Sluta Överhoppa sig!

Chambery

Trådstartare
Som rubriken lyder har jag ett swb sto som överhoppar sig otroligt mycket på vilken höjd man en tränar på. Hon har vinster och placeringar i 90 och 1m utan problem och tycker det är kul, hoppar alltid minst 30 cm högre en nödvändigt, hon är otroligt rädd för att slå i bommarna.

Problemet är att hon fegar ur så fort hindrena blir lite snäppet högre för att hon då inte klarar att hoppa så högt som hon känner att hon vill för att vara minst 30 cm högre en hindret själv.... så redan på 110 höjd kan hon börja tycka det blir otäckt och väljer då hellre att stanna en att testa och kanske riva.

Så frågan är hur kan jag träna en häst att hoppa lägre och närmre hindrena för att sean ev kunna gå lite högre klasser utan att överhoppa sig så otroligt mycket?? Hon är 8 år och rutinerad på lägre höjder, jag vill absolut inte förstöra hennes självförtoende, men det finns kasnke övningar eller något att tänka på för att få hästen att komma närmre hindrena. :confused::)

Sv: Sluta Överhoppa sig!

Hoppa mycket och låga hinder...

Gärna hinder på 50-60cm rid på hindren och smacka gärna lite över hindren och se hur hästen reagera... Hoppar den högre då eller hoppar den ut mer...

Har du någon film!?
Det är lite lättare att avgöra en bra träningsmetod om man ser hästen...

Jag skulle inte hoppa högt på en häst som överhoppar sig

Senast ändrad:

Håller med ovanstående talare, hoppa ofta men aldrig högt!

Du kan hoppa flera gånger i veckan på väldigt låga hinder, oftast börjar dom förstå efter ett tag att dem inte behöver hoppa så högt och hästen ska aldrig behöva känna att den inte klarar av höjden och att de blir jobbiga språng.
När hästen sedan slutat överhoppa sig och hoppar avspänt över låga hinder kan du testa att höja upp lite men sedan sänker du ner igen efter nått språng så hon lär sig att läsa av hindren efter hinderhöjden!

Sen är de bra om du kan lägga henne lite stort så du kan få lite "flygande" språng, speciellt över oxrarna så du slipper få sega språng där hon bara hoppar högre och högre och glömmer av att hoppa ut på längden vilket ofta resulterar i att de går ner på bakbommen och slår sig vilket leder till att de stannar nästa gång eller hoppar ännu högre!

Ett tips till är att smacka lite på din häst om du känner att den står emot och samlar kraft för att hoppa högt. Det hjälper dom mycket att tänka framåt! :)

Tack för tipsen! :bow:

Här ska tränas... hon får ingå i samma träning som unghästarna som också överhoppar sig i början... bara att denna häst är betydligt äldre. :)

sen är mycket cavaletti-arbete med olika avstånd, travbommar, galoppbommar, upphöjda på olika höjder (10-30 cm) serier med varannan eller var tredje bom upphöjd och resten på marken, eller serier med upphöjda bommar lite varstans i serien - sådant brukar hjälpa dem att tänka till och få "ögon under hovarna" som de sen kan ta med sig över hinder.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 999
Senast: zarmino
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 386
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 910
Senast: TinyWiny
·
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 312
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama