Sliter mitt hår

_Runaway_

Trådstartare
Ponnyn MÅSTE få upp hullet nu, helst genast :crazy: Hur ska jag göra? Idag står han på 75 MJ och 450gram smrp. En D-ponny, snart 20 fyllda som tränas 4-6dagar i veckan. Rejäl ordinär dressyrträning, uteritter och även hoppning (högst en gång i veckan, knappt det). Går ute varje dag, klippt, täckad, fryser inte, han äter upp allt, träckprov är gjort (behövde inte avmaskas), tänderna ska kollas efter nyår, men var fina för ett år sen, är frisk i övrigt, och i mina ögon står han på aldleles för höga siffror i fodret?
Om jag går in på Hippocampus och räknar honom som en svårfödd 450kg-häst rekommenderar programmet 80 MJ, och det är rena fullblodsmängden. Fast jag kanske har lite fel, men det känns fel att ge en ponny så mycket.

Några tips? Har funderat på att ge honom olja, är det skonsam energi? Han har haft fång, och jag vet att man egentligen kan ge vad som helst till en fångponny bara man är försiktig, men jag vill inte chansa med något onödigt.
Idag äter han hö, krafft pluss grön (proteinfoder), dodson&horrells fångvänliga foder sae&sound samt kwikbeet.

Vad ska jag göra? han är inget staket än, men har inget fett mellan hud och revben, man skymtar de lätt med ögat, har lite muskelfattiga partier. har tyvärr ingen bild.
 
Sv: Sliter mitt hår

HÖJ KVOTEN!

Min valack var förbenat svårfödd och stod på 80 MJ, lång över tabell, kvot på 6, men för tunn både hull och muskelmässigt.

Lång period av trial and error gav att han behöver en kvot på 7 för att hålla sig fin. Med kvoten på 7 räcker det utmärkt med 65 MJ för att ha honom i perfekt hull, liten på plussidan ang hullet med. Högre kvot aldrig skadat heller.

Och, nästa rek är Krafft Rehab! ungstoet var SJUKLIGT svår att hålla hull på, trots kvotexperiment etc. Stod på över 110 MJ (typ dubbla behovet..) och var bara precis i godtagbart hull. Introducerade Krafft rehab, bytte ut X Mj ur foderstaten mot rehab, behöll kvoter och total MJ som det var. Hon gick upp, då började jag ta bort andra kraftfoder ur foderstaten, men behöll kvoten. Hon gick upp. Tillslut hade jag tagit bort allt utom ½ kg Rehab och var nere på 70 MJ och hon var rund (!!). Sen dess har hon legat på 60 - 65 MJ och varit *host* smällfet. Tror hon had enågon liten magkänning som rehaben läkte ut. Det är ju gjort för att vara extra lättsmält och lättare att tillgodogöra sig. Rek just därför till gamla hästar med.

(Innan hade jag provat alla möjliga varianter med damen, inklusive Krafft Pluss Grön, Krafft Grov, lucernbaserat osv in absurdum utan resultat.

Så, jag skulle introducera Krafft Rehab och höja kvoten till 7 och se vad som händer!
 
Sv: Sliter mitt hår

Inget av dessa foder har hög fetthalt det kan i ditt fall vara avgörande.

Min D ligger också LÅNGT över tabellhästen, det hjälper mycket att fodra med en hög fetthalt. Antingen att du lägger till ngr. dl olja till nuvarande foderstat, har man en högre fetthalt så tar de lättare upp smrp så detgör inget om kvoten blir ngt. lägre, alt. byter ut K+G mot linfrökaka.
Det spelar ingen roll vad vi tycker, behöver hästen mer mat så ska den ha mer mat oavsett vad ett program eller en siffra säger, han är ju individ.
 
Sv: Sliter mitt hår

Krafft Rehab har en högre fetthalt än flera andra foder, så det kan ju vara 'dubbel' ide testa det då kanske?
 
Sv: Sliter mitt hår

Vill du ösa på mat och är rädd för fånginsjuknande kan det vara tryggt att skippa foder med mer än marginellt av stärkelse. De flesta Kraftprodukterna har rätt mkt spannmål – rehaben 67 %, K grön dock bara 28 % spannmål.

Instämmer i Sissus förslag om att lägga till linfrökaka. Ett annat alt eller tillägg är solrosfrön som Sissu lärt mig. Skonsam energi och mycket protein. Just nu extrapris på många ställen och mina fölungar älskar det. HH
 
Sv: Sliter mitt hår

Vill du ösa på mat och är rädd för fånginsjuknande kan det vara tryggt att skippa foder med mer än marginellt av stärkelse. De flesta Kraftprodukterna har rätt mkt spannmål – rehaben 67 %, K grön dock bara 28 % spannmål.

Instämmer i Sissus förslag om att lägga till linfrökaka. Ett annat alt eller tillägg är solrosfrön som Sissu lärt mig. Skonsam energi och mycket protein. Just nu extrapris på många ställen och mina fölungar älskar det. HH

*kidnappar tråden*

Vad är värdena på solrosfrön?
 
Sv: Sliter mitt hår

*kidnappar tråden*

Vad är värdena på solrosfrön?

Skiljer mellan sorter och partier - i storleksordningen SRP 250-340, MJ 8,5-11,Ca 4, P 7-10.

Dock är fosforn precis som i soja och spannmål bunden till phytat så man kan bara räkna med att ca en tiondel av del kommer till användning.

Solrosen har dock före litet lysin för att vara huvudsaklig lysinkälla för föl. Lusern och solrosor kompletterar varann bra ur aminosyresynpunkt. HH
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 686
Senast: Dornes
·
Foder & Strö Nu behöver jag lite hjälp från er foderkunniga här på buke. Jag har en D-ponnyvalack hemma, nitton år. Han är helt frisk och tränas runt...
Svar
9
· Visningar
807
Senast: cassina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp