sluta med bensodiazepiner

vtok

Trådstartare
Hej

Är det ngn här som har erfarnhet av bensodiazepiner -- tex. sobril/oxascand el stesolid -- o hur det är o sluta med dom?

Hur mådde ni? O hur länge o ofta hade ni tagit medicinen innan ni slutade? Trappade ni ner ngt eller slutade med en gång?

Inga egna erfarenheter av användning.
Men om man använt bensodiazepiner en längre tid så brukar det vara väldigt klokt att trappa ner.
Ju högre dos, desto långsammare nedtrappning sett i tid.
Ju högre dos, desto mer abstinensproblem om man slutar abrupt.
Den vetenskap som finns gällande nedtrappning av oxascand är en successiv nedtrappning över ca 8-10 veckor.

Hej

Är det ngn här som har erfarnhet av bensodiazepiner -- tex. sobril/oxascand el stesolid -- o hur det är o sluta med dom?

Hur mådde ni? O hur länge o ofta hade ni tagit medicinen innan ni slutade? Trappade ni ner ngt eller slutade med en gång?
Jag har ätit oxa upp till 15 mg en gpng per dag några månader i sträck kände ingenting när jag slutade tvärt. Har gjort detta några ggr och jag verkar inte få utsättningsbesvär

åt oxascand dagligen i typ 6 år. Tror jag tog en halv några dagar och sen slutade jag helt, inga större problem faktiskt

Har också haft perioder med oxascand (tar nu vid behov) och har inte märkt något särskilt vid "utsättning".

Tack för svar!
Det verkar inte varit så väldigt jobbigt för flera :). Men Om man skulle få utsättningsbesvär -- hur kan dom yttra sig?...

Jag har utifrån recept tagit 225 tabletter Oxascand o stesolid under knappt ett års tid -- dvs inte tagit dagligen o ibland mer än en per dag än varje dag. Sista tiden däremot ganska ofta -- iprincip dagligen -- mot tidigare. Har slutat tvärt. Kan det kanske iaf vara tillräckligt för ev utsättningsbesvär?...

Letar Inte vetenskap här -- försöker bara få ngt grepp om min nuvarande situation. Uppskattar få höra andras kunskap o erfarenheter! Ffa eftersom man hört endel om tillvänjningsrisk osv. gällande just dessa mediciner.

Tack för svar!
Det verkar inte varit så väldigt jobbigt för flera :). Men Om man skulle få utsättningsbesvär -- hur kan dom yttra sig?...

Jag har utifrån recept tagit 225 tabletter Oxascand o stesolid under knappt ett års tid -- dvs inte tagit dagligen o ibland mer än en per dag än varje dag. Sista tiden däremot ganska ofta -- iprincip dagligen -- mot tidigare. Har slutat tvärt. Kan det kanske iaf vara tillräckligt för ev utsättningsbesvär?...

Letar Inte vetenskap här -- försöker bara få ngt grepp om min nuvarande situation. Uppskattar få höra andras kunskap o erfarenheter! Ffa eftersom man hört endel om tillvänjningsrisk osv. gällande just dessa mediciner.

Gissningvis ökad ångest och kanske hjärtklappning i allmänhet? Jag tog mina på kvällen så det som hände va att jag sov jävligt dåligt ett tag, var ju van att ha nåt lungnande.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 622
Senast: Shaggy
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
988
Senast: Sasse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 315
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila