Sluta med Hypersensibilering, erfarenhet?

FreSus

Trådstartare
Har en WSS hane som blir 8 i år, gått på Hypersensibilering i ca 5 år, mot dammkvalster och fisk. Det har fungerat bra tillsammans med cortison i öron och klorhexidinbad samt så nerklippt som möjligt.

I samband med en öroninfektion för några månader sedan sattes antibiotika in och cortison togs bort. Infektionen läkte och jag valde att inte börja med cortison igen, vilket har resulterat i superfina öron.

Jag börjar fundera på om det kan vara värt att göra ett uppehåll med sensibileringen? Ni som har haft liknande process, hur har ni gjort?

Inte exakt samma, men.. Mammas katt blev fin med hyposens, efter ett par år fasade de ut sprutorna trots att veterinären menade att det skulle komma tillbaka då. Det har nu gått flera år och katten är fortfarande frisk och fin :)
Vår hund testade hyposens men fick ingen positiv effekt vad vi kunde se, slutade utan problem.

Åh! Jag skulle precis starta en sån här tråd!

Min hund har gått på hypo sen oktober och kliar sig fortfarande, pga allergier. Hon är bättre än när det bröt ut för ca 1 år sedan men blivit bättre fullt ut? Nej. Kliar sig varje dag fast i mindre skala. Så jag tycker att det verkar vara pengar i sjön. Hon har fått 1 ml eller vad det är i några månader nu och på det 1 cortisontablett i månaden då det är småkli och inget rabiatiskt. Jag beställde faktiskt inte någon ny hypo nu för det är ändå 3000 kr och det känns som hon klarar sig på cortison för tillfället och jag förväntade mig bättre resultat av hypon än vi fått tror jag.
Jag menar, har det inte hjälpt som det ska så är det väl ingen mening med att fortsätta? Men då är det bara cortison som är alternativet?

Min hund har gått på hypo sen oktober och kliar sig fortfarande, pga allergier. Hon är bättre än när det bröt ut för ca 1 år sedan men blivit bättre fullt ut? Nej. Kliar sig varje dag fast i mindre skala. Så jag tycker att det verkar vara pengar i sjön. Hon har fått 1 ml eller vad det är i några månader nu och på det 1 cortisontablett i månaden då det är småkli och inget rabiatiskt. Jag beställde faktiskt inte någon ny hypo nu för det är ändå 3000 kr och det känns som hon klarar sig på cortison för tillfället och jag förväntade mig bättre resultat av hypon än vi fått tror jag.
Jag menar, har det inte hjälpt som det ska så är det väl ingen mening med att fortsätta? Men då är det bara cortison som är alternativet?
Vi har kört med kortison i 5 år, senaste året i kombo med cetirizin som faktiskt verkar hjälpa det där lilla extra. Bara cetirizin funkade inte. Nu har han fått såpass mycket biverkningar att vi håller på att fasa ut till atopica. Om jag fattar veterinären rätt så ska vi sedan (om Atopica funkar) kunna (nästan?) fasa ut Atopican. Vet inte hur det ska funka, men vi kör väl så gott det går :)

Räkna med att det tar upp till ett år innan det fungerar......om det fungerar.

Båda tillverkarna av hyposens rekommenderar mej veterligen att man kör 2 flaskor innan man ger upp helt och bestämmer sig för att det inte fungerar. Alltså drygt 1,5år då första flaskan brukar räcka 8-10månader.
Har du gjort någon typ av klåddagbok så du vet på vilka punkter hunden har blivit bättre alt inte förbättrad?

Har en WSS hane som blir 8 i år, gått på Hypersensibilering i ca 5 år, mot dammkvalster och fisk. Det har fungerat bra tillsammans med cortison i öron och klorhexidinbad samt så nerklippt som möjligt.

I samband med en öroninfektion för några månader sedan sattes antibiotika in och cortison togs bort. Infektionen läkte och jag valde att inte börja med cortison igen, vilket har resulterat i superfina öron.

Jag börjar fundera på om det kan vara värt att göra ett uppehåll med sensibileringen? Ni som har haft liknande process, hur har ni gjort?

Om du gör ett uppehåll i medicinering är risken väldigt stor att det inte fungerar alls lika bra nästa gång om du skulle behöva sätta igång behandlingen med hyposens igen.

Jag har exakt samma funderingar. Jag har snart hållit på i två år med min hund och jag har inte sett någon jättestor skillnad. Men samtidigt så vet jag ju inte om det kommer att bli bättre. Så jag vet inte om jag törs sluta eller ej. Det skulle ju lika gärna kunna vara att jag badar henne och tvättar textilier varje vecka som ger den förbättringen som har kommit. Framförallt så tror jag att det är regelbundna bad som fungerar bäst för henne. Jag kan tyvärr inte ge min hund kortison heller.
Men jag ska till veterinären nästa vecka så jag ska diskutera saken då. Så himla svårt med allergi eftersom att det är svårt att mäta vilket resultat man får eftersom att, åtminstone jag, gör flera saker för att dämpa reaktionerna.

Båda tillverkarna av hyposens rekommenderar mej veterligen att man kör 2 flaskor innan man ger upp helt och bestämmer sig för att det inte fungerar. Alltså drygt 1,5år då första flaskan brukar räcka 8-10månader.
Har du gjort någon typ av klåddagbok så du vet på vilka punkter hunden har blivit bättre alt inte förbättrad?

Det enda som är bättre är att klådan inte är lika intensiv som när det precis bröt ut. Inte bättre på några speciella punkter på kroppen. Möjligen att hon inte kliar sig lika mycket i ögonen.
Flaskan tog slut nu vid sista användningen, månad 8 så effekt i 9 månader så att säga.

Det enda som är bättre är att klådan inte är lika intensiv som när det precis bröt ut. Inte bättre på några speciella punkter på kroppen. Möjligen att hon inte kliar sig lika mycket i ögonen.
Flaskan tog slut nu vid sista användningen, månad 8 så effekt i 9 månader så att säga.

Men då har hon ju blivit märkbart bättre och hon kan fortfarande bli ännu bättre. Jag skulle inte våga ge upp nu utan köra en flaska till, minst!
Ring och prata med din vet, ska du fortsätta är det bråttom att beställa en ny flaska. Tar ca 4v att få hem den.

Kommer inte ihåg hur många år vi har kört med hyposens (dammkvalster och pollen) men bäst blev det när vi sänkte dosen lite. Tog lång tid innan vi ens såg resultat minns jag. När vi sen flyttade till hus med centraldammsugare blev hunden i princip symptomfri. Funderade därför också på att sluta med sprutorna, men det är så enkelt att ge dem så chansar inte på att det kommer tillbaka om vi slutar.

Dessutom har min hund fått en autoimmun sjukdom som ger ledinflammationer (plus ev. fibromyalgi) så det är extra viktigt att allergin hålls i schack. Om en vecka kommer jag få besked om hur läget ser ut just nu, ifall det blivit bättre eller ej. Jag vet ärligt talat inte själv om det blivit någon särskild förändring, jag har bara sån extrem ångest så jag knappt orkar göra någonting nuförtiden. Jag vet faktiskt inte vad jag gör om det inte löser sig för min hund nu. Vågar knappt tänka på det, det känns som att jag kommer få beskedet att det är helt kört :cry:. Förlåt för OT.

Man kan laborera lite med hur man ger dosen. Tex vissa funkar bäst på full dos en gång i månaden medan andra funkar bättre på en halv dos med två veckor emellan.

Jag höll på i över ett år med min pudel, hjälpte inte direkt mycket. Så vi avslutade då det kändes som pengar i sjön. Nu blir det kortison då och då (går lite i skov)

Som andra skriver är det ju en långsiktig behandling, minst 2 år sa min veterinär.
Vi började när hunden var runt året, när hon passerade 6 år slutade jag eftersom jag trodde det skulle funka, då hade hyposensen gjort henne betydligt bättre. Hon blev sämre av att sluta och har nu stått på kortison sedan hon var 7-8 år.

Men då har hon ju blivit märkbart bättre och hon kan fortfarande bli ännu bättre. Jag skulle inte våga ge upp nu utan köra en flaska till, minst!
Ring och prata med din vet, ska du fortsätta är det bråttom att beställa en ny flaska. Tar ca 4v att få hem den.

Att det tar tid att få hem den vet jag men hon fick sprutan för ca en vecka sen så det blir bara några dagars fler fördröjning emellan.
Jag ringde och beställde en till så får jag utvärdera efter den. Hon ska även vaccineras om ca en månad och då kan jag be att få hennes allergiveterinär som gör det så kan hon kika på henne samtidigt.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 262
F
Gravid - 1år Jag behöver hjälp med att redan ut tankar, känslor och få perspektiv. Skriver denna tråd under annan nick. Något jag egentligen inte...
2
Svar
24
· Visningar
6 644
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar