Sliter sig...*långt*

T

thilia

I förrgår när jag skulle ta in häst nr1 var jag ensam, alltså fick häst nr2 stå kvar i hagen, när jag kom fram till stalldörren med häst nr1 såg han att häst nr2 inte var bakom (normalt brukar vi ta in dem samtidigt men är då två) och då frös han fast på stället.
Jag manade på honom framåt och då vände han runt sitt huvud åt höger (jag stog på vänster) hoppade ett litet skutt framåt-sidan PÅ mig så jag kom i obalans (fick en knuff av bogen) sen reste han sig lite på bakbenen och snurrade runt, slet sig loss och sprang tillbaka till hagen :mad:

Jag gick och hämtade honom, exakt samma procedur upprepades, fast han tog en rejäl galopprunda innan han stannde vid häst nr2.

Jag släppte då in honom i hagen och fick tag på häst nr2 (inte lätt eftersom nr1 "vaktar" vid grinden och beter sig allmänt hotfullt) och ledde in honom i stallet - då tog häst nr1 ett skutt över staketet och sprang runt helt förtvivlat innan han hörde nr2 i stallet, då gick han in.... Jag vill inte ha en häst som springer runt lös på gården och nr1 kan hoppa, högt.. Alltså försökte jag med att ta in nr1 först igår med, men vad hände? Samma sak naturligtvis :( det upprepades tre gånger och jag försökte verkligen vara beredd för jag visste att han skulle ta sig loss, men hamnar jag bakom honom så har jag ju ingen chans alls.
Det slutade med att jag hämtade en longerlina (ville inte tappa honom igen) och trädde "elakt" genom sidorna på grimman :o
Då följde han med from som ett lamm.

Idag testade jag dum som jag är med vanlig grimma och grimskaft igen - gissa resultatet? Lös häst igen, naturligtvis. Han lärde sig ju att man kommer loss första gången och det känns som jag gav upp för lätt....

Han är jättesvår att leda i vanliga fall, går gärna "före" mig, bufflar, är respektlös, stannar inte när jag stannar, går över mm. Jag har börjat öva på att leda honom i paddocken, där är han inte alls dum, för han vet att han inte kommer någonstans.

Hur ska jag komma till rätta med det här? en långsiktig lösning tack...

Häst nr1 är för övrigt 167 cm muskler, ranghög, extremt beroende av att ha andra hästar runt sig (bara det är ett problem för mig, då jag måste kunna hantera och rida själv) och nyinköpt.
 
Sv: Sliter sig...*långt*

Jag hade en likadan här hemma, hon gick inte ens att ta ut ur hagen innan hon slet sig. Hon är väldigt beroende av hästkompisarna och vi har jobbat på det i ett och ett halvt år och visst har det blivit bättre men det tar ju tid som sagt.. Börja med att led honom ut ur hagen, gör en volt, sen släpper in honom igen, sen utökar du det, nästa gång kanske du går fram och tillbaka några meter, vänj honom vid att vara på andra sidan staketet utan sin kompis och få honom att lita på dig. För när hästen väl litar på dig så brukar dom flesta problemen försvinna, om hästen ser dej som ledaren så brukar det inte finnas så mycket problem. Jobba på förtroendet, utsätt honom för situationer där han blir rädd i paddocken till exempel och bevisa att han inte behöver vara rädd så längde du är där. Och när du leder honom och han går på som ett lokomotiv så gör en volt så du kommer först igen och gör så tills han lär sig, okey, det är lite mindre jobbigt att bara följa efter matte och inte bara dra me henne som en vante. Så gör jag med alla mina hästar och de blir betydligt lättare efter ett tag att leda dom om dom varit jobbiga från början. Eftersom han är nyinköpt så behöver han väl lära känna dej också så bygg på förtroendet. Och om hästen försöker slita sig så se till att alltid hålla hästens huvud riktat mot dig för då kan den inte sticka, som du säger, om du kommer bakom är du chanslös men fokusera dig på att ha hästens huvud riktat mot dig. Det lärde jag mig av min faster som håller på med vildhästar. Visst kan hästen vara stark men om hästen drar åt sidan, ryck till så han är vänd mot dig igen, då är enda utvägen för honom att backa vilket blir väldigt jobbigt till slut och då kan du ju vara följsam, annars blir de bara en dragkamp, få hästen att förstå att han inte kommer undan dej och att det inte ligger nått fel i det för du är ju ändå inte farlig. Att det är lättare att bara försöka förstå vad matte vill än att hålla på att bråka, för det blir ju bara jobbigt för honom själv och hästar är lata. Sen är ju din häst både starkare och större men det gäller att finna tekniken, så länge man har den spelar det ingen roll om det är en ardenner eller en shettis i andra änden av grimskaftet. Med ryck till menar jag inte att du ska dra ner hela hästen, visst, min faster kan ibland göra det ifall hästen stegrar sig åt motsatt håll då kan hon vara så taskig att hon rycker tag så hästen far omkull men då vet dom ju det till nästa gång. Dock tycker inte jag det är bästa sättet, jag tycker det är bättre att försöka vara följsam, om hästen går åt ett håll gör du det också så du ser till att du alltid är framför hästen. Finns säkert massor av tips, säker på att nån annan också skriver svar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sliter sig...*långt*

36 visningar och bara ett svar.. hopplöst fall? :p

*puttar*
 
Det finns massa med lösningar men tyvär har du en av de fall som är svårt att fixa genom ett forum. Kan vara föklaringen till varför inte många vill svara.

Med ett sånt häst måste du vara snabb, har lika mycket energi, och vet precis vilken del av hästen du ska flytta så att du får hans upmarksamhet på dig istället för nr.2.

Hur mycket NH har du gjort? har du gjort nåt lika som de "7 games"?

För att får kontroll på hästen måsten du kunne styra, koppla, växla och har dina ögon på vägen sammtidet. Så om du har inte gjort mycket förut leta up de 7 lekarna här på forum och går genom de. Det är en lång siktet lösning med du först måste börjar med övningar som kan vara tråkigt men de har en anledning till de längre fram...
 
Sv: Sliter sig...*långt*

Okej, jo jag förstår att det måste vara väldigt svårt att ge tips och råd via ett forum.. men jag har både letat och annonserat efter en NH tränare som kan hjälpa mig, då jag i princip inte kan något alls, bara kunskap jag har läst mig till och provat på den andra hästen (inte särskilt mkt) men tyvärr verkar det inte finnas någon :(

jag vet vad de "sju lekarna" är, har försökt börja med dem, men det är svårt då denna hästen är så otroligt fokuserad på allt annat utom mig.....
 
Sv: Sliter sig...*långt*

Det slutade med att jag hämtade en longerlina (ville inte tappa honom igen) och trädde "elakt" genom sidorna på grimman :o
Då följde han med from som ett lamm.

Idag testade jag dum som jag är med vanlig grimma och grimskaft igen - gissa resultatet? Lös häst igen, naturligtvis.

Du har ju redan svarat på din egna fråga...
En intelligent häst vet när man kan passa på, och när du försöker leda din rätt så stora häst i bara grimma och grimskaft så vet han att kan komma loss. Han har egna idéer om vad han vill göra, jag tycker han verkar smart. Trevligt, men låt inte hästen överlista dig. När du trär grimskaftet genom grimman så försöker han inte ens, det är ju toppen!
Sen kan du ju öva NH också, så att han blir mer intresserad av dina idéer än av sina egna, men då kan du ju inte hålla på och tappa honom emellanåt.
 
Sv: Sliter sig...*långt*

Visst, jag kan fortsätta leda honom på detta sätt, men då känns det som att jag bygger på en ond cirkel.. Kommer jag ständigt behöva använda med och mer "våld" för att överlista honom? eller rättare sagt tvinga honom till saker?

Jag kanske missupfattar dig men det var inte riktigt den typen av svar jag var ute efter...
 
Det finns sätt genom NH att komma vart du vill utan en tränare och för mänga av oss det är Parelli för man kan gör det genom ett hem study kit. Alla dina frågra plus mer kan bli besvarade. Gå in på PNH tråden och läser lite där, ser om det kan vara nått åt dig. Det kan hjälpa dig lära hur man kan får din häst mer fokuserat på dig. Grejen är att ditt problem är ganska lätt att fix så länge man vet vad man gör. Om man inte har kunskapen så vet du själv hur det brukar går:angel: . Börjar med de 7 lekarna det är ett start.

Och din sista svar du skriv var jätte bra tycker jag. You hit the nail on the head!:bow:
 
Sv: Sliter sig...*långt*

Du har ju redan svarat på din egna fråga...
En intelligent häst vet när man kan passa på, och när du försöker leda din rätt så stora häst i bara grimma och grimskaft så vet han att kan komma loss. Han har egna idéer om vad han vill göra, jag tycker han verkar smart. Trevligt, men låt inte hästen överlista dig. När du trär grimskaftet genom grimman så försöker han inte ens, det är ju toppen!
Sen kan du ju öva NH också, så att han blir mer intresserad av dina idéer än av sina egna, men då kan du ju inte hålla på och tappa honom emellanåt.

hmm, det där vet jag inte om det är en så bra långsiktig lösning. jag vet att det kan vara skönt att göra så för tillfället tills dess att man fått bukt på problemet, men man vill väll ändå inte lösa problemet så?
jag har själv en häst som kan stöka och som är riktigt stark och jag ser det endast som en tillfällig lösning att göra så men absolut inte mer än så. jag vill att min häst ska se mig som ledare, lita på mig och göra som jag säger även om jag inte löser det på så vis.

mitt råd är istället att om TS är så pass okunnig som jag är när det gäller NH så tycker jag att TS ska fortsätta på spåret att ta ut en tränare. vet att det kan vara svårt att hitta någon men annonsera och googla nh tränare eller liknande så ska du se att du hittar något tillslut, eller så öppnar du bara öronen och hör med hästfolk runtikring :) lycka till
 
Sv: Sliter sig...*långt*

Det är väl början på en långsiktig lösning att inte tappa sin häst, så att den kommer lös på stallplan varje gång man ska ta in den från hagen....

Hur mycket är man hästen ledare då?

Jag skrev också att TS kan träna NH för att få mer grepp om hästen så småningom.
Att trä linan genom grimman är ju inget våld, så jag förstår inte varför det skulle vara risk för upptrappning. men om det känns mera NH kan man ju skaffa en nacktryckare istället, alltså en sån där repgrimma.
Varje gång TS tappar sin häst så befäster den en dålig sak den har lärt sig, enligt mig måste man stoppa den inlärningen och börja lära in rätt saker.
 
Senast ändrad av en moderator:
Hur mycket är man hästen ledare då?

Även om man tar det genom grimma eller mun så är man inte en ledare då heller. Det är bara att man har kommit på nåt som är starkare än hästen (bli det genom tvång eller smärta). Så fort det är borta så är problem tillbaks. Och om hästen är klok så kommer de snarare eller senare på att det också har ingen betydelse.

Varje gång TS tappar sin häst så befäster den en dålig sak den har lärt sig, enligt mig måste man stoppa den inlärningen och börja lära in rätt saker.

Absolutly! Men många gånger är hästens beteende orsak till nåt och det är inte säkert att det har med respekt att göra. Analazyra problemet först innan man hitta lösningen. Så man kan förstår hur man ska lära in det rätta. Vad är rätta för en är inte alltid rätt för den andra.
 
Jag har tänkt mer på detta och jag kom up med ett plan /test du kan göra. Sen ska du skriva ner vad händer.

Jag tar det för givit att han är ok med att har grimman på och leda runt i hagen så länge nr 2 är där.
Sant eller inte?
Kan nr 2 vara längre bort då i hagen?

Många hästar kan har sina egna "safe place" och de är stallet eller hagen. Sen att nåt är ändrat som att nu tar du in de en och en kan skicka de över kanten. Samma med oss för vissa det är skrämande att går nånstans ny utan en kompis. Vissa har inte nån bekymer att göra det själv.

igen jag tar det för givit att de över svar är sant och Ja.

Först och främt har du en repgrimma? och en bra längre grimmskaft? Det är nästan en måste.

Testa detta...

Sätta grimman på stanna i hage. Om det går bra så går bara utanför grinden. Vänta och läsa din häst, orolig eller lugn, trampa runt eller står still, huvud högt eller låg, öronen fort runt om kring eller sakta hit och dit. Är ögon stirrig eller mjuk och blinkande? Tänka på de saker skriva ner de sen.

Om han är lung så går ett par meter och sen ett par meter till, till du ser en ändring i han (som ovan). Stanna. Och gör vad du behöver göra för att han titta på dig Att du har 2 ögon på dig). Du kan skaka grimskaftet tills han baka (därför det är bra med en längre och lite tyngre skaft). Han får inte titta bort med huvud men titta runtomkring måste han kunna göra. (Han kan titta på dig och runt sammtidet) Sätta up det så du står så han ser sin kompis om han behöver utan att titta bort från dig. Om han tar ett steg så ser om du kan backa tillbaks han med lika många steg. (men skiter i det om det blir för svårt för dig) Stanna. Du ska vara av kopplat själv bort från honom men kika så han inte ser. Så fort han står still och blinka med mjuka örgon eller att han slicka munen eller att visa nånting att börjar lugna ner går du tillbaks med honom till grinden och låt han står en stund. Sen vända om och går mot stallet igen. och göra samma sak igen. Det längre bort du kommer mot stallet så det mindre avstånd till grinden du behöver går. Du skulle kunne ser vart han säger "ojjj tack att jag är på bordern igen i min "safe place" och stanna där. Hans "safe place" kan han lära är hela stall plan och att han kan vara själv utan att får en panik attack. Det lättast att lära en häst med är "pressure and release" Du ger tryck med att går utanför/på gränsen av hans "safe place" en går ni in i igen=release. Om man går för långt för fort så kan det blir skrämande för de och instinkten att jag MÅSTE tillbaks övertar allt annat.

Detta är den lättast lösning jag kan kommer up med utan att ser er och att du behöver kunna massa grejer först. Men igen träna de 7 games i hagen som du gör nu. Låt mig höra hur det går. Eller om du inte förstår nåt, det är viktig att du förstår innan du prova. Det kanske kan ta ett par dag men då har du jobbat mer på han räddsel av att vara ensamt utanför mer än att tvinga honom att acceptera det. Jag tro mer på att det är så än att han "bara" skiter i dig. Kan vara lite av båda:angel: men vi kan börjar med detta.
 
Sv: Sliter sig...*långt*

*uppdatering*

jag har tagit till mig av era råd och försökt jobba utifrån dessa, läst mycket böcker i ämnet och fortsatt leta efter en tränare, tyvärr utan resultat :(

jag kan inte medddela att vi har gjort några direkta framsteg, snarare har alltid blivit svårare och fler och fler krångliga situationer har uppstått.

jag vet inte rikigt vad jag ska göra nu..ge det mer tid? hur länge är det realistiskt att man får jobba innan man ser några resultat?!
missuppfatta inte detta, för jag tror inte att vi ska gå från 0 till 100 över en natt men något borde väl ha hänt?
 
Sv: Re: Sliter sig...*långt*

Jag tar det för givit att han är ok med att har grimman på och leda runt i hagen så länge nr 2 är där.
Sant

Kan nr 2 vara längre bort då i hagen?
Ja


Först och främt har du en repgrimma? och en bra längre grimmskaft? Det är nästan en måste.
Ja det har jag


Sätta grimman på stanna i hage. Om det går bra så går bara utanför grinden. Vänta och läsa din häst, orolig eller lugn, trampa runt eller står still, huvud högt eller låg, öronen fort runt om kring eller sakta hit och dit. Är ögon stirrig eller mjuk och blinkande?
I hagen, lugn men "vaken", utanför grinden - mer orolig, fokuserad på allt annat utom mig, trampar runt, högt huvud, inte tok-stirriga ögen men definitivt inte lugna


Jag har märkt mer och mer på honom att det är avsaknaden av tillit till människan som borde vara grundproblemet. Tar man bort hästkompisen så blir allt väldigt hemskt och då lägger han allt fokus på att komma tillbaka till sin vän.

Jag känner att jag inte har kunskapen att reda ut detta, det är mest "blod svett och tårar" varje dag och nu funderar jag på om han borde få en ny ägare, som reder ut detta bättre än jag kan.
 
Jätte bra att du kunne ser och läser din häst det är ett stort plus för din kunskap!

Att får din häst att förstår du är inte "the evil one" som bara komma och tarbort honom från sin flock så först måste du förstår honom.

För vissa hästar så är de enormt "herd bound" dvs att de tro de kan inte leva eller känna sig trygg utan flocken. Och det kan vara lika hämskt för de som en person som är höjd rädd och står upp på en kant på en berg. Troligen det har inte nåt att göra med respekt men mer med räddsel och för din häst är är det hans starkaste känsla just då. Och när du kommer, så kommer du med en handfull av skräck.:eek: För mig är det nålar. Jag kan vara hur lugn som helst tills jag kan ser nålen. Det beror på att jag var väldigt sjuk som barn och harft förmånga smärtsamt provar och skräcket ligger kvar sen dess. Your the needle lady! Att följe dig vet han säkert att han kommer mår dålig.

Nu är det sagt så är det inget du har gjort fel. Det är han som har detta problem liksom han försöker med att du får på grimman och leda ut honom men nånstans säger han "jag kan inte, Jag kan inte" det blir bara förmycket för han och den goda nyheter är att detta kan du fixa...med tid.
Du måste får han att lita på dig, att han är nyfiken med dig, och viktigast att han känna sig trygg i din närvaro. Du börja i flocken och gradvis kan du flytta längre bort. Till slut kommer du vara en viktig del av flocken. Att när du kommer så han vet att du gör saker att han får mer själv förtroende att han känna sig trygg och att du kan väcka up nåt i de så de är så nyfiken att ser vad du vill leka med idag. Och det viktigast kunskap för detta är tålamod. Har du tålamod? Tålamod som att du kanske bara står med honom en timme ute och gör inget bara att kunna vissa honom att du finns och kräva inget.

Det är många som fråga men vill inte försöker för det kan ta tid. Jag prata om dagar eller veckor men det är up till dig hur långt tid det tar. Så om du vill prova så skriva jag gärna mera, annars hoppa jag över det. Det tar tid att skriva också. :D
 
Sv: Sliter sig...*långt*

*uppdatering*

jag har tagit till mig av era råd och försökt jobba utifrån dessa, läst mycket böcker i ämnet och fortsatt leta efter en tränare, tyvärr utan resultat :(

jag kan inte medddela att vi har gjort några direkta framsteg, snarare har alltid blivit svårare och fler och fler krångliga situationer har uppstått.

jag vet inte rikigt vad jag ska göra nu..ge det mer tid? hur länge är det realistiskt att man får jobba innan man ser några resultat?!
missuppfatta inte detta, för jag tror inte att vi ska gå från 0 till 100 över en natt men något borde väl ha hänt?


kanske inte så uppmuntrande men för mig tog det tre månader innan jag kunde ta ut min häst ur hagen, hon som jag berättade om tidigare. Kunde säkert gått fortare om jag hade haft kunskap men tålamod har alltid varit min starka sida och med kom jag ganska långt, jag låter det ta den tiden det tar, det lär man sig mest på. Visst hade jag läst böcker men sen när man väl står där så måste man ju ändå improvisera och förstå varför man gör si eller så, för det dyker ju alltid upp nya situationer och då måste man ha kunskapen att kunna lösa det. Det jag lärt mig mest på är nog bara att umgås med hästarna i hagen, i timtal, studera, lära mig hur de gör mot varandra och så har jag använt mig utav det. För när dom väl förstod mig och jag förstod dom så försvann de flesta problemen, allt började rulla på och nu står jag här, med tre väluppfostrade små hästar som pratar med mig varje dag och som är glädjen i min vardag. Men det tar tid om man vill sikta på en långsiktig lösning - något som håller i längden. Den tiden du lägger ner när problemet uppstår tjänar du in om du lägger ner tillräckligt mycket tid för att gå till botten med det. Man vill ju kunna lita på sin häst, lrhur?
 
Sv: Sliter sig...*långt*

Självklart vill jag kunna lita på min hästar! Tålamod har jag, jag blir bara lite orolig (ja, jag är för bra på att tänka och oroa mig över saker) när jag inte märker att jag lyckas med några framsteg, kanske har vi gjort framsteg utan att jag har lagt ner så mycket tanke på det, man blir ju lätt lite "hemmablind"!

Men jag fortsätter med det som jag har gjort hittills, ska följa så många råd jag kan! Skam den som ger sig!
 
Sv: Sliter sig...*långt*

oj.. stackars häst om det är så han uppelver mig :(
jag ska ärligt talat säga att jag har inte tänkt i de banorna förut... :o

ja, jag har tålamod (men som jag skrev ovan så är jag bra på att fundera och oroa mig för mycket, om det mesta)

om du vill, så får du jättegärna skriva mer men känn dig inte tvingad! jag kommer tillsvidare fortsätta enlig råden jag har fått, idag tyckte jag faktiskt att han var lite lugnare i ögonen!
 
Sv: Sliter sig...*långt*

hade en häst som gärna sprang över dig eller drog iväg, ingen hit precis. :crazy:

Tog med en pisk och sa Nej! om hon började bråka och forsatte hon så vifta m pisken och Nej igen och fortsätter hon iaf så 3 nej o sen pisken. Hon fick sig en liten snärt...

Hon lärde sig att Nej, var dax att börja lyssna och nu kan man gå med henne utan att vara rädd för att hon skadar sig eller oss. Och vi övade mkt med henne så ha tålamod.

Nu går hon i vanlig grimma o kan lungt vänta på ett varsågod vid insläppet och går som en dröm och var den andra hästen är spelar inte stor roll alls.

Lycka till!
 
Igen det är svårt över ett forum att vara helt rätt men från vad du skriv så tro jag det är bara en Självförtroende/osäkerhet problem. Det är jätte bra att du ser det så, för nu kanske du ser det från hans perspektiv. Du skulle vara överraskade över hur många personer aldrig tiita lång in i hjärna och fösöker hjälpa hästen genom den istället för piska, kedja, mm.

Man kan också ser det så Om du såg ett barn som var "mammig" och nån främande de har träffat ett par gånger skulle bara kommer up och slita bort barnen från mamma för den måste kamma håren. Hur efter ett par gången skulle barnen reagera mot den personen:eek: . Och glöm inte hur barnen skulle känna sig inuti. Men om den främande kom och sa hej jag heter bla bla och den person bevisat att barnen kunne lita på h*n, så skulle barnen efter ett tag börjar lita på h*n och även ta de i handen och följe med.

Det jobb framför dig är att får din häst att vilja hålla dig i handen och vill vara med dig.

Lite frågar bara:

Hur är han att fånga och sätta grimman på? Villig/ovillig?

När du är där med honom lös i närheten av flocken hur reagera honom mot dig? Intresserad/ointresserad? Kommer till dig eller springer iväg?

Hur långt har du ägt honom och hur gammal är honom och rasen?

Har du kunne rida ute själv än? om ja, vad hände då? Lugn/stressad?

Vad har ni gjort hittills (som du skrev) som hjälper?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 588
Senast: Shaggy
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
22
· Visningar
1 297
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp