Sluta med hästar?

Ledsen00

Trådstartare
Kan man det? Bara sådär?

Kort bakgrund: Jag fick ta bort min häst i våras, han var gammal så det var inte helt oväntat. Sista tiden reds han inte, men jag red på ridskolan där vi var uppstallade och fortsatt med det även efter han togs bort. Jag gillar stallet, stämningen, ridläraren, hästarna är bra m m. Inget att klaga på som ridskola.
Nu har jag av olika anledningar inte ridit på flera veckor (resa, förkylning, jobb med kort varsel) och saknar det inte alls. Nu är det lektion i kväll och jag har ingen anledning att inte åka dit. Mer än att jag inte vill. Har på något sätt varit skönt att inte rida. Jag kan inte förklara det, kändes inte så under sommaruppehållet.
Kan ju helt enkelt säga upp platsen, även om jag förlorar pengar på det, men känns också fel. Inser att jag behöver en paus från hästar men ska jag fortsätta terminen ut? Behöver lite feedback.

(Har ett annat nick här, men vill vara lite anonym om detta)
 
Sv: Sluta med hästar?

Klart man kan!

Jag funderar själv på att sluta, men nu äger jag mina och har väl egentligen ingen jättelust att sälja heller..
Hade jag varit du hade jag ridit terminen ut, mest för att jag inte vill kasta pengarna i sjön.
Sen hade jag tagit en paus.
Man kan ju alltid börja med hästar igen om du kommer på att du saknar det någon gång framöver.
 
Sv: Sluta med hästar?

Ta en paus, om du inte har något sug så kommer du inte tycka att det är roligt att rida heller så då är det ju ändå bortslängda pengar!

Jag har tagit pauser till och från, just nu är en sån där jag känner att jag visserligen saknar hästarna lite, men jag har inte tillräckligt med energi och tid att lägga på att rida så regelbundet att det känns meningsfullt så då har jag lagt ner det för ett tag.
Förra längre pausen var efter att jag hade jobbat med hästar under många år och tillslut var så körd i botten att jag inte ens orkade se åt en häst. Sen tittade jag lite på dem i hagen, gick till grannen och började borsta lite och rätt var det var så hade jag kommit igång med ridningen igen. ;)
 
Sv: Sluta med hästar?

Klart man kan!

Jag tvärslutade när min gammelman fick avlivas. Kunde inte se åt en häst, ville inte höra talas om hästar. Tror att de flesta grejerna gav jag till ridskolan där jag stod för att jag helt enkelt inte kunde åka dit och hämta dem.

Sen gick det ett par år och min dotter skulle börja på ridskola och då började det kännas okej att åka dit och sen växte det fram igen. :)

Just nu har jag skadat mig ganska svårt i en ridolycka och håller på att sälja min unghäst, ridhästen är såld i somras och dotterns foderponny får åka hem till jul. Det är rätt skönt att inte ha hästarna att tänka på (underbara stallägare sköter om foderponnyn och unghästen tills jag kan röra mig igen så jag behöver inte tänka på dem) och efter vad som hände vet jag inte om jag vågar sitta på en häst igen. Men dottern vill ju ha en ponny så något blir det väl. :) Men har minskat ner och det känns bra.

Man ska göra vad som känns rätt, inte vad man tänker att det förväntas av en om man säger. :)
 
Sv: Sluta med hästar?

Absolut! Det ska vara kul att rida! Och antingen slutar du och är nöjd med det eller så vaknar lusten igen om ett tag. Jag tror det är viktigt att hoppa av när det blir för mkt. Och det kan bli intensivt när man håller på med hästar
 
Sv: Sluta med hästar?

Ridning ska vara kul, men i bland kommer man i ett läget, så som du är nu, när det inte lägre är rolig. Känner du att den där glöden och roligheten inte längre finns där så ta en paus.

När jag sålde min sista häst 2001 trodde jag att jag skulle bli medryttare eller något för sluta kunde jag väl inte? Sålde på sommaren, skulle skaffa medryttarhäst till hösten, det blev aldrig av. Mitt uppehåll blev 10-år, under denna period saknade jag verkligen inte ridningen. Under dessa år hade jag i två omgångar häst hos mig för försäljning och lite träning, i ca 2 månader vardera. Det var jättekul båda gångerna men nästan lika skönt när de åkt igen.

Så en dag tio år efter att min egna häst hade åkt gick jag förbi en lapp om drop-in ridning på ridskolan närmast mig, plötslig fick jag ett riktigt sug och åkte dit, så blev jag jag ridskoleryttare och tog upp hästeriet på den lämpliga nivån i stället.
 

Liknande trådar

Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 781
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 380
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 423
Senast: Magiana
·
Ridning Tjena! Ursäkta om tråden hamnar i fel kategori, då får någon flytta den. :) Detta hände för ett bra tag sen men jag har velat skriva av...
Svar
5
· Visningar
1 399
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp