Som övriga säger så är det en själv som sätter gränserna på om man ska sluta eller inte. Det ska ingen annan få bestämma
Jag själv till exempel har fått hjärnskakning 3-4 ggr, brutit ena foten, fått en bit av vadmuskeln som dött pga tramp (har ett fint hovavtryck i vaden..), brutit näsan, fått fraktur i underarmen, brutit ländryggen m. operation som följd, skadat bröstryggen så illa att jag idag 3,5 år senare fortfarande har stora smärtor dagligen och äter stark smärtstillande medicin och har en arbetsförmåga på ca 25-35 % (är för övrigt 20+ år gammal och kommer få leva så här i resten av mitt liv) osv men har aldrig övervägt att lägga ner med hästarna.
Hästarna är mitt liv. Utan dom hade jag aldrig klarat av en hel dag. Det är dom som får mig att vilja fortsätta leva. Dom som får min själ att må bra.
Mina vänner och familj är mycket stöttande i det hela. Dom vet att det är detta jag brinner för, och skulle olyckan vara framme så jag avlider så har jag åtminstone dött lycklig.
Det är många (bland annat min sjukgymnast) som ifrågasätter varför jag fortfarande håller på med hästarna, varför jag inte slutar innan det går åt helvete. När jag får den frågan ställer jag en motfråga, "Om du krockar med bilen, skulle du aldrig någonsin köra bil igen?". Får alltid samma svar att jo då man skulle satt sig i en bil igen och då som först börjar folk förstå varför jag inte väljer att sluta.
Skillnaden mellan mig och dom är att jag gör det jag älskar. Dom flesta chaufförerna kör ju enbart för att dom måste, inte för att dom älskar det. Jag håller på med en farlig sport, men att köra bil (eller annat fordon i trafiken) är betydligt farligare och det är betydligt fler personer som omkommer i en bilolycka än en hästrelaterad olycka.
Så som sagt det är bara en själv som kan dra gränsen