Slipa golv!

Zizzy

Trådstartare
Jag ska slipa trägolv här i huset, då dessa är fruktansvärt slitna.
Men vad rekomenderar ni att jag gör sen?
Golven i tre rum är typ plank golv, där det har en gång i tiden varit någon sorts fogmassa emellan bräderna, men som dock har torkat och lossnat på de flesta ställen.
Vad ska man använda för att fylla i mellan planken?
Orkar inte ta en vettig bild på spektaklet så denna får duga.

Som ni ser är det rätt så stora skåror mellan planken och repigt som attsingens.
Jag har ialalfall planer på att hårdlacka golvet sedan, men med vad?
Jag har ju både hund och katt, så man vill ju att det håller mot viss väta och riviga klor. Sista golvet är som ett parkettgolv, så det behöver "bara" slipas och behandlas på bästa vis..

Så, vad hade ni gjort?

Sv: Slipa golv!

Jag tycker sådana gamla brädgolv bara blir charmigare när de ser välanvända ut! :) Så jag har nog inga tips...
Jättesöt kisse däremot! :love: :D

Jovars, om de ser välanvända ut, nu ser det bara smutsigt och slitet ut.. :(
Vardags rums glovet är hemsk slitet, så tråkigt när man städar och det inte ser städat ut alls pga golvets hemska utseende. :(

Konstigt att de har fyllt upp något mellan golvbräderna? Kan det kanske vara tidigare golvlack som lagts på i sån riklig mängd att det även fyllt skarvarna?

För det första skulle jag nog behålla golven som de var, slitna golv tycker inte jag gör något. Annars skulle jag slipa och behandla med en golvolja som är stark nog. Det behöver nämligen inte slipas ned när det blir slitet utan fyllas på där det behövs bara. Då sparar man brädorna från slipningar och jobbet att göra allt om igen. Golvolja ger en starkt slityta som tål det mesta. Men köp en bra golvolja, det finns mycket skräp på marnaden.

Det finns speciellt klet att ha i springorna, detta finns även i flera nyanser.

När vi slipade golven så behandlade vi det med något med vitt pigment i, minns ej vad det var, ej olja eller lack i alla fall. Sedan med såpa bara. Har hund och katt och golven håller bra. Det är bara nu när hunden går och flämtar och droppar i värmen som det blir fläckar, men dessa går bort sedan.

Parkettgolvet tycker jag att du slipar och lackar eller oljar.

De övriga golven (är de obehandlade?) skulle jag plocka upp och slå ihop igen för att få tätare mellan springorna. Sedan skulle jag skura golven (givet att de idag är obehandlade) utan att ha slipat dem. Det blir lätt att hålla rent eftersom såpan står emot smuts. Dessutom kommer en skurning göra att golvet sväller medan det är blött och därmed också läker repor från hund och kattklor. Skador i ett skurgolv läker man jättelätt med vatten, en handduk och ett strykjärn.

Jag tycker inte att du ska lacka trägolven. Det blir gult och fult redan efter några år och inget syns så bra på ett golv som klomärken i lacken. Och för att reparera ett lackat golv med klomärken så måste man ta bort all lack och lacka om och det är inget roligt arbete.

*trådrån*
Har plankgolv här hemma oxå, troligen under alla gamla linoleummattor oxå men idag bara synligt i en av hallarna samt vardagsrum.
Troligen typ furu för det är väldigt gulnat. Lackat.

jag skulle hemskt gärna vilja ha ett vitbetsat golv. Är det "bara" att slipa bort den gamla lacken och betsa?
Mittgolv har oxå den typ av "fogmassa" som ts beskriver. På de flesta ställen dock väldigt torrt och sprucket...

MittNyaJag;11055462Mittgolv har oxå den typ av "fogmassa" som ts beskriver. På de flesta ställen dock väldigt torrt och sprucket...[/QUOTE skrev:
Ett allmänt tips till folk med golvspringor: När ni gör i ordning golven, strunta i att fylla springorna sedan. Trä rör sig och det är därför som fyllningen i sprickorna spricker och ser trista ut.

Vad gör man med de gamla fogarna då? Pillar bort?

På sina håll är det ganska breda springor... men det kanske bara är för att det är så inihelvete varmt nu... Lite regn så kanske det ordnar sig. :)

Är det så breda springor så att man måste peta i någon fyllnadsgrejs är det bara till att plocka upp golvet och slå ihop det, tyvärr. Det finns inget annat universalmedel mot sånt.

När snickarna lag nytt golv i två av rummen hos oss, så sa de att vi skulle hålla koll på plankorna den närmaste tiden. Började de röra på sig, skulle de plocka upp golvet och slå ihop det. Det har nog inte gjorts hos dig, när brädorna drog ihop sig fyllde man i skarvarna bara och det funkar tyvärr inte.

Så ska du få riktig ordning på golvet så måste du alltså ta upp det och lägga om golvbrädorna. Fyller du bara i skarvarna så kommer problemet tillbaka dvs fula golv med fogmassa som rasar ur.

Haha, nej golvet är nog från... ja vad ska vi tippa... 60-tal kanske? Senast! Troligen ännu äldre, Huset är väl byggt i början på 1900-talet tror jag...
Så det är nog ingen som tagit upp och slagit ihop det... ;)
Springorna är väl kansek 4-5 mm där de är som bredast...

Det där med fogmassa kanske är ett gammalt fenomen och var populärt där någon gång i mitten av 1900-talet. :)

Någon gång kanske vi blir abitiösa och tar upp och slår ihop det.. Det visar sig. :)

Det får bli i någon mer omfattande renovering i sådanafall skulle jag tro. :)

Haha, nej golvet är nog från... ja vad ska vi tippa... 60-tal kanske? Senast! Troligen ännu äldre, Huset är väl byggt i början på 1900-talet tror jag...
Så det är nog ingen som tagit upp och slagit ihop det... ;)
Springorna är väl kansek 4-5 mm där de är som bredast...

Det där med fogmassa kanske är ett gammalt fenomen och var populärt där någon gång i mitten av 1900-talet. :)

Någon gång kanske vi blir abitiösa och tar upp och slår ihop det.. Det visar sig. :)

Det får bli i någon mer omfattande renovering i sådanafall skulle jag tro. :)

Nej fogmassa i sånna springor tror jag inte var något man gjorde generellt, det var nog bara ett desperat försök att lösa problemet tillfälligt. Och vist är det ett jättejobb att plocka upp ett golv, det håller jag med om men ska man få bukt på problemet med så stora springor på 4-5 mm är det nog så man måste göra.

Men täck inte springorna nu tycker jag, behandla golvet men låt springorna vara som det är. Skiten som blir där följer ändå med när du dammsuger.

*kl*

Oj det var olika bud..

Vi har som plan iaf att vi ska slipa golven och lägga i ny sådära massa, fick höra av någon att den nya som finns på marknaden skulel vara av bättre kvalité än den dom petat ner för vet inte hur många år sedan. På vissa ställen felar det nämligen mer än en cm. :crazy:
Och om en valpis kissar, så rinner det i skårorna. *äckelpäckel*
Och det samlas otroliga mängder smuts i skårorna, så jag vill helst få bort dem.. Och vi hyr bara huset, så jag vill inte lägga ner all tid i världen på någon annans hus...

Liknande trådar

Hemmet Jag ska riva en väg mellan kök och vardagsrum samt ta bort garderoberna i vardagsrummet i min sommarstuga. Eftersom det inte finns golv...
Svar
18
· Visningar
2 889
Senast: Daff
·
Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 056
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18