Slow feeder nät till tunn häst?

Zindy91

Trådstartare
Hej!
Jag har köpt ett slow feeder när till min häst för att hon framöver ska stå rätt mkt i boxen och jag vill att hon ska hålla sig sysselsatt. Nu är det så att hon råkar vara den mer svårfödda typen och överallt där jag har läst så lovordar man näten till sina tjocka (ursäkta uttrycket) och glupska hästar. Tror ni min häst kommer få i sig för lite mat med ett sådant nät? Någon som har dessa nät till sina hobby/tävlingshastar som står på box?

Tanken är ju att hon ska ha ständig tillgång till nätet.

Sv: Slow feeder nät till tunn häst?

Varför skulle du vilja ha ett slowfeeder nät till en tunn häst?

Det är ju bara att ge henne fri tillgång på mat så håller hon sig ju sysselsatt med att äta. Ett nät kommer ju bara göra att hon får i sig mindre mat inte att hon äter mindre tid i ditt fall...

Jo, om jag lägger in en stor mängd mat till henne så trampar hon i det och vägrar helt enkelt äta det vilket är ett otroligt spill med hö. Ett hönät med normala maskor roar hon bara sig med att dra ut allt på marken och så är jag tillbaka på ruta ett. Därför tänkte jag att ett slowfeeder när skulle hålla henne sysselsatt samtidigt som hon kan ha "fri tillgång"

Ja, jag vet bara att jag hade undvikit slow feeding till en häst som är tunn (o då troligtvis behöver gå upp i vikt?)

Jag har ett sto som trampar ner all mat och som ska ha fri tillgång, hon får flera höpåsar (såna i kanvas med ett hål framtill) inhängda i boxen. Då behöver hon inte "jobba" för maten men trampar inte heller ner särskilt mycket.

Ett annat alternativ som kanske passar din häst bättre är en hökrubba, köpt eller egengjord genom att skärma av ett hörn och lägga maten där i. Det är lättare för dom att dra ut mat från ett nät o släppa på marken än att lyfta upp den över en kant.

Senast ändrad:

MM.. du har en poäng! Jag får helt enkelt se hur mycket hon får i sig på ett dygn..

Risken finns ju att hon inte äter det hon behöver med ett slowfeedingnät. Hade det varit en kräsen eller inte så matglad häst så hade jag faktiskt inte ens försökt. Och är anledningen till att hon behöver nätet att hon stör med hö i boxen så hade jag börjat med en hökrubba.

Hej!

Det tog mitt fetto 2 veckor att lära sig äta ur ett sånt nät.. Så det är nog ingen fara.

Testa och se, går det inte får du väl leta reda på ett lite större rutat nät:-)

/Lavinia, vars pålla numera inte är fet alls och dessutom lämnar mat om den inte "duger".

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 510
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 222
Senast: ufot
·
Foder & Strö Tänkte ställa en fråga jag klurat på av och an.. 20-årig ponnyvalack,svårfödd, lättstressad. Förr stått i box halva dygnet,resten i...
2
Svar
28
· Visningar
5 534
Senast: BIMM
·
Träning Hej! Behöver lite tips o ideér på bra ridövningar framför allt. Men även tips på foder mm för att bygga upp och stärka min nya häst...
Svar
1
· Visningar
868

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka