Sluta gena!

M

moamaria

Har några problem med min medryttarhäst som jag gärna tar emot tips på hur man kan jobba bort. Han är en ganska outbildad travare har dock inte gått några lopp men är lite som en unghäst i dressyren.

1. Han vill gärna gena i hörnen och ibland hela kortsidan (fr. i galopp). På volt är det svårt att få honom att hålla ut storleken på volten. Innerskänkeln lyssnar han inte riktigt för, ökar bara då (vilket inte är så lyckat eftersom det redan går för fort oftast :) )Har försökt med ledande tygel på ytter men det funkar inte heller så bra.

2. Tempot är som sagt ofta högt, hur gör man för att lugna tempot utan att störa honom i munnen för mycket?

3. Han förstår inte riktigt sidoförande skänkel i framdelsvändning utan vill gärna bara gå iväg framåt.

Tacksam för diverse tips! Hänvisa dock EJ till att söka i andra trådar, har läst det som finns och vill gärna ha konkreta tips i just den här frågan.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sluta gena!

Håll dej till skritt tills rörelserna fungerar där, sen kan du omsider gå över i trav och slutligen i galopp. Det kan ta månader, för att inte säga år innan hästen är redo för nästa gångart, men det är värt det eftersom din häst kommer att få en helt annan kvalitet i sina rörelser om han är i balans.
Och själv hinner du också med att ge tydliga hjälper om du börjar i skritt.

Jag har själv en kallblodstravare som jag ägt i sex och ett halvt år. Det tog fyra år innan hon kunde fatta vänster galopp och nu har hon just börjat fungera i högergaloppen. Detta på ridbanan, vill säga, ute i skogen har galoppen alltid fungerat.

Immer

Jag hade börjat med att hoppa av hästen och börja arbeta från marken. Longera på stor och liten volt, efter ett tag så lär han sig att börja bära sig på böjt spår. Han är inte mogen att kunna göra detta med en ryttare på ryggen om han inte kan göra det ensam. Detta tar ju givetvis olika lång tid beroende på hästen, men är det en fd travare får du räkna med att det tar lite längre tid. En travare får sällan lära sig som unghäst att böja sig, och när de väl sätter dem i vagn så är det nästan alltid bara rakt fram som gäller.
Lär honom även att gå undan för tryck från marken. Det är lättare (och snällare) för hästen att förstå vad det är du vill att han ska göra, om du kan använda dig att hela din kropp, istället för att enbart trycka med skänkeln på ett och samma ställe. Förstår han dig inte så kommer snart frustrationen hos både dig och honom. Tex om du vill att han ska flytta framdelen: sätt handen/fingrar i rätt läge framför sadelgjorden, be honom med andra handen böja huvudet utåt, tryck sedan honom i sidan - flyttar han inte på sig så trycker du även undan honom med handen på huvud/hals tills han tar ett steg i sidan - då ger du honom genast eftergift och beröm. Går han ändå framåt har du ju möjligheten att sticka in din kropp framför honom, och har du lärt honom genom ledarskap att respektera dig - så går han inte på dig utan tar den lättaste vägen ut - dvs åt sidan!!

jag har samma problem med min pålla och jag kämpar på i skritt när jag rider samt longerar en del. Det gäller att ha tålamod. bara att hästen under några meter ibland verkar förstå vad man vill är en underbar känsla som göra att man inte ger upp. Men som sagt allt tar sin tid.

måste för övrigt tillägga att hon är ganska duktig (tyvärr) på att göra "motorcykel svängar" :p. Typiskt travare (och andra hästar för den delan som inte heller är utbildade)

Tack för era kloka ord! Jag håller med om att man borde ta det lugnt och ta en gångart i taget, men ibland känns det som att det bara blir värre om han inte får "springa av sig". De gånger han gått i absolut bäst trav är tex då han har fått galoppera innan så han inte är lika pigg o snabb. Känns också som att han skulle bli less av att bara skritta ett helt pass, iaf i ridhuset, men jag vet inte.

Longering/Tömkörning är ju absolut ett bra alternativ. Har provat det några gånger, ska försöka köra lite mer. Hans problem där är att han väldigt gärna vill komma in i mitten varje gång han ska sakta av från trav. (Går i fin lugn trav iaf :))Det vore ju enkelt fixat om man är två men eftersom jag är medryttare så är jag där själv när hon som äger hästen inte är där. Har försökt "putta ut" honom med pisken, men han har inte riktigt nån respekt för den, vet inte riktigt hur jag ska hålla ut honom på volten.

Tack för era synpunkter, tar gärna emot fler tips!

De travare jag träffat tycker det är väldigt skönt o bara skrittarbeta. Det är bra för deras huvuden o coola ned sig.

Strunta o skritta i ridhuset, ge dig ut i skogen. :-)

När du longerar o han kommer in mot mitten så kan du prova vifta med pisken mot huvudet. Vad händer? I regel med våra unghästar så ruskar de på huvudet o fortsätter o gå på volten.

Funkar inte det så prova 'ta bogen'. 'Stampa till' mot bogen o se om han tar tillrättavisningen o fortsätter på volten.

idag har jag varit ute o ridit honom igen, första gången på en vecka, kändes som en evighet!

efter en skitdag på jobbet (fick stressa dit, missade ett viktigt möte, ont i huvet mm mm) och spöregn var jag säker på att det skulle gå jättedålig o att jag skulle ramla av o bättra på huvudvärken rejält.

men ibland är det tur att man har fel! började dåligt då det var fullt i ridhuset o vi fick rida ute i paddocken i duggregn. men det gick superbra, ville fortsätta jättelänge men var tillslut tvungen att ge upp då vi båda var dyblöta!

körde mest skritt o överdrev så att han verkligen fattade att han skulle ta ut hörnen riktigt. red serpentiner o volter. han var superpigg efter att ha vilat igår o ville bara galoppera men vi lyckades få till en hel del bra trav också med hyfsade hörnpasseringar. körde lite galopp o det gick ganska kontrollerat, fortfarande vill han helst kapa hela kortsidan men jag försökte rida i 8:or o tvinga ut honom.

ville bara skriva av mig lite, blev så glad! tack för era råd! nästa vecka ska jag vara hästvakt o va i stallet varje dag så då ska vi träna hårt, både i sadeln o på linan!

träna på att få honom uppmärksam på dina hjälper genom att ta halvhalter-både ofta och många. det hjälper hästen att bli bärig, balanserad och samla sig

en häst blir inte uttråkad bara för att man kör ett (eller många) "skrittpass" så länge det inte bara går runt utan att hända något (att hästen inte blir aktiverad i "knoppen"). mitt halvblod hade lite väl mkt. bjudning när jag red in honom :crazy: han glömde lyssna på mig, och tog inte förhållningarna riktigt utan började pulla istället.

vi tränade halvhalter i skritt i 2 mån. innan dom gick igenom riktigt, red väldigt mkt. serpentiner. han är även väldigt känslig med att man absolut inte får tappa yttern för då "tappar man honom". även att stanna (i balans) rygga 2-3 steg och gå fram är bra. när hästen går fram så fångar man upp hästen och får hjälp till att "fånga upp bakdelen"

hästen måste ju ha styrkan för att kunna samla sig, framförallt i galoppen. när hästen inte orkar bära sig så blir den gärna flack och det går för fort. i början galopperar vi bara en liten bit (tex. en långsida) för att bryta av, skritta eller trava en liten bit och göra ny fattning osv.

Senast ändrad av en moderator:

Varför ens galoppera en häst som inte ens har baskunskaper och är stark nog att bära sig hyggligt?
Skritta och arbeta från marken tills skritten funkar bra. Lägg in korta travpass OM hästen kan höra lugna övergångar och inte ilar iväg med högt huvud.

Att hästen förstår sidförande skänkel är i stort sett lika basic som att den förstår start och stopp. Börja avsuttet med att dutta med en hand i sadellägert och be hästen att flytta bakdelen undan för din hand. Med dutta menar jag dutta. Beröm minsta försök, överarbeta inte, ett par försök från varje sida per dag är lagom. Och jag pratar om att flytta ett steg i början, inte ett varv runt dig.
Hitta sökning framåt - nedåt för att börja aktivera ryggmusklerna.
Trava aldrig mer än att hästen kan slappna av och bära sig, tappar ni takten och det börjar gå fortare, blir tungt i handen, huvudet åker upp - bryt av, hitta balansen i skritt och börja om. I början får man trava ett hörne, eller en halv långsida t ex.
Att få hästen att gå på en volt och leda med yttertygel tycker jag verkar vara en dum idé på alla hästar - inte minst en obalanserad unghäst som knappt förstår hjälperna. SEPARERA hjälperna, en tygel eller en skänkel åt gången. Undvik att fasta på en volt. Undvik att galoppera annat än möjligen ute i skogen, eller uppför en backe och bara OM hästen då kan gå hyggligt lugnt och avslappnat samt lyssnar.

Varför rida framdelsvändning på en häst som inte förstår ens en sidförande skänkel. Framdelsvändningar dödar framåtbjudningen och lägger hästarna på bogarna om man inte vet vad man gör och kan göra det något sånär vettigt. En häst som inte förstår kan inte göra något vettigt. Inte ens halvdant. Tränsa sidflyttningar för hand och från marken som jag skrev innan.

Jobba KORTA pass, inte över en halvtimme och gärna varannan dag så att hästen hinner tänka och vila musklerna, det brukar ge snabbare resultat än längre och oftare. Glöm inte att berömma ofta och låta det ta tid.

Innan du drar i en tygel så kanske du ska fundera på vad som felar. VARFÖR gör hästen på ett visst vis. Om den faller inåt på volten så skulle jag gissa på att inner bak inte är aktiverat utan bara skjuter på, öägg på inner skänkel istället. I skritt så att hästen lär sig förstå att skänkeln betyder aktivera det benet och inte spring fortare, med påföljd att du drar den i munnen, vilket innebär att du bestraffar hästen när den tror att den gör rätt.

Visst kan du fortsätta som nu men då lär du inte bli av med problemen. Och du fick nära EXAKT likadana svar som står i samtliga tidigare trådar, gå tillbaka, rätta till grunden, lär dig krypa innan du kan gå och låt det ta tid.

-Nä-hä Drutten!!

druttjenacomposit.jpg

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
3 150
Träning Hej! Jag tycker att det här med bakdel och framdelsvändning är så lurigt. Är nybörjare. Ridit snart tre terminer. Övar och övar men det...
Svar
4
· Visningar
1 525
Senast: Cattis_E
·
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 773
Senast: _FiA_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?

Hund, Katt, Andra Djur