Sluta med nattblöja?

Status
Stängd för vidare inlägg.

ameo

Trådstartare
Moderator
Båda mina tjejer är torra på dagtid numera (trots att min gamla blöjavvänjningstråd fortfarande pluppar upp på ytan ibland). De har dock blöja på nätterna fortfarande.
Egentligen tror jag inte att de kissar i den särskilt ofta på nätterna heller, däremot på morgonen när de vaknar.
Signe, 3 år, går ibland upp på nätterna och kissar, Selma (5 år om två veckor) har hittills aldrig gjort det och hon var även senare med dagblöjan (drygt 4 år mot Signes 2½).

Nu har Selma, helt på eget bevåg, lovat att hon ska sluta med nattblöjan när hon fyller 5 år. Kan inte direkt påstå att jag ser fram emot daglig lakantvätt, men självklart måste hon ju få försöka.

Frågan är, kan man "tvinga" dem att lära sig att sova utan blöja genom att helt sonika plocka bort blöjan och låta det bli blött i sängen? Eller är det bara att vänta ut dem tills de bevisligen inte längre kissar alls i nattblöjan?

Erfarenheter?
 
Sv: Sluta med nattblöja?

Magdalena ville gärna ha nattblöjan även om hon inte kissade i den på natten. Däremot var hon oftast så kissnödig på morgonen att det "läkte" lite innan hon kommit till toaletten. Det jag gjorde var att jag snabbt som attan bar henne till toan direkt när hon vaknade, så att hon fick kissa där. Efter några veckor, så klarade hon av att knipa och gå till toan utan några incidenter, men ville fortfarande ha blöjan på trots att hon inte kissade alls på natten och klarade av att knipa tills hon kom på toan :crazy:

I somras, när jag hade mina halsbölder och när jag blev inlagd på sjukhuset, så skulle hon bo hos min mamma (maken var med mig på sjukan) och då "glömde" vi att skicka med hennes blöjor :angel:

Det gick hur bra som helst att vara utan blöjor hos mormor. Inte ett enda litet läkage :bump: så efter det använde hon inte längre blöjor.

Tror det var frågan om trygghetskänslan snarare än ett riktigt behov av den.

Hon var dock helt torr nätterna igenom och hade varit så länge. Så länge de kissar på natten eller inte hinner själva till toaletten på morgonen innan kisset kommer, skulle jag inte ta bort nattblöjan.
 
Sv: Sluta med nattblöja?

Jag tror också att det är morgonkisset som ställer till det. Prova utan blöja och bär dem till toan direkt de vaknat eller just innan så går det förhoppningsvis bra.
 
Sv: Sluta med nattblöja?

Jag skulle ha provat en period med trainingpants (ser ut som trosor nästan, finns tex ImseVimse-märket på babyland mm). Håller inte en hel kissning, men skulle nog funka bra för dina tjejer (i vanliga fall har man dem dagtid när de ska vänjas av med blöjor).
 
Sv: Sluta med nattblöja?

Alla mina tre tjejer var torra på natten innan de blev torra på dagen. (2år, 1½ år och 2år). Detta skedde helt utan träning eller så, det var bara ett konstaterande att nu är det aldrig vått i blöjan längre på morgonen. Just för att de var så kissnödiga på morgonen ställde jag pottan brevid sängen, så att det bara var att kliva upp och sätta sig på pottan direkt.
Även om det inte är så jättelängesedan (den älsta är 17, den yngsta 9) så var ju blöjorna annorlunda då så att det faktiskt inte var särskilt skönt att ha en våt blöja. Idag märks det ju knappt om den är blöt. På gott och ont.
 
Sv: Sluta med nattblöja?

Min son Lukas drygt 5 år har fortfarande nattblöja (trots att han varit torr dagtid sen har var 3 år). han har vid upprepade tillfällen det senaste året velat sluta med nattlöjan och vi har försökt. Tvättat lakan och pyjamasar till förbannelse men nejdå, han blir inte torr :(
Han blir så jätteledsen när han misslyckas och naturligtvis så jätteglad de få nätter han lyckas hålla torrt. Ett tag väckte vi honom när vi la oss för att han skulle få kissa då, men inte ens då var han alltid torr på morgonen och just nu har vi övertygat honom om att vi kör en blöjperiod igen.

Jag har tagit upp detta med BVC, för jag läste nånstans att endel barn har en medicinsk "defekt" som gör att de har svårare att koncentrera urinen och kan behöva hjälp med det på medicinsk väg ett tag innan det funkar av sig självt. Men sköterskan på BVC sa att det inte ar nån idé att remittera till barnläkare innan 6 år, för läkarna tog inte emot barnen innan dess.
Det tycker jag låter idiotiskt att man inte ens får komma dit och prata om problemet, för Lukas upplever det verkligen som ett problem. Sen är det ju inte säkert att det ska behandlas utan att det är bäst att avvakta, men man kunde ju i alla fall undersöka saken tycker jag.
Vår äldsta son blev torr både på dagen och på natten vid 3-årsåldern.
 
Sv: Sluta med nattblöja?

Hej!

Det är så olika från barn till barn men jag fick rådet av vår sons dagisfröken att vi skulle sluta med nattblöjja!(hade nog den mest av lathet för att kunna vakna lugnt o slippa tvätta lakan) Det gjorde vi när han vara 2,5år, ibörjan fick man direkt när han vaknade hoppa upp o skynda sig till toaletten. 2 olyckor har endast hänt efter det(nu3år) båda ggr när man slarvat med kvällspinken.

Gissar att vi haft tur med Linus, men vi började ganska tidigt med potta försiktigt och utan tvång.
 
Sv: Sluta med nattblöja?

Hej!

Tänkte bara tillägga att man brukar säga att- när böljorna är torra på morgonen, så är det tid att börja vara utan blöja på natten. Gör som du gjort, att snabbt sätta dem på toa direkt på morgonen. Sen brukar man också säga att du ska undvika att ge barnen ngt att dricka efter kl18 ( beroende på vilken tid de går och lägger sig) Sätta dem på toan det sista du gör på kvällen och det första du gör på morgonen. Var inte rädd för att de kissar i sängen, det kommer nog att hända förr eller senare ändå-det hör till. Se till bara att du har vät skydd under, så det är lätt att byta lakan etc och bli inte arg om det händer. Lyssna på barnet, dom kanske känner själv när de är redo. Så det inte blir till ett ångest fyllt problem för barnet. Ha en potta nedan för sängen som nödlösning.
Lycka till
 
Sv: Sluta med nattblöja?

När Bastian skulle sluta med nattblöja var han drygt 3 år.
Vi hade glömt att köpa blöjor så han fick testa att sova utan.
Och det gick bra.
Det hände olyckor ibland i början, ca 1-2 ggr/veckan.

Hans blöjor var inte torra på morgonen innan, utan kan kissade i den när han vaknade precis.
 
Sv: Sluta med nattblöja?

Jag tog av mina barns blöjor när ett paket var slut. Sa åt dem att det inte fanns fler blöjor och inte skulle komma hit fler heller så det vara bara för dem att gilla läget.:devil:
Utlovade favoritgodiset för den som nästa morgon visade upp en torr säng.
Det blev vars två olyckor första veckan och godiset tröttande de på efter kanske 2 veckor.
Funkade utmärkt. De var 3 och 5 år gamla.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Sonen är 4 år om ett par månader, han har varit blöjfri dagtid sedan i somras, och nattblöjan försvann för nån månad sen. Han har under...
2
Svar
30
· Visningar
2 620
Senast: Miks
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 113
Senast: cassiopeja
·
Småbarn Sonen blev 3 i oktober och har varit torr dagtid sedan i somras. Nu är väl nästa steg att sluta med nattblöja. Min kollega sa att man...
Svar
9
· Visningar
1 195
Senast: Thera
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 480
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp