Slog över och vart tokig "ta tid o läs snälla"

Tibra

Trådstartare
Behöver hjälp.
Ny häst på halsen som jag ska ta hand om över sommaren.
Arab, snäll, inte riden så mkt, skulle till slakt för att hon var tokig att rida in men en äldre dam köpte henne istället.
Hästen var då rent av galen, man kunde inte ta henne på öronen eller ansiktet, rida var omöjligt.
Nu är det mkt mkt mkt bättre, jag har bara kännt hästen i en vecka men har redan märkt vad hon reagerar på.
Just nu ska jag lära känna henne, köra lite horsemanship vilket går väldigt bra, hon lyssnar fint på signalerna och lär sig ganska lätt.
Vill gärna komma in till en!
Så efter några dagar bestämde jag mig för att provrida henne i paddocken, det gick galant, inge motstånd alls!
Mer lat, otränad och tjock :) fick in några galoppsteg iaf.
Hur lugn och snäll som helst!
Nästa dag tänkte vi prova rida ut en sväng.
Sadlade henne och tränsade, hon stod lugn, hur cool som helst.
sedan tog jag ett steg framåt och hästen vart tokig.
Först började hon studsa lite, lyfte smått på frambenen, jag stod bara stilla, lugn eftersom hon brukade göra så mot kossorna vi gick förbi.
Men nu började hon blir allt vildare, reste på sig och drog sig låss från mig, slog över ja jag fick en chock!
Sedan stod hon där på gräsmattan, lika cool och lugn som vanligt, jag tog tyglarna och skulle leda henne igen då hon gjorde samma sak, knuffade undan mig och slog över igen.
Vi sadlade av och ledde henne till stallet.
Jag var skakis och bestämde mig för att lämna tillbaka henne.
Ägaren berättade att hästen hade förmodligen blivit illa behandlad förr och litade inte fullt på människor.
Hon började även klaga på att jag inte skulle ha ridit på henne utan lärt känna henne först.
Men man tyckte ju att det gick så bra dan före.
Hon verkade heller inte ha blivit skrämd av nått, det var tyst och lugnt, sadel och träns vet vi inte riktigt men det hade ju inte klämt eller gjort ont dagen före "detta var inte hästens egna sadel och träns"
bara man ledde henne lite med det på vart hon tokig, och jag som dagen före hade gått minst 2 km med det på henne.
Ja det är ett mysterium, var det för att den hästen hon är så kär i inte var med? "det stod en annan häst där med henne"
eller är hon bara allmänt knäpp i hövvet?
Jag vet inte, men jag ger henne en chans och tänker "tämja" det lilla odjuret, hon står ju annars bara i hagen och hänger, sedan är hon så go och låter mig få ta på öronen och allt, kommer till mig i hagen ja hon ser så glad ut här i gissjö.
Men vad hände där egentligen?

Hon gillar heller inte att vara utan hästarna så de tränade vi på igår. Tokig vart hon men stegra inte eller slog över utan bockade bara. Mot slutet vart det bättre och hon lugnade ner sig.
Senare på kvällen gick vi för att löslongera henne, hon gick hur coolt som helst från hästarna, sket i dom totalt.
Gnäggade inte eller tittade inte efter dom en ända gång! Helt otroligt! Vi vart paff.
Vi tränade på att hon skulle springa förbi en flagga, ha den nära sig o.s.v det gick bara bättre och bättre.
Sedan ledde vi henne till hagen igen, hon var huuuur cool som helst, gick snällt bakom mig "de första dagarna skulle hon jämt gå framför" släppte henne i hagen och hon travade igen till de andra, då gnäggade hon.

Ja, jag höjer ögonbrynen jag, vad är det för något som händer här? missar jag något.. jag vill inte direkt sätta mig på hästen då hon slår över.
Någon som har lust att skriva några kloka och hjälpande rader?

mvh/Linda

Sv: Slog över och vart tokig "ta tid o läs snälla"

Sadeltvång och kanske kompis-beroende. Sadeltvång vet jag en e-terapeut som behandlar sin egen häst mot vid behov, funkar utmärkt.

Madick skrev:
Sadeltvång och kanske kompis-beroende. Sadeltvång vet jag en e-terapeut som behandlar sin egen häst mot vid behov, funkar utmärkt.

Men ägaren sa att hon aldrig hade reagerat så förut.
Sedan hade det ju gått så bra dan före =/
Hon hade heller inte haft problem att vara utan hästar förr heller.
Hur gör hon då med sadeltränandet?

Har hästen ont? Jag tänker direkt på ryggproblem som kissing spine eller andra skador som kanske inte är direkt synliga. Så kolla upp om hon har ont någonstans först och främst.

Att ha tålamod och bygga upp förtroende är väl annars mina råd! Har du någon bild att visa, vad heter hon? :)

Min gissning är att hästen har ont någonstans.

Om hästen var lat, otränad och tjock kanske du tog i för mycket med det första ridpasset? Hur länge sedan var det hästen blev riden? En skrittpromenad kanske hade varit en bättre start?

Tibra skrev:
Behöver hjälp.
Ny häst på halsen som jag ska ta hand om över sommaren.
Arab, snäll, inte riden så mkt, skulle till slakt för att hon var tokig att rida in men en äldre dam köpte henne istället.
Hästen var då rent av galen, man kunde inte ta henne på öronen eller ansiktet, rida var omöjligt.
Nu är det mkt mkt mkt bättre, jag har bara kännt hästen i en vecka men har redan märkt vad hon reagerar på.

Med den bakgrunden är det väl inte särskilt konstigt om hästen reagerar på konstiga sätt, oavsett om det finns "anledning" eller ej.
Jag tror knappast du kan "analysera" hur och varför i dagsläget, hästen har en lång historia av problem häst beteende och du har känt henne en vecka. HUR kan du tänka på att rida efter så kort tid, jag förstår faktiskt att ägaren ifrågasatt det....

Dolores_88 skrev:
Har hästen ont? Jag tänker direkt på ryggproblem som kissing spine eller andra skador som kanske inte är direkt synliga. Så kolla upp om hon har ont någonstans först och främst.

Att ha tålamod och bygga upp förtroende är väl annars mina råd! Har du någon bild att visa, vad heter hon? :)

jo jag tänkte också på om hon hade ont men jag har ju kännt och klämt :S men det förstås.. en veterinär kan väl bara se det.
Tänkte faktiskt veterinärbesikta hästen snart.
jo ja ska visa en bild här snart.. har lagt ut en film till och med på gnägg, den lilla bruna där är hon :)

Luleå skrev:
Min gissning är att hästen har ont någonstans.

Om hästen var lat, otränad och tjock kanske du tog i för mycket med det första ridpasset? Hur länge sedan var det hästen blev riden? En skrittpromenad kanske hade varit en bättre start?

mjo det funderade jag med på men ja..
nej nej jag red kanske en kvart, skrittade, det var mest min kompis som ledde runt oss i paddocken, galoppen skulle jag bara testa hur det var att få igång den och hur den var.
Hon fick kanske in 5-6 steg sedan satte jag av- hästen var inte ett dugg trött :P

mackan skrev:
Med den bakgrunden är det väl inte särskilt konstigt om hästen reagerar på konstiga sätt, oavsett om det finns "anledning" eller ej.
Jag tror knappast du kan "analysera" hur och varför i dagsläget, hästen har en lång historia av problem häst beteende och du har känt henne en vecka. HUR kan du tänka på att rida efter så kort tid, jag förstår faktiskt att ägaren ifrågasatt det....

no påhopp, buke är väldigt kännt för det vet jag själv :P
Jag ringde faktiskt till ägaren den kvällen då jag hade suttit på hästen och talade om att det gått så bra.
Ägaren vart överlyckig och tyckte det var jättekul att det gick så bra.
Nästa dag då jag kom med den dåliga nyheten vände hon helt plötsligt på historien om att jag inte fick rida henne.
Jag hade missuppfattat vad ägaren sa.
De hade de runt om mig som var med och hämtat hästen också.
Vi skulle först pyssla med henne, sedan rida (det gjorde vi men enligt ägaren alldeles för lite).
Vi tog det som vad alla andra hästägare skulle säja, klart man vill att hästen ska lära känna ryttaren lite först innan den sätter sig på ens rygg.
Och att Janna (hästen) tydligen hade haft såna "STORA"? problem visste jag inte..har själv tagit hand om en islänning förr som var likadan, dåligt behandlad, skygg, kunde inte få tag henne i hagen men kunde ändå ridas rätt och slätt.
Sedan visade den här hästen inga direkta singnaler på att vara rädd eller osäker, hon var ju lugnast av alla hästarna i hagen.
Förstår du vad jag menar?
Vi tog det väldigt lugnt och varsamt från början.
Första gången jag såg hästen hängde hon med huvudet i hagen, surade och ville inte alls komma till en eller att man ens rörde henne, jag tänkte herregud ska jag ta hem en sån surpuppa.
Men folk peppade mig om att hon kanske vart annorlunda hos oss, och tammetusan verkade hon bli det.
Hon är den första av hästarna som kommer då man ens närmar sig hagen, sträcker ner huvudet mot en så man får klappa öron och ansikte, betar och är glad i de gröna hagarna. Gillar att få göra något "trots vissa obehagliga saker"
lär sig väldigt fort!
Jag menar det vart/har blivit en sån posetiv vändning.

Och inte tänkte jag börja rida den dagen som vanlig ridning, bara skritta i skogen och se hur hon reagera på saker.
Den här sommaren blir det mest tämjning än ridning.
självklart ska jag inte börja rida henne på ett tag nu efter den händelsen, ägaren sj vart ju brydd att hon reagerade som hon gjorde.
Vi har dessutom gått med på att vi ska träffas så ägaren själv får sadla och sitta upp, så får vi se vad som händer. skulle ha gjort det i helgen men upptagen vart hon varje dag.
Jag vill ge Janna en chans och eftersom jag tycker om horsemanship så blir det väl en rätt intressant sommar.
Ska även veterinärbesikta henne snart.
vill inte komma med undanflykter men så var det hela fungerade.

IMGP1475.jpg

Dolores_88 skrev:

Jag tror också hon kan ha ont. Smärtan kanske "revs upp" lite dagen före när du var ute och red. Jag tycker du ska ev. till kalla veterinär eller ngt för att undersöka hennes rygg. Hon kan ju känna att "aha nu ska hon upp på min rygg, då får hon inte komma nära då gör de ont" jag tänkte på när du leder henne innan du ska rida.

eller vad tror ni andra?

Hej,

Jag tycker att det låter som att hästen beter sig som den gör pg av smärta. Vet en häst som visade liknande beteende, vissa dagar gick han att rida, andra bockade han som en galning så snart man var i närheten av att sitta upp.. Han gick igenom en veterinärbesiktning och diverse kunnigt hästfolk klämde igenom honom utan att hitta vad som var fel. Det var en jättesnäll och vänlig häst i grund och botten, men han kunde också vara jättekänslig och nervös. Så de flesta trodde nog att det satt i huvudet.

När han senare besiktades på klinik och röntgades visade det sig att han hade ett brutet tornutskott i manken, med en benbit som låg "lös" bredvid. Han måste ha haft oerhört ont med en ryttare på ryggen. Han är nu avlivad.

Att det fungerade ibland kan ha berott på att sadeln legat olika/ han haft olika sadlar varav den ena vidare än den andra, samt att ryttarna suttit på olika sätt. Jag klämde själv igenom hans rygg vi flera tillfällen utan att hitta någon punkt som ömmade. Men jag började nog för långt bak i mitt klämmande.
Var VÄLDIGT försiktig om du själv tänker klämma igenom hästen, men en punkt som jag skulle kunna tänka mig att hästen är öm på är bröstmuskulaturen runtomkring sadelgjorden/ mot frambenen till, alternativt i ryggen.

Jag tror inte att hästar beter sig på det sätt du beskriver om de inte har mycket goda anledningar, som tex smärta. Med tanke på att en duktig veterinär kan missa allvarliga skador som "bruten manke" som i fallet jag beskrev så berätta att hästen beter sig som den gör och be vet. att kolla alla tänkbara punkter som kan orsaka smärta med våldsam stegring som följd för att komma undan.

Just att hon verkar så snäll och vänlig på din beskrivning stämmer liksom inte alls överens med hur hon beter sig.

Hon ser jättevacker ut på bilden, och väldigt snäll. :)

Då är det ju sjukt oansvarigt av ägaren som lånar ut henne att inte ge bakgrundshistorien och säga att hon varit svår och farlig att rida.

ta det väldigt försiktigt och utsätt dig inte för fara med en häst du bara lånar över sommaren. det är helt enkelt inte värt det att riskera att skada sig med en oberäknelig häst man inte känner.

Jag är inne som någon annan var, på sadeltvång.

Fö. tycker jag att du skulle fått veta innan att hästen kanske varit misshandlad, Innan du tog hand om hästen.

Se till att du är försäkrad, och om du inte får betalt för det jobbet du lägger ner, så se till att hästens ägare står för full försäkringen av dig (och hästen förståss).

Hur gammal är hästen?

Är du säker på att sadeln verkligen passar? Att den inte klämmer eller är för lång?

Senast ändrad:

Mjo jag ska nog kontakta veterinären imorron eller ikväll.
Men om hon nu har ont i ryggen, vad händer då :(?

Tibra skrev:
Mjo jag ska nog kontakta veterinären imorron eller ikväll.
Men om hon nu har ont i ryggen, vad händer då :(?

Då får man gå vidare (vilket jag tycker att ägaren skall bekosta) och försöka utreda varför, ev. röntga om man inte kan känna vad som är felet utanpå. Det kanske är något som går ganska lätt att åtgärda. MÅNGA hästar går med låsningar och spänningar i kroppen.

Jag känner till en duktig Equiterapeut som reser omkring i landet, han håller på med kiropraktik och laser också och har behandlat min, och mina vänners hästar med väldigt goda resultat. Kan Pm:a namnet om du behöver det så småningom.

moli skrev:
Då får man gå vidare (vilket jag tycker att ägaren skall bekosta) och försöka utreda varför, ev. röntga om man inte kan känna vad som är felet utanpå. Det kanske är något som går ganska lätt att åtgärda. MÅNGA hästar går med låsningar och spänningar i kroppen.

Jag känner till en duktig Equiterapeut som reser omkring i landet, han håller på med kiropraktik och laser också och har behandlat min, och mina vänners hästar med väldigt goda resultat. Kan Pm:a namnet om du behöver det så småningom.

ok :)!
mja ägaren har dålig ekonomi vad jag hört.. men man vet ju aldrig.
moli känner jag igen sen tidigare, en islandshästryttare :)! snygg häst haru, pm:a dig då jag skulle behöva de där namnet ;)

Hur mkt kan en veterinärbesiktning eventuellt kosta?

Verkar mer bara som att hästen äör smart och vet hur den ska göra för att slippa rbeta. Den låter inte rädd, och inte aggresiv..

tycker ni gjort väldigt mkt på endast en vecka, ta det lugnare, hästen kanske blir stressad eller nått?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 105
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 145
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.