slipa golv...

Empalie

Trådstartare
Ska ta itu med två trägolv i vårt hus, det ena är gammalt lite maskätet( ej aktivt;-) och lacken har börjat gå ur. Det andra har tre-fyra år på nacken och lackades då men nu behöver det en omgång m slipning etc.
Är detta krångligt att göra själv, hur har ni gjort? MÅste man hyra en monstermaskin. Iförhållande till rotbidrag etc. Tjänar man i tid och ork på att anställa en firma istället?

Tanken är att sedan vitluta bägge golven, ngn som gjort dettaa???? Tips!!!!

Sv: slipa golv...

Är man noggrann så är det inte så svårt att slipa själv. Men ja, maskinen är stor och tung. Det tar tid och det är lätt att det blir fula märken om man inte ser upp.

Allt beror väl på hur mycket tid, intresse och pengar man har. Tid och ork sparar du definitivt på att anlita någon som gör det åt dig. Men är det tomt i plånboken är det möjligt att göra det själv för en mindre summa.

Rot-avdraget har du ingen nytta av om du hyr maskin och gör jobbet själv.

Jag slipade ett golv i hallen själv. Det är ett gammalt undergolv och aldrig tänkt att det skulle vara synligt över huvud taget, vilket gjordet det extra jobbigt. Sedan är hallen lång och smal vilket gör det bökigt att förflytta den tunga maskinen. Men jag slipade golvet och det ser bra ut. Dock tog det en del tid.

Vi har slipat alla furugolven på ovanvåningen och även fiskbensparketten i vardagsrummet...
Vi har slipat lite för mycket på något ställe men det är inget vi tänker på så här efter några år.. Vi passade på och använde rondellslipen man har utmed kanterna och tog trappan som de hade lagt plastmatta i också... Det blev inte lika bra- men jämfört med den fula mattan som var där är allt snyggt ;)
Det går fort- är inte så farligt jobbigt tycker inte jag... Men är man perfektionist så hade jag nog inte vågat mig på att prva de grövre papprena... Inte heller göra det själv om det måste bli perfekt.

det enda rotavdraget täcker är halva arbetskostnaden, under förutsättning att du betalar in nog skatt för att kunna göra avdraget.

om det är lönt eller inte att göra det själv beror ju på din inkomst. Bara att begära in anbud om vad det kostar samt jämföra med vad det kan tänkas ta dig i form av tid.

men oavsett vilket så bör du använda en golvslip.. Det sparar du så oerhört mycket tid på och är en sådan liten kostnad att det inte är lönt att slipa med något annat.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka