Slut på sötebrödsdagarna!

V

voltigehoppare

Idag är min sista arbetsdag sen väntar en efterlängtad semester :banana:

Detta innebär att sötebrödsdagarna för betestjockisen är slut. Här ska det sättas igång ordentligt. Det ska ju bli en westernhäst av henne hade jag ju tänkt i slutändan. :D
Hur ser era "sätta igång efter lång vila scheman ut", hur fort går ni fram? ex. Dag/vecka 1, dag/vecka 2 osv.
Än sålänge har jag bara "lekt" lite NH från marken, tömkört och skrittad en kortis för att prova ett nytt huvudlag då hon stått ett bra tag innan betet också pga. en liten oturperiod (blödning i hoven och vrickning i hagen bla; alla oturhändelser brukar ju komma i 3 eller vad man säger :p) :(

Så få höra lite igångsättnings scheman nu! :bump:

Sv: Slut på sötebrödsdagarna!

Jag har börjat sätta igång nu då han har vilat sedan maj.
1 Juli började jag sätta igång honom.

Vecka 1
1. skrittur 20 min
2. skrittur 30 min
3. Börja trava 10 min av 30 min ridning
4. -"-
5. -"- klättring
6. Trav 15 av 40 min ridning
7. skritt 20 min

Vecka 2

1. Galoppfattning skritt + trav 30 min
2. skritt + trav 20 min
3. -"- 40 min
4. -"- 30 min klättring
5. galoppfattning skritt + trav 40 min
6. ställa mer krav på samling 30 min
7. skritt 20 min

vecka 3
1. Längre galoppsträcka skritt+ trav 30 min
2. övergångar alla gångarter 30 min
3. skritt + lite trav 20 min
4. galoppfattningar + 15 min trav 40 min
5. klättring mycket skritt 30 min
6. övergångar 30 min
7. skritt 20 min

Såhär ser mina veckor ut, han har ej stått still i 6 veckors tid, han har promenerats de första 2 veckorna efter skada, sedan ut på bete där han har tjoat och lekt med sina kompisar.

JAg tycker många är överdrivna med igångsättningen.
De ska endast skrittas i en lång period.
Jag var också så tidigare men har helt ändrat inställning nu.
Så länge man lägger in mycket skritt i passet och inte travar på hur länge så helst så är de ingen fara att hästarna skall gå sönder om de inte nyligen har haft skada.

Låter som ett lagomt och varierande schema :banana: Lite "grundkondition" får dom väl av den flera hektar kuperade beteshagen dom går i. Fast idag när jag skulle rida så tyckte hästarna jag va knasig som ville ha in dem så det blev till att knata efter dem en lång stund i stora stora hagen så när dom äntligen lät sig fångas var jag arg som ett bi så det fick vara :devil: bättre lycka nästa gång...

haha, ja de blir lätt så.
Jag har turen att ha lätt fångade hästar. Särskilt unghästen som jag håller på att sätta igång nu kommer så fort man går mot grinden. OM han inte nyss har fått mat, då kan man få jaga honom ett tag.
Fast jag skulle vilja stiga upp från middan för att måste gå någon annan stans ett tag. Jag vill nog också få äta klart :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 685
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 108
Senast: Freazer
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 052
Senast: Cattis_E
·
Träning Hej buke :) Jag ska i höst efter betet sätta igång och motionera min Shettis för att få ner hullet på henne till en utställning i...
Svar
5
· Visningar
2 085
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama