Slitit sönder...

M

Mandis3n

Hej !

Tog in min häst idag från hagen vid klockan 4. Upptäckte då att han har ett sår på höger bakben. Hela kastanjen är uppsliten och den hänger på ca 3-4 mm "kastanjbit" kvar. Han har en stor grop in i benet där kastanjen ska sitta och han har väldigt ont. Benet har svullnat upp till dubbla storlek och det blöder. Jag har tvättat rent det med jodopax och lindat med en fleecelinda. Jag hoppas verkligen att han kmr bli bättre snart..
Men jag undrar hur han kan ha gjort sig illa på de där sättet. Det finns inget i hagen som han kan fastna i på sådant sätt som detta krävs ::crazy: :confused:

Någon som kanske har något förslag på vad han har gjort? Och kanske några bra preparat som går att använda och vad jag bör göra med såret förutom att tvätta och linda så att det inte kommer in smuts i det..

tacksam för svar.
/ Amanda

Sv: Slitit sönder...

jag håller med bison. låt en veterinär avgöra om det behöver sys och kanske pålle behöver smärtstillande-antiinflamatoriskt-pencillin.

Ring veterinär, det kan behövas lite penicillin för att förhindra inf. Absolut inte göra rent sår med jodopax.

Ring veterinär, det kan behövas lite penicillin för att förhindra inf. Absolut inte göra rent sår med jodopax.

nej jag vet kom p mig själv med att använda jodopax.. de är inte bra :crazy:

Men jag ska se hur det är imorgon om det fortfarande är mkt svullet så ska ne tjej i stallet som är vet titta på honom och avgöra..

Stackars min lilla pojke..
Om någon är intreserad så hör jag av mig hur det går med honom.:(

Tack för alla svar som jag fått...

/ Manda

Hej !

Tog in min häst idag från hagen vid klockan 4. Upptäckte då att han har ett sår på höger bakben. Hela kastanjen är uppsliten och den hänger på ca 3-4 mm "kastanjbit" kvar. Han har en stor grop in i benet där kastanjen ska sitta och han har väldigt ont. Benet har svullnat upp till dubbla storlek och det blöder. Jag har tvättat rent det med jodopax och lindat med en fleecelinda. Jag hoppas verkligen att han kmr bli bättre snart..
Men jag undrar hur han kan ha gjort sig illa på de där sättet. Det finns inget i hagen som han kan fastna i på sådant sätt som detta krävs ::crazy: :confused:

Någon som kanske har något förslag på vad han har gjort? Och kanske några bra preparat som går att använda och vad jag bör göra med såret förutom att tvätta och linda så att det inte kommer in smuts i det..

tacksam för svar.
/ Amanda

Har han kompisar i hagen? Dom kan ju ha lekt och sparkat varandra. Eller om han är ensam så kan han ju ha "sparkat" sig själv när han rullat sig. Ja, jag vet det låter konstigt:crazy: , men min häst hade ett sår på insidan av bakbenet, rätt högt upp, och det ända vi kunde komma på som hade hänt var att hon hade rivit sig själv när hon ex, rullat sig.

Tempa hästen! Har han feber är det bästa att tillkalla veterinär innan han blir riktigt dålig.. Om benet verkligen är DUBBELT så tjockt skulle jag verkligen inte vänta tills imorrn, men det är väl lite sent nu : )
Hästar kan göra sig illa på precis vad som helst, hur som helst, så jag har slutat förvånas : )

Linda med fleccelinda? Är det så bra att stänga in såret? Å en fleecelinda är väl knappast ren... Ett tryckförband med steril kompress kan ju vara bra för att stoppa blödningen. Men är blödningen stoppad är det bättre att se till att det är rent och låta det vara och ringa veterinär vid behov. Och slutar det inte blöda bör det troligen sys...

Hur har det gått nu då?

Såret ser bra ut ialf. Kände på hans ben och svullnaden har gått ner betydligt mycket, det är just kring såret som det är lite svullet. Han har självklart ont av det när man pillar på de men vem skulle inte ha de:crazy:
det har blivit som en skorpa över såret nu så jag har inge bandage på så nu går han utan. Det kan inte komma in någe smuts nu inte. Han har inte feber och äter med lika god apptit som vanligt, dricker även det som vanligt. Han haltar inte och verkar inte alls om sitt sår. Han mår mkt bättre nu och jag har inte ringt vet än med tanke på att han inte har någon feber , ingen hälta och inte någon större svulnad så jag väntar och ser. Svullnar det upp igen så blir det till kliniken direkt. Han får vila veckan ut så de blir ingen ridning.

rabarber2: fleecelindan var rentvättad, jag skulle aldrig lägga på något skitigt i ett öppet sår:smirk:
Jag hade gjort rent såret ordentligt och tryckte tilllbaka kastanjen då jag inte vill rycka bort den. Lade ett bandage om för att smuts inte ska kunna komma in i såret och ja de har blivit mycket bättre..
Och såret blödde inte när jag la om såret.:rofl:

Alla : Tack för visat intresse:) :banana:

/ Manda

Till trådskaparen: Om det nu inte finns något i hagen som hästen kan ha skrapat eller slagit i så kan han ju ha blivit sparkad precis på kastanjen. Hur som helst så har ju det ingen betydelse, så länge din häst blir bra. Hoppas att det ordnar sig!
Och sen en fråga (förlåt att jag byter ämne men nu blev jag fundersam) Varför ska man inte tvätta sår med jodopax? Vad ska man ha jodopaxen till isåfall?

Linda med fleccelinda? Är det så bra att stänga in såret? Å en fleecelinda är väl knappast ren... Ett tryckförband med steril kompress kan ju vara bra för att stoppa blödningen. Men är blödningen stoppad är det bättre att se till att det är rent och låta det vara och ringa veterinär vid behov. Och slutar det inte blöda bör det troligen sys...

Ett sår gjort i hagen är alltid primärinfekterat (som det heter), därför är det helt meningslöst att lägga på en steril kompress, såret är ju inte sterilt från början.
Det räcker bra att lägga på ett rent förband så det inte kommer in mer smuts. Bandaget ska vara så luftigt som möjligt så man inte stänger in en infektion.

Till trådskaparen: Om det nu inte finns något i hagen som hästen kan ha skrapat eller slagit i så kan han ju ha blivit sparkad precis på kastanjen. Hur som helst så har ju det ingen betydelse, så länge din häst blir bra. Hoppas att det ordnar sig!
Och sen en fråga (förlåt att jag byter ämne men nu blev jag fundersam) Varför ska man inte tvätta sår med jodopax? Vad ska man ha jodopaxen till isåfall?

Jodopaxtvättandet är kvarleva från förr då man trodde det var bra med jodopax.
Grejen med jodopax är att det dödar precis allt, även de "goda" bakterierna som komkurrerar med de onda så de har svårare att växa till.
Om man tvättar såret ofta med jodopax hämmar man läkningen så det tar längre tid. Tvätta med matriumklorid, det är det bästa. Gnugga inte för hårt, då har du sönder de små cellöar som börjat läka ihop såret..

Vet. har rekommenderat mig att tvätta ett nytt sår med väl utspädd jodopax EN GÅNG. Sedan med koksaltslösning...

Alla har så olika uppfattningar...

Vet. har rekommenderat mig att tvätta ett nytt sår med väl utspädd jodopax EN GÅNG. Sedan med koksaltslösning...

Alla har så olika uppfattningar...

En gång kanske jag kan köpa, men definitivt inte mer. EN första tvätt med jodopax kan ju få bort ev elaka bakterier för att förhondra en infektion. Jag skulle nog bara använda koksalt, dock..

En gång kanske jag kan köpa, men definitivt inte mer. EN första tvätt med jodopax kan ju få bort ev elaka bakterier för att förhondra en infektion. Jag skulle nog bara använda koksalt, dock..

Okej, tack för svar! Ska aldrig mer tvätta Namis sår med jodopax!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 457
Hästvård Hej på er! Skulle gärna vilja höra era tankar om det här då jag är väldigt orolig.. Mitt 17-åriga d-ponny sto var ljummen/lätt varm och...
2
Svar
22
· Visningar
2 903
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst var för 1 1/2 vecka sedan svullen i ett bakben. Det var som en 'bula' på insidan av skenbenet och jag trodde att han kanske...
Svar
0
· Visningar
837
Senast: Jennnnka
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 275
Senast: fruxolisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023