Slut sparka

R

Ralli00

hur får man sin häst att sluta sparka när man ska kratsa hovarna??? och varför gör den så:rofl:

Sv: Slut sparka

Hur gammal är den??
Hur hanterad är den?

Är det en unghäst kan det vara så att han leker med dig. Ser om du blir rädd och håller dig undan från hans ben.

Är det en häst i vuxen ålder kan han ha ont i rygg och länd. Han försöker sparka bort dig för att det gör ont att lyfta.

Är det en gammal häst så kan det vara en ren reflex pga stelhet. Muskeln drar då ihop sig fort vilket resulterar i att hästen drar till sig benet. ( I detta fall rekomenderar jag att man tar hästen från box och promenerar några minuter innan man kratsar hovarna)

Fundera ut var problemet ligger först och främst.

Lycka till!

Vad menar du med att hästen sparkar?

Mit 12-åriga halvblod brukar "kicka" till med bakbenen när jag har kratsat klart, vilket jag tror bara är ett sätt för honom att visa att han kan komma loss eller nåt ;) JAg brukar hålla i svansen när jag sätter ner benet och då kan han inte "kicka" utan sätter lugnt och fint ner benet. Nu behöver jag inte använda "svanstricket" lika ofta :banana:

de beror ju på anledningen till att dom sparkar, de kan ju va något den varit me om eller att den har ont eller så e de en grej den bara kommit på... Kan ju va hur många olika anledningar som helst ...
Mitt varmblod gör så när man ska kratsa bakhovarna för att han tror man ska blistra, men nu när ja ha tränat på å få ta på bakbenen å lyft å grejat i över ett år har han börjat förstå att ja inte ska blistra han nå mer :) ( de va inte ja som blistrat utan under tiden han gick som travare ) Väldigt vanligt att travare gör så om dom fått starka reaktioner på blister.

hon är min sköthäst...8 år... men det spelar inte så stor roll mera för hon ska säljas....:cry::cry::cry::cry:

nä va synd:(. Det är formodligen bara en fix idé hästen har, de hittar på ett och annat de små liven. har hästen inga andra tecken på fysiska problem är det nog bara lite osäkerhet eller bus. Var bestämd och kratsa klart och öva på att få ner foten utan problem. Beröm mkt när hästen gör rätt och säg ifrån bestämt när den gör fel. Men se till att inte göra illa dig, det är det inte värt.

Liknande trådar

Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
1 025
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
352
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 833
Senast: Ceta
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka