Sluta med blöja

Mirtai

Trådstartare
Treåringen hemma har nu bestämt sig att han ska sluta med blöja. Inte för att han egentligen vill utan för att kompisarna på dagis skrattar åt honom för att han har blöja :mad:

Hur som helst, vi tränar på så mycket vi bara kan, både hemma hos oss och hos hans mamma men det går minst sagt dåligt. Kisseriet funkar sådär om man är på honom och påminner ofta om att gå på toaletten men bajset hamnar i kalsongerna varje gång. Han lovar dyrt och heligt att säga till när det är på gång men icke.

Har läst en del gamla trådar här inne med tips och har provat en del. Mutor fungerar inte alls och han är en mycket envis och bestämd kille så det är svårt att få honom att prova gå på toaletten när han själv inte vill. Att stå upp och kissa har gjort det lite lättare, då kan man försöka pricka saker i toaletten ;)

Hur gör vi nu? Är det bara att låta honom kissa/bajsa på sig tills han lär sig? Att sätta på blöja känns som ett dåligt alternativ då det slutar i slagsmål varje morgon för han verkligen, verkligen inte vill...

Så fram med era allra bästa tips! :)
 
Sv: Sluta med blöja

Nej men jösses, återigen - vad säger personalen?

Min dotter som snart är tre och som varit torr sen hon var två tycker att det är konstigt att två kompisar (ngt äldre och mkt större än henne) har blöja, men det är inget någon skrattar åt. Utan hon kan konstatera "Charlie har blöja mamma" och jag svara att alla är olika. Samtidigt så väntar hon ju syskon och vet att "bebisar har blöja inte jag för jag är stor" så det är klart att hon tycker det är lite konstigt.

Men man skrattar ALDRIG åt någon som är annorlunda oavsett vad det gäller, jag hade blivit skogstokig på personalen!!
 
Sv: Sluta med blöja

Vi fick veta det här i torsdags kväll och i fredags var han hemma och var sjuk. Men det förklarar ju ångesten hos honom när blöjan ska bytas på morgonen och han illvrålar "jag vill inte ha blöja, jag vill ha kalsonger" och så blir det en brottningskamp att få på den. För redo att sluta med blöjan tyckte vi nog inte riktigt att han var...

Min man lämnade imorse och skulle såklart prata med personalen, vet inte hur det gick. Men generellt är gör de det (i mitt tycke) lite lätt för sig då de hellre låter ha barnen blöja än hjälper dem att potträna. Såklart att det inte är deras uppgift att få barn att sluta använda blöja men istället för att påminna om toalettbesök osv så konstaterar de att "X är inte redo" och sätter på en blöja...
 
Sv: Sluta med blöja

Jag kan förstå dem att det är jobbigt och ett jäkla passande när de har många barn men det är ju deras jobb. Bara att skicka med en stor laddning extrakläder och låta dem ta hand om allt kladd/blött som blir. Vill han inte ha blöjan så ska han nog få vara utan så mkt det går tänker jag. Viktigt för 3-åringarna att få "vara stora" i deras egna ögon...

Testa en vecka utan?
 
Sv: Sluta med blöja

Verkar avancerat att skratta åt andra barn med blöja när de är tre år? Tror inte min treåring nått den sociala kompetensen ännu och han är fyra i april. Å andra sidan kanske han övat på andra saker än socialt finlir.

Däremot är han utan blöja sedan juni, men jag kan inte för mitt liv minnas hur det kom sig att han började bajsa enbart på pottan. Minns att kissandet var lättare först, men att det var byxorna som blev blöta varje dag när vi gav upp blöjan på dagis och trodde han var torr (sista veckan inför sommaren), en blöt vecka till sedan inte mer.

Jag fick ju acceptera att leverera lite läbbigt bajsprat om vad som hände när det hamnat i toaletten osv (reningsverk, bajsvännerna osv) A är också motvillig att gå till pottan när han gör ngt annat, men vi har varit/är ganska påstridiga (allt är ju jobbigt i början och ett himla företag innan det går på rutin, även för treåringar.).

Å andra sidan var vi försiktiga med uttryck som -bara bebisar har blöja osv. Vi nämnde nog inte vad någon annan gjorde eller att man ska vara "stor pojke".
 
Senast ändrad:
Sv: Sluta med blöja

Så oerhört dåligt att barn ska behöva bli retade på förskolan. Jag hade tagit det med personalen på en gång. Jag kan tycka att det tillhör värdegrundsarbetet att alla får vara olika och bara för att en 3-åring är mogen att sluta med blöja innebär det inte att alla andra är det.

Nu när din son verkligen inte vill så går det ju liksom inte att sätta på blöja igen. Däremot kan man ju prova förhandla, "ska du gå utan blöja så vill jag att du provar gå på toaletten när vi/personalen säger till". Sitter han ner när han kissar är det mer troligt att det även kan komma bajs. Är han regelbunden i avföringen? I så fall kanske ni kan läsa en lång saga som bara fungerar att läsa inne i badrummet när det börjar bli dags. ;)
 
Sv: Sluta med blöja

Svarar alla :)

Det är väl inte treåringarna på dagis som skrattar, det är ju barn upp till 5 år som är där och iaf vår 5-åring har stenkoll på vad som är "ok" eller inte.

Kissar gör han numera stående, däremot kan vi ibland få honom att sitta på toaletten med hjälp av en sits och försöka bajsa. Regelbundenhet finns tyvärr inte, annars hade det varit lättare :)

När det händer en olycka så gör vi inget annat än att gå in och byta byxor och eventuellt duscha och påminner lite om att försöka komma ihåg att känna efter. Inget om stora killar eller bebisar. Däremot tror jag att han får höra det från annat håll, för han själv tar upp att nu är jag en stor kille som ska sluta med blöja osv
 
Sv: Sluta med blöja

Det här är nog opsykologiskt men om A faktiskt inte ville ha blöja på sig (han brydde sig inte så mycket) så skulle vi nog ha "hotat" (iofs sanningsenligt) -nu ska vi åka bil så gå och kissa -Neeeej jag vill inte jag vägrar! - då måste du ha blöja för det är jätteotäckt om bilstolen blir blöt. (Vi hade blöja i bil ett tag längre, ngn vecka, än blöja i övrigt)

Minns första gången A bajsade på pottan, då gjorde vi lite grej -Oj titta! den vill åka i toaletten till reningsverket, vill du spola. Hmm det gjorde vi förresten när det hamnade i blöjan eller kalsongerna på slutet också ibland, hällde i toaletten och fick spola.

(Synd med dagis, vårt hjälpte inte heller till ett dugg, lite av en besvikelse. Lämnar in utan blöja och får tillbaka blöta kläder (en omgång inte alla tre som vi lämnat in) och barn med blöja (en gång fick vi bara blöjbarn inte ens blöta kläder). Hans kusins dagis pottränade själva in barnen utan att föräldrarna knappt märkte ngt. Lite överdrivet kanske men lite support hade faktiskt varit väldigt nice, vi fick fixa det på semestern istället. Jag tror aldrig dagis påminde om kissa innan ut osv utan att de bara ledde in på toa om barnet sa till.)
 
Senast ändrad:
Sv: Sluta med blöja

Fast jag tycker det är rätt snuskigt om man ska ha fem barn som går runt och kissar på golven några gånger per dag. För det är förmodligen inte bara ett barn som slutar med blöja per avdelning. Barnen kissar ju uppenbarligen på sig hemma och då gör de ju detsamma på förskolan. Jag skulle inte vilka att mina barn lekte i en sådan miljö. Jag tror faktiskt inte att det där går att skynda på speciellt mycket. Barnen blir redo när de blir redo och då brukar det gå snabbt.
 
Sv: Sluta med blöja

Jag gissar att dagiset inte tog av blöjan och lät fem barn kissa på golvet utan att de regelbundet satte barnen på pottan trots att de hade blöja på sig i övrigt och tog av blöja först när de var torra på de villkoren. (Antagligen har det ju också fördelen att de slipper byta blöja speciellt ofta vilket kan vara jobbigt för ryggen) Man behöver ju inte göra det onödigt besvärligt och läbbigt för sig.

När det gäller vårt barn så var han torr hemma på helgerna när vi lät honom komma till dagis utan blöja (och frågade först). Däremot sa han inte till utan det gick ut på att vi gick till badrummet med jämna mellanrum, i början trots att han hade blöja på såklart. Dagis gjorde uppenbarligen inte det, dvs påminde aldrig utan bara litade till att barnen väldigt tydligt sa till. Det var inget annat barn som exakt just den veckan vande av blöja och det var sista veckan innan sommaren så få barn.

När vi var på gränsen så fanns det alltså inte ens en potta att hitta på en av avdelningarna (för barn från tre år) och A var rädd för toaletten. Vår egen avdelning för småbarn hade knappt potta heller (bara liten toalett) och ett par privata pottor som tagits dit av föräldrar (för att barnet vägrade annan potta). Kan tänka mig att andra dagis har en rad med fem pottor så flera barn kan gå samtidigt och påverka varandra.
 
Senast ändrad:
Sv: Sluta med blöja

Grejen med vårt barn är att han kissar inte på sig om man påminner honom om att gå på toaletten! Gör man bara det med jämna mellanrum så går det hur bra som helst med att inte kissa på sig!

En rapport från dagis igår: de menar (såklart) att de inte sett eller märkt att någon skulle retas men har lovat att hålla ögonen öppna. Angående blöjan så tyckte de att var okej att han ska sluta men vill ha blöja på honom ute.
 
Sv: Sluta med blöja

Då är det samma problem som med oss. Medan däremot kusinen hade ett dagis med rutin att påminna och uppmuntra potta. Sannolikt alla barn samtidigt oavsett vad föräldrarna gör hemma.
 
Sv: Sluta med blöja

Fast nu ville väl föräldrarna att barnet skulle gå utan blöja fast barnet kissar på sig och förmodligen är det fler föräldrar som vill samma.
 
Sv: Sluta med blöja

Är ni verkligen helt säker på att ni uppfattat det rätt? Rutinkissas inte barnen tex när de kommer in från gården? Tvättar de händerna innan och efter maten då?
 
Sv: Sluta med blöja

Men om barnet inte kissar på sig om det påminns om att gå på toaletten, ska inte personalen kunna hjälpa till att påminna?

I så fall skulle majoriteten av barnen i vår bekantskapskrets behöva blöja, trots att de är över fem år eftersom olyckor ibland händer när de är mitt i leken och inte hinner/glömmer gå till toaletten...
 
Sv: Sluta med blöja

Är ni verkligen helt säker på att ni uppfattat det rätt? Rutinkissas inte barnen tex när de kommer in från gården? Tvättar de händerna innan och efter maten då?

De rutinböt blöja vid vissa tillfällen på dagen. Jag har jättesvårt att tro att de rutinkissade 15 1-3 åringar på en toalett (små barn tycker ju ofta att toalett är lite läskigt) och två privatägda pottor. Jag skulle kunna föreställa mig att de frågade de äldre barnen på rutin, fast det är frågan om-de hade ju blöja.... Men snart treåringar känner nog mest bara akut så man måste nästan säga -nu går vi på pottan och ta barnet i handen.

Tvätta händer vet jag inte hur de gör med, men de har fler handfat utanför toaletten.

Men varje avdelning har ju alltså en toalett på 15 st barn. Själv trodde jag alla dagis hade rader av pottor osv, men den gången vi lämnade A på 3-5 årsavdelning var vi tvungna att springa hela vägen genom korridorer till hans småbarnsavdelning -leta inne i ett skåp och till slut hitta en potta. Då var det såklart försent och blöjan blöt, så då fick vi byta. (han var rädd att falla i toaletten även om den var liten. Den paniken löste vi senare hemma med en insats som vänjning.)
 
Senast ändrad:
Sv: Sluta med blöja

Det är faktiskt inte säkert att det går. Ibland är de inte helt mogna för det även om det fungerar hemma. Det går aldrig att jämföra hemmamiljön med förskolemiljön. Jag vet inte varför vissa barn kissar mycket oftare när de är på fsk. De kan kissa och sen kissa på sig fast det inte ens gått en timme igen. Förskolan ska samverka med hemmet, men hemmet ska även samverka med förskolan.
 
Sv: Sluta med blöja

Så kort sagt, jag tror mitt dagis -fantastiskt på alla andra sätt. Ignorerade potträning totalt och snarare var lite motsträviga än hjälpsamma.

Det ÄR svårt att hemma försöka hålla blöjan torr om dagis inte ens gör en ansats till försök. (När A var yngre var vi oftast tvungna att byta innan vi åkte hem för den var så tung. När han var äldre var den ofta torr iofs, men då kissade han mer sällan.)

Jag föreställer mig att kusinens dagis rutinkissade barnen innan de gick ut på gården och när de kom in igen (kanske för att få byta färre blöjor, ganska smart), så de vande sig vid tanken på potta tex. Kusinen var "torr" på dagis, dvs hade kalsonger, men han sa inte till själv om han skulle kissa. Dagispersonalens eget val, han hade blöja hemma längre, föräldrarna visste inte att han var så torr.
 
Senast ändrad:
Sv: Sluta med blöja

Självklart ska vi samverka med förskolan, det är ju bland annat därför vi sagt att det är ok att ha på blöja när de är ute. Inte kul att få kissiga overaller och så är det ju inte så trevligt att leka ute i kylan med kiss i byxorna.

När jag har frågat hur de tänker runt potträning har de svarat att om de bedömer att barnet inte är moget så sätter de på blöja, oavsett vad barn/föräldrar vill.

Det jag tycker är så svårt är att här har vi en kille som är 3 år och 7 månader och som verkligen, verkligen inte vill ha blöja. Vi pratar alltså om att få sätta på den med våld på morgnarna. Att då inte kunna tillsammans hjälpa honom att sluta med blöja känns väldigt trist och jag tycker det känns totalt obra att tvinga på honom en blöja för att en av pedagogerna inte kan ta honom i handen 1 gång/timme och sätta honom på toaletten.

Men så väljer jag i det här läget att se mer till barnets behov än till vad som är enkelt/smidigt för personalen...
 

Liknande trådar

Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 360
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 321
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 183
Hundhälsa Hej Vi har en ett åring hemma som från dag 1 haft krångel med aptiten. Till en början så tänkte vi att hon är valp, stress och det blir...
Svar
10
· Visningar
751
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Triangelmärkt häst i verksamhet
  • Kimblehook
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp