en del över Jag har en lång hästbakgrund och har ridit extremt mkt, levt för hästar och...
2
Svar
26
· Visningar
2 928
Senast: Mim
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 234
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama