sliter sig när man leder

Sv: sliter sig när man leder

har ett sto som sticker då och då:p Fick som tips att så fort jag märker att det är pågång kliver jag ut så jag får en 45 grader vinkel och rycker henne emot mig,då är hon som svagast och när hon kommer mot mig berömer jag svårt att beskriva men jag jag kliver bort från henne snett bak mot magen och vänder upp henne mot mig...hoppas att du fattar..sök på NH ledarskapsövningar häst på googel så kan du hitta på det där

Inte så himla käckt att tappa en häst i träns heller... Kedjans vara eller inte vara kan väl diskuteras. Allt kan hanteras fel vare sig det är kedja, träns eller ledarskapsövningar.

Lycka till med lilla illbattingen! :)

Jag skulle aldrig sätta kedja på den hästen (inte på någon annan heller..) då jag anser att kedja/grimskaft runt nosen osv inte löser problemet. Vill hästen dra iväg så gör den det ändå, den är trots allt starkare! Och som någon sa, inte så kul om den trampar på grimskaftet då...
Vinn istället förtroendet för hästen, och bli ledare. När du går med hästen, gå framför, som en ledare. Ha ett ganska långt grimskaft så att hästen inte behöver gå dej i hasorna. Håll änden i ena handen så att du lätt kan vifta med den. Stanna, och i samma sekund vifta med änden på repet runt dina egna axlar. Stannar inte hästen i tid så får den helt enkelt repet på sej. Sluta vifta när hästen stannar. Börja sedan gå med målmedvetna steg igen. Upprepa detta då och då under turen, och prova även att backa. Alltså, när hästen har stannat och står bakom dej, gå baklänges och vifta lätt med repet likadant på axlarna. Sluta när hästen backar.
7 games (från Pat Parelli) är superbra, sök på "de 7 lekarna" på google! Och lycka till :)

Senast ändrad:

Jag är också ett fan av ledarskap, MEN at det gör ont om dom inte lyder är faktiskt ett typ av ledarskap, vad tror du en ledarhäst skulel göra mot denna lilla ponny om hon beteer sig så orespektfult som att stegra mot den eller nåt annat? Ledarskap funkar bara om hästen förstår att du faktiskt ÄR ledare, och tyvärr ingår att kunna säga till på skarpen (fysiskt om så behövs, men dock inget misshandel såklart men vad som krävs för att få en lydig och ej farlig häst, vilket ju är för hsätens bästa också)

till TS: jag är ockås en mjukis i grunden och hatar att behöva vara hård, MEN, det är snällare att korrigera med kedja och spö några gånger tills hon fattar att det inte är nån idé att dumma sig, än att låta henne bli ännu farligare (hon kankse börjar resa sig istället vem vet)som kanske leder till slakt eller att ingen klarar av henne hos dig o då säljs hon och vem vet vad som händer med henne då.
Det är också snällare än att ta träns, för en häst får ju mer skada genom att stegra sig med bett i munnen som du då använder, än att ha en kejda under/över nosen.
Ibland måste man vara hård för att vara snäll.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 712
Senast: yamyam
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 376
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 426
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 458
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama