Slitagerelaterad renovering i hyresrätt

Murphy

Trådstartare
Bor i en trea på 83 kvm inom allmännyttan, förstahandskontrakt, och har haft en del mankemang med felanmälan av slitage. Och vissa saker förbryllar mig mer än andra.

Det som just nu tilldrar sig uppmärksamheten är köksbänken.
Fastigheten uppfördes 1951, och det är oklart om (och isåfall när) denna bytts ut. Klart är däremot att ytskiktet är utslitet - allt som hamnar på bänken vid ex. matlagning lämnar fläckar och skuggor efter sig. Småsprickor och ytskador binder bla vätskor, och borgar för dålig lukt.
Utöver detta är kantlisten så utsliten att bryskare städning än disktrasa helt enkelt tar med sig ytlacken i samma takt som smutsen på den.

PROBLEMET:
Har fått lägenheten besiktigad av representant från hyresvärden.
Beskedet kring bänkskivan är att jag själv får bekosta utbytet av den via så kallat "MerVal" (kostnad: 1500:- ).
Grund för detta är att det inte finns något rustintervall för köksbänkar. Det sätts bara in EN sådan per lägenhet, och vid upplevt slitage åligger det hyresgästen själv att finansiera ett byte.
Läs: skyll dig själv om du flyttar in i en äldre fastighet - du kommer själv få delfinansiera slitagerenoveringen.

Jag häpnar!
Detta "MerVal" trodde jag var en möjlighet att, inom värdens ramar, kunna uppgradera till en högre standard (ex. exklusivare material) mot ett tillfälligt påslag på hyran - i detta fall 500:-/mån i 3 mån.
Men det gäller även för att få bänken funktionsduglig.

Känns detta igen för någon, att det finns detaljer i en hyresrätt som av praxis aldrig byts ut - oavsett slitage?
Om den i slutändan bedöms som hälsovådlig/otjänlig (vi är iofs inte där ännu) - kan man i sådant fall få ärendet på självrisken på sin hemförsäkring?

Sv: Slitagerelaterad renovering i hyresrätt

Självklart - jag är medlem sen tiotalet år och haft god hjälp med allt och det mesta flera gånger - bara jag kommer fram på linjen. :)

Jag blev bara så paff inför inställningen till slitaget, att jag ville söka lite rön under tiden.

Senast ändrad:

Sådärja.
Hela tråden är inaktuell, ty besiktningsmannen gled just förbi.
Efter många ledande frågor och direkta ifrågasättanden framkom det att bänken visst skulle komma att bytas ut vid ex. åverkan/brand/fuktskada.
...vilket alltså nekats tidigare.

Förlåt om jag lånar din tråd nu men...

När jag flyttade in för 3,5 år sedan lämnade JAG en rapport efter inflyttningsbesiktning, med följande brister (det enda de hade anmärkt på var att förra HG hade målat om på egen hand, varav EN vägg är grönmålad - ingen åtgärd):
1. STORA hål i toadörrn "tejpa över med något..." blev svaret.
2. Färg på fönsterbrädorna efter förra HG:s målande
3. Nedsliten (bokstavligt!) hall-lampa (hela "grejen" var nedsliten och hängde löst)
4. Saknad lucka till frysfacket (fick en ny till slut)

Nu säger de att de aldrig fått något papper på detta (?) utan det är något jag kommer få stå för själv (!!?!?!) sedan jag tog upp det med mitt personliga ombud och faktiskt insåg (första egna lägenheten så man är ju rätt vilsen med vad som är ok!) att DE gjort fel).
Så jag kontaktade dem, igen, och frågade varför inget gjorts...men nej de visste INGENTING om något alls.
Det enda jag fått hjälp med är en ny lucka till frysfacket (som jag själv skulle fått stå för från början...).

Och det där med hålen i toadörren har de naturligtvis aldrig sagt att jag ska tejpa över...

Hur F-N kan de ha missat allt detta vid sin besiktning?!?
Jag fattar det bara inte...och att sedan skylla på mig...

När jag fick trassel med avloppet för 3:e gången och vattennivån i HELA badrummet nästan nådde över tröskeln sa de att "det får du fixa själv, ska vi rensa kostar det 395:-/timme".
Vilket de också påstår att de aldrig sagt.

Jag fattar ju själv att man får hålla efter golvbrunn o.s.v. men när jag fått hjälp alla gånger, av kunniga personer (vän med eget hus samt. pappa som dessutom jobbat med typ sådana saker) och det fortfarande inte fungerade tillfredsställande så ledsnade jag.

Har varit i kontakt med HGF och letat som en tok efter min kopia på bes.protokollet, jag vet ju att jag har det någonstans.
Men jag är LIVRÄDD att de kommer kräva en massa pengar av mig vid flytt p.g.a deras slarv, om jag inte kan bevisa att det fanns där tidigare

Eller vänta...det finns ju fotat...hoppas bilderna finns kvar på gamla datorn, men de slingrar sig säkert där också "det har du gjort själv"...

Jag har funktionsnedsättningar både psykiskt, fysiskt och neurologiskt (ADHD/borderline och bipolär, så sådana här saker är ju inte lätta för mig som aldrig varit med om det förut...)
Och klarar således inte sådant här själv, därav att jag tagit hjälp av PO och HGF men det hjälper inte, hyresvärden (bland de största i stan) fortsätter trycka ner mig...

Har jag inga som helst rättigheter? Och varför gjorde de ingenting åt deras upptäckter (det stod även i protokollet att förra hyresgästen betalar för måleriet o.s.v. men borde inte de pengarna gå till att återställa?)

Känns som att jag sitter i skiten rejält...

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka