Slokande öron?

em-pirre

Trådstartare
Såg ett kallblod idag som hade slokande öron, precis som en schäfervalp. Tordes inte ta någon bild utan ägarens tillåtelse, men beskrivningen ovan är nästintill perfekt. Öronen "faller" framåt från mitten av örat, de ser helt slappa och sladdriga ut. Dessutom har den någon sorts huddefekt nån stans på kroppen, men såg inte till nåt sånt.

Har nån hört något sånt tidigare? Tydligen hade nån veterinär gissat på nåt autoimmunt (varför vet jag inte).

Sv: Slokande öron?

näe inte jag heller! Stod och gapade

Men tänk dig shäfervalpar med riktigt mjuka hängöron, som nästan är ivägen för ögonen:crazy:

Finns det inte en hästras med slokande öron? Eller är det något som jag drömt? (Försökt googla utan resultat)

Finns det inte en hästras med slokande öron? Eller är det något som jag drömt? (Försökt googla utan resultat)

jag blev oxå snopen när jag såg denna tråden men när jag har oxå fått för mej att jag har hört om någon häst ras som har sådanna öron men jag kan vara helt ute och cyklar !! :D

När jag tänker efter så kan det vara en kattras jag tänker på för där lyckas jag googla fram rasen Scottish fold, som visserligen ser halvt galen ut men som fortfarande är en katt och inte en häst.

vet inte hur man laddar upp bilder men när jag söker på horse ears ser jag några hästar med VÄLDIGT spetsiga öron som möts vid topparna.

Ja men vi kom in på hästarna med spetsiga inåtpekande öron. :D

Finnhästen kanske har en gammal skada?

Såg ett amerikanskt dressyrekipage tävla i Scandinavium för ett antal år sedan. Kommer inte ihåg vad dom hette men den hästen hade väääääligt avslappnande öron. Det stod nästan rätt ut och gungade i takt när hästen rörde sig. Såg verkligen komiskt ut. Den hästen hade ganska långa öron också om jag minns rätt.

Kan hästar få blodöra? Tänker på hunden här hemma som gått från stående till vippöron just pga blodöra..

Nån sa nåt om eventuell förfrysning. Inte för att jag fattar hur det skulle ha gått till.

Men brosket kan väl på något sätt ha blivit skadat, alternativt musklerna som håller upp öronen om det är så att det är hela öronen som hänger?

öron"roten" är stadig och normal, ungefär upp till halva örat. Resten hänger ner, framåt.

Jag tror på skadat brosk (el vad det nu är öronen är gjorda av:p).. Precis som jag sett hos flera hundar:)

Senast ändrad:

Kan hästar få blodöra? Tänker på hunden här hemma som gått från stående till vippöron just pga blodöra..

MIn har ett blodöra , men det vippar inte:D. han har små tjocka hårfyllda öron som står upp.

Det är förresten örat på min avatar.

kl

Fick höra att hästen haft nån sorts inflammation eller infekterade sår pga insekter. Hästen har inte fått tillräcklig vård, vilket har skadat (antagligen brosket, som nån sa) örat. Bara rykten, men verkar ju logiskt.

Hästen lär dessutom inte ha haft något vidare gott hem annars heller. Den luktar inte ens häst, utan mer våt gammal smutsig hundfilt

Fy fan för såna ägare.

179680_1813691871207_1507361764_31886508_2617975_n.jpg

Liknande trådar

M
Träning Min häst går jättebra på sånadär ledarskapsövningar flytta undan rumpan, backa, gå framåt, stanna osv. men . vid vissa tillfällen funkar...
2
Svar
37
· Visningar
2 213
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10