Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag skadade mitt knä i en ridolycka och nu är det vissa som ifrågasätter mitt beslut att fortsätta rida, bör man sluta för att man skadat sig?
Det bestämmer man själv eftersom det är ens egen kropp. Jag hade gjort det. Alla vuxna gör som de själva vill, men hade jag skadat mig illa så hade jag slutat. Det är inte värt det för helt enkelt, jag vill inte riskera min kropp.Jag skadade mitt knä i en ridolycka och nu är det vissa som ifrågasätter mitt beslut att fortsätta rida, bör man sluta för att man skadat sig?
Men hästar är potentiellt så mycket farligare, än att drattade omkull på ändan när man joggar. Cykling kan väl iofs vara farligt när trafik är inblandat, men jag undrar om lika många dör i cykelolyckor som i hästrelaterade olyckor?Undrar om folk som trillat med cykeln eller drattat omkull på joggingrundan möts av samma ifrågasättande.
Men hästar är potentiellt så mycket farligare, än att drattade omkull på ändan när man joggar. Cykling kan väl iofs vara farligt när trafik är inblandat, men jag undrar om lika många dör i cykelolyckor som i hästrelaterade olyckor?
Den diskussionen tycker jag att du skall ha med dig själv och din ortoped, inga andra.Jag skadade mitt knä i en ridolycka och nu är det vissa som ifrågasätter mitt beslut att fortsätta rida, bör man sluta för att man skadat sig?
Jag hittar inga aktuella siffror, men det jag hittar är ett genomsnitt på 4 dödsolyckor per år.Men hästar är potentiellt så mycket farligare, än att drattade omkull på ändan när man joggar. Cykling kan väl iofs vara farligt när trafik är inblandat, men jag undrar om lika många dör i cykelolyckor som i hästrelaterade olyckor?
Cykling kan väl iofs vara farligt när trafik är inblandat, men jag undrar om lika många dör i cykelolyckor som i hästrelaterade olyckor?
Jag skadade mitt knä i en ridolycka och nu är det vissa som ifrågasätter mitt beslut att fortsätta rida, bör man sluta för att man skadat sig?
Jag har opererat höger knä två gånger, brutit sex revben, krossat vänster axel (drog av muskler och ledband), brutit näsan, blivit sparkat, biten och hoppad på. Orkar inte skriva upp alla skador men det där är ett par styckan av alla Jag har aldrig funderat på att sluta rida och de som känner mig väl skulle aldrig komma på tanken att be mig om det.
Visst funderar "löst folk" runt mig om jag är helt dum i huvudet men jag står fast vid - det är värt det
Det är bara du själv som kan känna efter om du vill fortsätta rida eller inte.
Nej. Känner inte du att skadan hindrar dig så kör du på.
Jag har åkt på stryk i stallet.
Benbrott, käkfrakturer, skallskador samt hjärnskakningar har ändå aldrig fått mig att ifrågasätta om jag skall fortsätta eller ej.
Skadorna och biverkningarna har gjort mig lite mer försiktig men framförallt mer klok, men absolut inte rädd.
Ingen utomstående har hittills ifrågasatt mitt beslut att fortsätta, men jag har heller aldrig gett dem någon orsak att tro att jag inte gillar det jag gör, eller tycker att skadorna är speciellt jobbiga.
Om jag kommer till jobbet lika glad ändå, efter en sjukskrivning, ser jag ingen anledning till att andra skulle vilja se en förändring i mitt liv?
Jag har en ganska lång lista med skador relaterade till hästarna och ridningen, bla sprickor i båda armbågarna, brutit två fingrar, spricka i foten, frakturer på 3 ländkotor i ryggen mm mm.. Men tanken på att jag skulle sluta med hästar/ridning har aldrig slagit mig, det har snarare varit jobbigt att vänta på att kroppen skulle klara av att sitta upp igen (ex när jag skadade ryggen)
Folk får tycka vad dem vill, jag har ett intresse som gör mig glad, lite skador får man räkna med!
Och som någon redan sagt, ibland får man anpassa ridningen/övningar/moment så att man klarar av dem utifrån dagsformen, kanske komplettera med övningar utanför ridningen för att stärka kroppen en tid, det mesta löser sig med tiden!
Fortsätt så länge du vill!