Slitit bort klon.

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare PansParis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 2 845
P

PansParis

Min hund skuttade ner för en ståltrappa idag och tyvärr fastnade ena klon i ett hål och slets bort. Det var ytterklon på framtassen. Hon har ont och är inte sitt glada pigga. Hon går bra på en jämn yta men på grus haltar hon rejält.

Hur är det med klor växer de tillbaka? Ska jag göra något speciellt med tassen, linda eller sätta på en sko? Eller ska jag bara ha det under uppsikt så det får läka av sig själv.

Jag har tvättat rent såret med jodopax, det ser fint ut men hon har väldigt ont. Hon pep till flera gånger när jag tvättade. Stackan :cry:

:laugh:

Sv: Slitit bort klon.

är du säker på att hela klon är borta?

Min hund bröt sin klo i våras och var tvungen ha tratt och bandage (med sko över utomhus) i 2 veckor... var väldigt viktigt för att det var lätt att dom får infektion. Han fick även ngn form av antibiotika att äta. Han var tvungen ta bort några klorester (han knockades lite snabbt på plats, rakades och dom rensade, rengjorde, bandagerade osv...)

Vår goldentik slet av en klo på samma sätt och hon fick strumpa hos veterinären. Kommer ej ihåg om hon fick antibiotika, det var trots allt ca 13 år sedan. Säkrast att åka till veterinären kanske?

Det är som en liten röd stump istället för klon. Den hårda delen av klon är borta. Verkar som det är bara pulpan som är kvar.

Jag tänkte mycket på renlighetsbiten. Men är lite orolig att linda tassen, är rädd att det ska trycka. Men det är nog bäst att sätta på ett bandage när hon är ute.

Åk till vetrinären och få råd och smärtlindring! Måste ju göra fruktansvärt ont! :(
Om du håller hunden under uppsikt så den inte slickar på det, kan du lägga lite Xcylocainsavla på såret, det lindrar smärtan.

Du måste till veterinären så snart som möjligt. Det gör jätteont. Och det kan även börja blöda jättemycket om pulpan som sitter kvar går sönder. Och så kan det bli infektion dessutom.

Det känns bäst att ta henne till veterinären och få hjälp. Hon är duktig och låter tassen vara ifred. Hon verkar dock bara få smärta när hon råkar belasta klon. På golvet inne är det inga problem.

Stackas min fina lilla tjej!

:cry:

Ska ta henne till veterinär imorgon. Typiskt att detta händer sent en söndagkväll. :crazy:

Nu är hon trött ligger och sover. Det känns skönt att hon kan slappna av.

Stackars liten... :( Ni har ingen smärtlindring hemma? I så fall kan du rådgöra med telefonvet. om vad du kan ge... Så hon slipper ha ont i natt.

Uppdatering. Jag var hos veterinären som är oerhört förtjust i min lilla vovve. Det var dock inte så himla farligt som jag trodde. Så vet tyckte att jag skulle hålla rent och måla klon med nagellack. Tur nog hade jag genomskinligt nagelack hemma. Hon har fortfarande ont, skriker till lite då och då.

Köpte en sko som skulle underlätta rengöringen. Hon fick ha på sig den när vi var ute i stallet. Helt plötsligt kom hon till mig överlycklig utan sko. Så någonstans ute på gården ligger det en liten hund sko. Väldigt onödigt!

Vet sa även om det inte går mot det bättre så måste jag in igen. Men jag håller tummarna att det ska läka bra.

Men äsch då! Min hund fastnade i en sådan trappa och slet av en klo för flera år sedan. Tur i oturen så var jag på ridskolan och skulle just ha lektion, och i stallet fanns en djursjukvårdare (Jeps på Buke :laugh:) och en mamma till en av mina elever var veterinär :laugh: Så vovven blev bandagerad, och fick snabbt ett recept inringt. Fick rådet att ge en halv alvedon under kvällen, dvs innan jag kunde hämta ut MetaCam:en.

Liknande trådar

Övr. Hund Jahapp, så var det tydligen dags igen för en ny omgång av 'Någon Däruppe har tråkigt och bestämmer sig för att se hur mycket elände man...
Svar
11
· Visningar
2 025

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka