Slow tv - Guldbron anländer till Stockholm onsdag

Jag tänkte på det där med att spruta vatten som hälsning och här ser man när de hälsar Götheborg:


Götheborg svarar med kanonsalut :up:

Hon fick salut av HMS Belfast i London också och svarade... hon lät lite mer än Belfast! :rofl:

 
Jag tänkte på det där med att spruta vatten som hälsning och här ser man när de hälsar Götheborg:


Götheborg svarar med kanonsalut :up:

Hon fick salut av HMS Belfast i London också och svarade... hon lät lite mer än Belfast! :rofl:

Ska man segla runt med kanoner ombord så måste man ju ha NÅGON vettig användning för dem. :D

Undrar om bogserbåten Montfred och co har sina vattensprutor till andra uppgifter också eller om de är monterade just för att kunna utföra hälsningsceremonier? Extraknäcker de åt räddningstjänsten?
 
Ska man segla runt med kanoner ombord så måste man ju ha NÅGON vettig användning för dem. :D

Undrar om bogserbåten Montfred och co har sina vattensprutor till andra uppgifter också eller om de är monterade just för att kunna utföra hälsningsceremonier? Extraknäcker de åt räddningstjänsten?

Enligt särbon kan de användas som brandbåtar också :)
 
På de bilder jag sett är det platt ovansida med en öppning i mitten, som en nerfart, det ska gå en väg ner, där i v-formen, som ansluter till stadsgårdsleden och söder Mälarstrand.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Guldbron
Aha, det är för den där nerfarten som det ser ut som hela bron är skev och snett lastad. :idea:
Tyckte det verkade som ett rätt kasst köp om bron är deformerad redan vid leverans, och dålig kvalitetskontroll av den som skeppat iväg den så. :o
 
@Asko Var det du som ville se ovansidan på bron? Här är en tydlig bild.
eecf0238-4ded-4a2e-89e0-bccae59fc951.jpg
 
Huh. Birka är 177/36 m och Zhen Hua 227/43. Blir rejäl skillnad.
Min pappa arbetade på en oljetanker som var 281,4m lång och som senare kortades av med 25m för att kunna komma igenom Panama lättare.
I min familj är vi alltså inte så impade över båtstorlekar 😂 Misstänker dock att det är enklare att styra dessa stora skepp med precision numera, vilket bara det är imponerande. Det är ju inte mycket svängrum i skärgården liksom.
 
Min pappa arbetade på en oljetanker som var 281,4m lång och som senare kortades av med 25m för att kunna komma igenom Panama lättare.
I min familj är vi alltså inte så impade över båtstorlekar 😂 Misstänker dock att det är enklare att styra dessa stora skepp med precision numera, vilket bara det är imponerande. Det är ju inte mycket svängrum i skärgården liksom.

Nä, och de stannar ju inte på en femöring heller... jag var väldigt fascinerad över idioterna i kajak som snurrade runt framför Zhen Hua 33 :crazy: Dels skulle hon ju inte ens lägga märke till att hon körde över dem och dels att även om de slog i backen så finns det ju en viss tröghet inblandad...
 
Kasst väder. Även om det råkade hända något skulle man inte se det speciellt bra.

Både mindre folk och mindre båtar ute än igår.
Enligt schemat är väl dagens händelse en paus (trumvirvel) mellan förra nattens och kommande nattens sänkning. Verkar ha gått planenligt när jag jämför hur hon ligger i vattnet på dagens bild med gårdagens.

Enligt kartan är Djurgården8 ute och rör på sig tillsammans med en namnlös bogserbåt. Vid kaj ligger det väntade inslaget Birger Jarl och det mer oväntade inslaget U33. Som ska vara en tysk militär ubåt (!)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Hönstråden II
  • Kroniskt sjuk och hund

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Lerig hage

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp