Sliter på bakbenen?

H

Hanna_a

Hörde av en kompis att det sliter på bakbenen att stegra uppsuttet, dvs. lära hästen att stegra högt på kommando och göra det ofta? Hennes ridlärare hade sagt åt några tjejer på ridskolan som lärde sina hästar det, att så fick dom absolut inte göra för att det slet på hästarnas bakben?
Nu är det ju absolut inte så att jag undrar därför att jag ska hem och lära min häst stegra, det kan ju vara dumt av en massa andra anledningar. (som egentligen kanske hör till hästhantering)

Men stämmer det verkligen att det sliter på bakbenen? Dom är väl gjorda just för att bära hästens tyngd på ett bra sätt, och det är väl där man vill ha den mesta tyngden när man rider? Eller kan det alltså bli för mycket tyngd bakåt? Trots allt är väl hästarna byggda för att gå på alla fyra :p
Har många gånger hört att det kan slita på frambenen om hästen är framtung m.m, men kan det verkligen slita på bakbenen?

Unghästarna / hingstarna som gör upp rangordning / slåss / busar står väl ofta på bakbenen i bra balans och så?
Har ingen aning eller åsikt om detta, utan frågar för att jag är lite nyfiken :)
Är detta en av anledningarna till att inte lära sin häst stegra på kommando?

Sv: Sliter på bakbenen?

klart de sliter..speciellt om hästen inte är stark nog att stegra på rätt sätt..
därför är de väl viktigt att hästarna är starka och bra balanserade innan man börjar stegra.

rätt sätt är väl när de är väldigt samlat och inte hästen bara kastar sej upp på bakbenen allmänt obalanserat antar jag..

Jag skulle vilja säga att det inte finns rätt sätt att stegra under ryttare då är det en olat. Det finns ju alltid en risk att hästen slår runt och skadar sig. Även om det ett naturligt inslag i framför allt hingstars lek så har det inträffat att hästar gått runt och brutit ryggen i hagen.

Det stämmer att unghästar och för all del även vuxna hästar står på bakbenen med god balans men med en ryttare på ryggen är det otroligt lätt att balansen förskjuts och olyckan är ett faktum.

Så att lära hästen stegra med ryttare på ryggen tycker jag är en väldigt dum och onödig konst

Däremot om man tittar på spanska ridskolan och deras skolor över marken så är ju det resultat av lång tids träning men då kallas det inte stegra längre utan levad tror jag det heter när hästen är så samlad så all vikt ligger på bakbenen. Levad kommer ur rörelsen piaff så om man ska lära en häst att "stegra" bör man först rida grand prix dressyr.

Senast ändrad:

Det finns inget rätt sätt, att lära hästar att stegra är bara korkat och idiotiskt.
Förutom att det självklart sliter så kan hästen resa sej för högt och slå över och skada både sej själva och människor, hästarna kan få för sig att resa sig i tid och otid, det blir en olat som är svår att komma tillrätta med, och kanske till slut, hos annan ägare ev, blir det ett sånt problem att hästen måste tas bort.:crazy:

Det är folk som inte borde ha häst alls som sysslar med sånt.

Såg nu att snowball redan skrivit det, också!

min häst är en fena på att resa sig, även att resa sig o hoppa upp i luften, det gör honom starkare o starkare ju mer han reser sig. Nu är det inte ngt jag vill att han ska göra utan jag jobbar med ddet varje gång jag rider att han inte ska resa sig.

Tack för alla svar :) Jag vet att det är dumt på väldigt många sätt, har en kompis som rider på en ridskola där en av hästarna tydligen stegrar på kommando vilket hon har visat bilder på. Rakt upp, nästan lodrätt med en ryttare som praktiskt taget hänger i tyglarna :crazy:
Jag skulle som sagt aldrig träna / försöka med detta, och det är inte därför jag frågar utan mer för att jag undrade. Hästens bakben är ju bättre byggda för att bära tyngden och så, så jag undrade bara om det stämde att det kunde slita om det blev för mycket tyngd. Men sliter även levad, när det är riktigt samlat?
Jag vet redan alltså att det är väldigt dumt att lära en häst stegra på kommando så länge det inte är spanska skolan eller en duktig cirkustränare m.m, undrade bara om det var så att det slet när hästen fick för mycket tyngd på bak ..
:)

En häst som gör en levad, den stegrar sig inte, den sätter sig på huk liksom. Det biter säkert på lårmusklerna, men det är inte samma sak som att bara stå på bakbenen.

Sliter på benen gör väl det mesta. Men hoppning sliter väl lika mycket det, bara det att man inte gör något avhopp (tar i lika mkt ) när man bara stegrar och inte hoppar av. Jag skulle vara mer orolig för den hårda landningen på framdelen som blir både vid hoppning och stegring. Att stegra sig någon gång i veckan tror jag sliter minimalt jämfört med diverse voltarbete och annat man gör några timmar i veckan. Det är knappast något man ägnar sig åt längre stunder. Sen att det kan vara dumt att lära en del hästar sånt är ju en anna sak.

precis vad jag tänkte skriva :bow:

hästens ben bär mycket vikt och genom ridning får vi hästen att bära ännu mer på bakbenen.. det krävs lika stor styrka i bakbenen för att klätta och gymnastikhoppa som att stegra.. alla dom är liknande rörelsemönster för hästens bakben och sliter stegringar så kan ni ge er f-n på att klättring och gymnastikhoppning sliter lika mycket..

Det som aldrig tränas hos en häst är att stärka upp framdelen och avla fram tjockare framben för att hästen ska kunna bära mer vikt på dem för att kunna landa på dem vid hoppning, tänk er 650 kg häst plus 75 kg ryttare, från 1,5 meters höjd och landar på en yta som sammanlagt är maximalt 200 cm2 hur stort blir trycket på den ytan? lägg det på frambenen så fattar de flesta kanske att hoppning sliter ca 45 ggr mer än stegringar..´

och det handlar om fysik.. att totalstoppa en fallande vikt gör mer skada än att lyfta densamme sakta uppåt..
prova själv att lyfta en sten på ca 5 kg.. det går eller hur :idea:
låt sen en kompis släppa samma sten från 1 meters höjd och ta emot den med armarna :grin:

edit: smirk har bytt namn till grin

Senast ändrad av en moderator:

Tack för svaret + heidi maria :) Jo, precis, hoppningen borde ju slita ännu mer :crazy:
Men tycker ni att det är värt att inte stegra bara för att det sliter, men samtidigt hoppa 2 ggr/ veckan? Om vi nu räknar bort alla andra anledningar till varför man inte ska göra det ;)

Om du tycker det är viktigt/roligt att göra nån gång ibland är det väl bara att göra det, men det är ju knappast något som för er ridning vidare. Jag gjorde det ibland för att visa någon som ville se eller så på gamla medryttarhästen som kunde det, men inte flera gånger bara för att. Så det hände väl kanske 2 ggr/månad bara för kul. Inget jag skulle lära mina egna häst, och kunde det skulle det inte bli oftare än så iaf. Och inget som jag tror påverkde hästen då hållbarhetsmässigt eftersom det var så sällan, men jag bad förstås inte om det när han började bli stel och gammal.

Okej, tack för svaret. Som sagt, av massa andra anleningar kommer jag aldrig att lära min häst stegra (mest säkerhet), utan jag bara undrade om det verkligen slet på bakbenen, eftersom att jag tyckte det var konstigt att tjejerna hopptrände 2 ggr/veckan men tvingades sluta med "stegrandet" eftersom att det slet på hästarnas ben.
:)

Men om stegring nu skulle slita så mycket på hästens ben (vilket jag inte tror att det gör, iaf inte om det utförs balanserat) så borde hoppning slita ännu mer på hästens ben eftersom hästen då trampar av uppåt också. Fast landningen är ju ändå värst, speciellt om ryttaren på ryggen inte är i balans.

På vilket sätt skulle levad slita på hästen? :confused: Jag skulle snarare säga att det bygger upp hästen och får den mer balanserad och starkare i bakdelen.

Kommentar angående om stegring är ok eller inte lämnar jag. Det beror på människan och hästen, och visst är det kanske onödigt att lära hästen momentet men de gångerna när allt blir som de ska (alltså när häst och människa känner varann, respekterar varann och är i balans) tror jag snarare att det kan främja hästen styrkemässigt.

Jag skulle vilja säga att det inte finns rätt sätt att stegra under ryttare då är det en olat.
Hur tänker du där? Ett inlärt moment som utförs på kommando kan väl aldrig bli en olat? :crazy:

Angående att det sliter på bakbenen, så tror jag som många andra här, att hoppningen sliter mer. Jag tror inte man behöver vara orolig för det, utan istället ha andra saker i åtanke - hästen kan slå över, den kan använda stegringen i tid och otid, även emot dig, osv.

vet inte svaret på din fråga men vill bara berätta hur oerhört dumt det är att lära hästen stegra emd ryttare!

hade en sköthäst en sommar en shettispå 116cm de hade lärt henne stegra sig med ryttare (jippi!) hon var dessutom väldgt ranghög så hon började stegra jämt det blev runt 15-30 stegringar VARJE ridtur oberoende på vad man gjorde! höll på att gå ver mängder av gånger eftersom det inte var det lättaste att inte halka ned när man inte hade sadel... dessutom blev hon otroligt tjurskallig och tog över vad man än gjorde sparkades bets (heter det så?) bockade och det värsta hon jagade en i hagen och sprang efter en i galopp kom emot en vände en lite bit ifrån och sparkade mot en

så lär aldrig era hästar stegra under ryttare om ni inte vet vad nu gör för hon var rentut sagt farlig!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 301
Senast: Freazer
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 919
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Hästarnas favoritbett