Slitna och missfärgade Höganäsmuggar

Philosophia

Trådstartare
Jag köpte sex stycken svarta Höganäsmuggar i stengods på Tradera. Skicket skulle vara helt okej, inga repor eller märken. Vad säljaren glömde säga var att muggarna ser förjävliga ut. :meh: De är helt missfärgade och mest gråflammiga.

Så här ska muggen se ut:
images

Så här ser muggarna ut:

6dac385f-7d19-4973-858e-50e227533b68_zps53cbc641.jpg

621bd259-a8f6-4460-88e2-4e4f2262cdde_zpsc5054e93.jpg

Allmänt äckliga med andra ord … :(

Finns det något som man kan göra för att få ordning på dem, eller är de förstörda? Just nu ligger de i ett bad med ättika.

Sv: Slitna och missfärgade Höganäsmuggar

Tack för ditt svar tanten! Bilden är dock tagen efter en runda i diskmaskinen. :(

Det är i diskmaskinen de blir sådana, jag har en likadan. Vill gärna få något bra tips jag med.

/AA

Det händer att mina saker blir konstiga i diskmaskinen också ibland, och ser ut ungefär så där. Då har jag lyckats gnugga bort det med en skrubbsvamp.

Det är i diskmaskinen de blir sådana, jag har en likadan. Vill gärna få något bra tips jag med.

/AA

Tack för tipset! Min gamla Höganäsmuggar har hållit sig felfria i ca. 15 år, men de har i princip bara handdiskats. Sedan 10 månader så har jag dock diskmaskin, men efter det du skriver så ska jag hålla dem borta från den. Höganäs har ju tyvärr slutat att tillverka modellen, som i mina ögon är den perfekta muggen.

Ibland är det bra att skriva saker på Buke! Nu dök "min" mugg upp i form av en reklamannons i sidofältet. Det finns med andra ord nya exemplar kvar att köpa! Hurra! Här ska hamstras! :bump:

Vi satte våra höganäsmuggar i diskmaksinen och körde den i övrigt tom tillsammans med en sån diskmaskinsrengöringstablett. Muggarna blev som nya! Det var som att de vart kalkiga och sådär vitflammiga och det gick bort med maskintvätten. Värt att prova?

Köpa andra på Tradera och lämna tillbaka dessa till säljaren?
Så gjorde jag när jag köpt tallrikar på Tradera som inte alls såg ut som på bilden.

/AA

Jag har dränkt in och skrubbat dem i citronkoncentrat nu och jag tycker att det ser bättre ut. Jag återkommer med slutgiltigt resultat! :)

Är du säker på att de skulle vara svartblanka från början, fanns det tex ett foto? Jag tänker nämligen att det kanske inte är de svartblanka muggarna du har köpt. Jag har själv de som är svartmelerade och inte alls lika blanka som de du refererar till, jag vet inte vad varianten heter men är mer matt antracit än svart. Själv tycker jag att de är snyggare än de blanka enfärgade ;)

Den svarta som är på bilden är matt, dvs. oglaserad. Jag vet att det finns en grå färg också, den här:

dsc03587.jpg

Och jag har listat ut att muggarna nog ska ha den färgen. Däremot så har inte mina muggar inte bara den färgen, utan har liksom en grönvit flammig beläggning. Det är den jag vill få bort.

Visst är den ursprungliga färgen snygg, men han sålde dem som svarta och de såg svarta ut på bilden. Min tanke var att komplettera de svarta muggar som jag redan har, inte köpa gråa muggar. Och min tanke var definitivt inte att köpa muggar med beläggning och besticksrepor. Säljaren nämnde heller inte att hälften av muggarna var andrasortering.

Senast ändrad:

Gnugga inte och håll på.

Köp ett paket citronsyra, det finns i påsar, typ kryddpåsar. Du hittar dem vid kryddor och salt. Släng i en matsked i diskmaskinen och de är som nya efteråt. De blir sådär om det är mycket kalk i vattnet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka