Sliten sadel..

MissAndersson

Trådstartare
hej allihopa! Jag har en liten fråga, som ni kanske skulle kunna hjälpa mig med :up:
Min dotters sadel är sliten på kanten bak, på sitsen om man säger så.. (jag är ny på detta med hästar)
Det är en sadel som vi fick i väntan på en ny, vilket kan ta sin lilla tid... iaf, dottern stör sig på slitningarna vilket jag kan förstå... min fråga är.... kan man på nåt sätt "fylla" på färg där det e avskavt? Sadeln är svart...
OM man kan fylla på svart färg.... Vad målar man då med??? Igår var jag så irriterad på skiten så jag var sååå nära att ta en Svart penna o fylla i :angel: Men sen kom jag på bättre tankar och tänkte fråga runt ist:D
Nån som har nån erfarenhet av detta ? Det är som sagt bara på kanten där bak, under stiglädret är det oxå slitet som tusan, men det går kanske inte att göra nåt åt? :confused:
Please hjälp mig :heart

Är sadeln välputsad i övrigt? Är lädret torrt så syns skador som kan trollas bort med lite omvårdnad. Har ni tur så blir skadorna alltså mindre synliga när ni har putsat och smörjt in sadeln ordentligt. Är lädret torrt så putsa och låt sadeln sedan bli helt torr i ett dygn, smörj in med sadelfett och låt den vara i ytterligare ett dygn och torka sedan bort ev. överflöd. Är lädret väldigt torrt vid skadorna kan man behöva lägga på extra sadelfett där för att lädret ska "läka" ihop och det kan man upprepa med några dagars mellanrum. Ös inte på mängder bara utan ta det i etapper. Sömmarna kan bli förstörda om de dränks i sadelfett.

Svarta sadlar bleknar till slut och blir grå/gröna. Du kan färga den med svart läderfärg, men om det bara är en lånesadel är det inte så bra. Prova svart läderfett/olja istället. Skokräm ska man aldrig ha på sadlar, det torkar ut, färger av sig och gör lädret halt.

Tack så hjärtligt för hjälpen:banana: jag ska smörja den i etapper som tinywiny skrev och se vad som händer. Det är inte en lånesadel utan vi fick den och då vi inte hade en sadel som följde med ponnyn när han kom till oss, jag ska köpa en sadel när jag hittar "the one" :love: men tills dess får denna duga, vilket den absolut gör. Men det e klart att man vill ha en sadel som inte ser helt supersleten ut ;)
Tack iaf för era tips! Ni lär få hjälpa mig fler gånger :D har bara varit "ponnyförälder" i tre månader och jag försöker lära mig allt jag bara kan. Men har typ 1000 frågor oxå :laugh:
Är bara så FRUKTANSVÄRT nöjd med att ha hittat den PERFEKTA läromästaren åt min lilla tjej :love::love::love:

Självklart är det roligt med fina grejer och detta är ju lätt att fixa. Men jag ska vara riktigt tråkig och säga att satsa du på att lära barnet att uppskatta sin fina ponny och inte bry sig så mycket om utseendet på utrustning. Kliver du på karusellen som ponnyförälder att försöka tillfredställa prylfixeringen inom hästeriet så har du bundit ris åt egen rygg. Så det är mitt tips till ert nya ponnyliv. :-)

Huvudsaken är att sadeln passar. En häst med ryggont är dyrare än en passande sadel. Och med det sagt håller jag med Luff. Hoppa inte på karusellen, utan lär barnet att ansvara och sköta de artiklar som finns. Och värdesätta dem och hästen, inte prylarna runt omkring.

Tack så hjärtligt för hjälpen:banana: jag ska smörja den i etapper som tinywiny skrev och se vad som händer. Det är inte en lånesadel utan vi fick den och då vi inte hade en sadel som följde med ponnyn när han kom till oss, jag ska köpa en sadel när jag hittar "the one" :love: men tills dess får denna duga, vilket den absolut gör. Men det e klart att man vill ha en sadel som inte ser helt supersleten ut ;)
Tack iaf för era tips! Ni lär få hjälpa mig fler gånger :D har bara varit "ponnyförälder" i tre månader och jag försöker lära mig allt jag bara kan. Men har typ 1000 frågor oxå :laugh:
Är bara så FRUKTANSVÄRT nöjd med att ha hittat den PERFEKTA läromästaren åt min lilla tjej :love::love::love:
Som flera andra svarat - en ordentlig upputsning där dottern tvättar sadeln ordentligt med sadeltvål och fettar in den med ett kvalitetsfett eller balsam kommer att trolla bort en hel del skavanker och göra den behagligare att både hantera o rida i. Är det mindre skrap på bakvalvet, ja varför inte fylla i med en svart penna om det är ytterst små ytor, innan man smörjer (det är ingen svindyr kvalitetssadel vi pratar om gissar jag?). Är det större grejer så finns risk att sadeln dels färgar av sig på byxor/jackor/schabrak :eek: eller att det blir flammigt/fläckigt :crazy:

Självklart är det roligt med fina grejer och detta är ju lätt att fixa. Men jag ska vara riktigt tråkig och säga att satsa du på att lära barnet att uppskatta sin fina ponny och inte bry sig så mycket om utseendet på utrustning. Kliver du på karusellen som ponnyförälder att försöka tillfredställa prylfixeringen inom hästeriet så har du bundit ris åt egen rygg. Så det är mitt tips till ert nya ponnyliv. :-)
När jag skrev att jag skulle ha en ny sadel menar jag inte för att det ska vara fint o ha den snyggaste sadeln i stallet, utan för att dottern sitter inte jättebra i den och den ÄR väldigt gammal och så sliten så där är trådar o annat som syns,, djupa revor. Och den ligger inte tipptopp på ponnyn heller MEN att den var ok att ha tills vi hittat en bättre för båda. Min dotter behöver ha en sadel som hon känner sig lite mer trygg i då hon endast har ett öra och gravt hörselskadad, och då hon har problem med balansen osv.
Nä ponnyförälder på den nivån är jag inte, dottern har inget tävlingssug utan vill rida utan att tävla. Så jag kan GARANTERA er att dottern bryr sig så mycket mer om sin ponny än glittrande schabrak :) och att lära henne uppskatta levande djur framför materiella saker har hon kunnat sen hon var mycket liten :) hade jag kunnat sätta in en bild ( vet inte hur man gör) så hade jag kunnat visa er en bild på dottern o ponnyn där dom har en färg på shabraket och en annan på huvan och en tredje på pannbandet.. så viktigt är det materiella för oss ;) MEN därmed säger jag oxå att jag köper hellre BRA saker som är dyrare en gång, än köper en billig som inte funkar och får köpa ny en gång till.... ungefär som med barnkläder ;) och ibland är det så att det billigare är bättre än det dyra. Det har vi nog alla varit med om

Liknande trådar

E
Utrustning Hej allihopa! Vänder mig till er sadelkunniga!Vill bara höra åsikter, eftersom ja lätt nojjar över småsaker.. Jag har en...
Svar
18
· Visningar
4 944
Senast: elin_sundbo_stjarna
·
Utrustning Nu måste jag ställa en fråga till alla er bukare. Visst ska en lädersadel tåla regn? Jag har en Cliff Barnsby Omega, ca 1månad gammal...
2
Svar
25
· Visningar
3 526
Senast: alp
·
Utrustning Har ett fullblod och en meredith 17/34. (ca 90 grader?!?) Pga av olika orsaker så är hästen annorlunda nu mot när sadeln köptes och...
Svar
9
· Visningar
1 420
Senast: glitter
·
Utrustning Hej allihop! Jag behöver Er hjälp. Jag har precis köpt ett 6-årigt sto (ganska hög manke, liten dam på 1.56cm lite rund i formerna...
Svar
5
· Visningar
1 838
Senast: Jezzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka