Slö Super arnie avkomma !

Majzan

Trådstartare
Är det någon som haft en Slö super arnie avkomma nångång?
Brukar ju inte vara allt för vanligt att dom är slöa direkt.

Behöver lite tips och råd vad man kan göra för att han ska börja ta i och fatta att han ska framåt. Gått premie/Provlopp osv. Men totalt oinspirerad. Blir dock bättre med häst. Har tagit det extra försiktigt med honom med tanke på att dom brukar bli spisheta. Men nu börjar det bli lite jobbigt. :crazy:
Han är som ferdinand att köra. Går och tittar på blommor och bin istället. :eek:

Tips? :confused:

Sv: Slö Super arnie avkomma !

Hahaha vi har haft en sådan tills alldeles nyligen!
Han kallas rent allmänt för Ferdinand och är en helt förtjusande herre. Två lägen finns - sävlig, snubblig och "SLÖ" - full fart framåt nästan utan hejd :eek:
Men när jobbet/loppet är över återgår vi till comastadie....

Så om man rättar sig efter honom behöver du inte vara rädd för att väcka upp din, förmodligen somnar han om igen!

Det gäller bara att väcka lagom i värmningen om inte armarna ska gå av ;)

Hahaha vi har haft en sådan tills alldeles nyligen!
Han kallas rent allmänt för Ferdinand och är en helt förtjusande herre. Två lägen finns - sävlig, snubblig och "SLÖ" - full fart framåt nästan utan hejd :eek:
Men när jobbet/loppet är över återgår vi till comastadie....

Så om man rättar sig efter honom behöver du inte vara rädd för att väcka upp din, förmodligen somnar han om igen!

Det gäller bara att väcka lagom i värmningen om inte armarna ska gå av ;)

hahaha ! Precis så är våran, snubblar jämnt på sina egna fötter, nästan så han sätter knut på sig själv. sävlig, svar ja. han har stått på näsan några gånger också. och Slö:) :laugh:

så är han också, coma.. Står och sover när han selas både hemma och på banan, sover när han går ut och halvsover när han värmer. Får försöka väcka upp honom ordentligt i värmningen och så får vi se om han skärper till sig. Lite jobbigt och sitta och mana på han hela tiden.

Senast ändrad:

På jobbet har vi en 4-årig märr efter honom. Knepigaste märr jag någonsin varit med om! Hon varken skrittar eller travar rakt fram, vinglar och bromsar. Körde henne för första gången och då gjorde hon så men sprang min hund framför så tog och tag i grejerna och sprang rakt och bra! Blev rent av het på hemvägen, men så fort hunden hamnade bakom vagnen så kröp hon ihop för att sedan slita tag i grejerna igen när vovven sprang om :p

Vevar så förbaskat med huvudet att hon tappar balansen mellanåt, expert på att slänga tygeln över huvudet! Tur att det inte är någon fart på henne, annars hade det blivit spännande! Väldigt omotiverad dam... när man ska galopprepa går hon och vevar med huvudet, vill vända om, bromsar och vinglar men när man väl är nere och ska vända upp... bäst att hålla i sig både i vändningen och passa att man inte ramlar av i vinddraget!

Hon ska dock ur träning, hon kan gå som en rund miljon på värmning men sedan samma visa i lopp, bromsar och är omotiverad, verkar inte ha den kapacitet som krävs, blir för trött efter lopp trots att hon är frisk och lika mycket tränad som resten av hästarna i stallet. Skulle passa utmärkt till en amatör som vill ha något att testa lite långsiktigt och i lugnare tempo.

Det här var lite lustigt att läsa. Vi har också haft en Super Arnie-avkomma som var expert på att slänga med huvudet. Han var dock en väldigt trevlig individ på alla sätt, räckte inte till riktigt bara.
Innan vi sålde honom gick han dock lite som lektionshäst här, det skötte han med den äran.

Det här är också en otroligt snäll häst, vill aldrig något ont, är bara väldigt IQ befriad om man säger så. Idag vevade hon så med huvudet så tygeln åkte över hela huvudet! :rofl: Verkar vara brunstig precis hela tiden också, idag fick jag inte henne ur stallet själv när jag suttit upp, stod som en sågbock och tyckte hingsten i stallet var väldans fin.

haha Ojdå.. Det låter bekant :D

Idag var han in på travet och gick ett jobb. Han är kvalklar iaf så det känns ju kanon. Vi bytte kusk och det vart en helt annan häst ! :banana:

Det är nästan som om han är väldigt trotsig och tänker "nähä, tänker inte springa idag" han är som era också, springer med högt huvud men springer inte och slänger med det. Springer rakt och fint i vagnen.

Roligt och höra om lite andra avkommor som är likadan till sättet :rofl:

Åja rakt å fint... utom när han vinglar och ser ut som han aldrig varit på en bana...:D

Hur gammal är den? De jag haft som varit tröga och sprungit och vinglat har "kommit" när de varit mogna.

Han är 3 år... Jo mognanden kommer väl med tiden, var ett tag sen han var in på banan. Men han gick bra, 22 1640 utan sällskap dock, i provloppet gick det inte alls.. Tyvärr, men vi testar nästa vecka igen .

Lite gammaltråd att kommentera kanske, men jag vart så förvånad, jag har oxå en Super Arnie avkomma som är expert på att slänga och veva med huvudet så att han inte ens ser vart han går utan snubblar konstant.. Skönt att höra att det inte bara är min som är så :)

Lite gammaltråd att kommentera kanske, men jag vart så förvånad, jag har oxå en Super Arnie avkomma som är expert på att slänga och veva med huvudet så att han inte ens ser vart han går utan snubblar konstant.. Skönt att höra att det inte bara är min som är så :)

Undra vart det kommer ifrån! :rofl: den här har jag "gått omkull" med 2 gånger pga hennes vevande. Båda gångarna i klätterbacken där det är trångt och jäkligt. Första gången i vintras då hon vevade så förbaskat med huvudet och klev utanför det hårdpackade spåret och tippade helt enkelt omkull när hon sjönk ner - mycket snö! Andra gången i somras när hon faktiskt hade lugnat ner sig en aningens så man kunde komma upp när man stod nere i backen men då började hon veva med huvudet som en vindsnurra och vinglade in i de höga kanterna och tappade balansen över till andra sidan och gick rakt in i sandkanten innan hon la sig ner som en kamel mitt i backen och såg förvirrad ut, jädrans åsna alltså :rofl: :love:

Hon har 50,800 kr på sig på 14 starter och försvann då från träning men har inte kommit till start än hos den nya, hon blev struken pga sårskada. Jag kan bli så löjligt förtjusta i såna där hästar trots att man egentligen avskyr dom. Hade nästan en liten önskan om att man kunde få ta henne i "träning" trots att man inte har licens :angel:

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 262
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
3 030
Senast: Vogue
·
Foder & Strö OBS! Jag ber om ursäkt för det röriga inlägget! Är det något som ni inte förstår så fråga. Jag har en 23 årig gammal valack, fd...
Svar
9
· Visningar
1 945
Senast: Phadrah
·
E
Trav * oj det blev visst nästen en roman, förlåt * Vår familj har sedan jag var liten pysslat med uppfödning och tävling av travhästar i...
2
Svar
20
· Visningar
1 803
Senast: Trygg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar