Slidestop.

• Western
  • Trådstartare Trådstartare sandrabjelkelov
  • Startdatum Startdatum
S

sandrabjelkelov

Hur tränar ni era hästar när ni förbereder de för slidestop, dvs en häst som inte kan stoppa, hur lär ni då den? Övningar osv.

Sv: Slidestop.

Heej! Du måste nästan få tag i en tränare... Eftersom slidestop sliter otroligt mycket och det är viktigt att det blir rätt, allt för att din häst ska hålla längre:D lycka till

Rider redan för en tränare och min stoppar, men hade en disskution med några bekanta och alla lär ju sina hästar olika, så var bara nyfiken hur andra gör.

Har inte tränat "stop/slidestop" så jättemycket så andra kan säkert mer eller förklara bättre men jag började med att hästen skulle kunna stanna direkt vid "whoa" i skritt. När det satt ordentligt gick vi över till de andra gångarterna, en i taget förstås, tills hästen litade på att det var ok att sätta sig ner, gick inte vidare innan dess.
Ett bra underlag och ett förtroende mellan häst och ryttare.

Vi hade väl precis börjat "slidestoppa" mer konkret, förutom några undantag innan, innan jag sålde honom så mer erfarenhet än så har jag inte, inte under inlärning i alla fall.

"Hjälpmässigt" sett så satte jag mig ner i sadeln (mer på rumpan), drog in naveln (tränarspråk "som en räka"), fram med fötterna (ner med hälarna) och "whoa".

När jag lärde mig att stoppa en häst fick jag först lära mig hur man flyttar hästens tyngdpunkt från framdelen till bakdelen. Detta kan man faktiskt träna på ofta. Man skall kunna känna hur hästen flyttar sin tyngdpunkt fram och tillbaka när den står stilla, alltså utan att ta ett steg.

Genom att ryttaren själv rullar bak i sadeln och lägger sin tyngd bakåt - lägger även hästen sin tyngd bakåt (det skall kännas som att framdelen lättar lite och bakdelen blir tyngre) Och när ryttaren lättar lite i sadeln och lägger sin vikt frammåt - skall hästen lägga sin vikt frammåt. När ryttan sitter helt rakt över hästen, skall också tyndpunkten vara rakt över hästen. Detta öppnar ju också dörrarna för hästen när den skall gå fram resp bak - när hästen har sin vikt bakåt är det ju lättare för den att backa, och när den har sin vikt frammåt är det lättare för den att gå fram.

Så, För att göra ett stop, krävs det att man kan flytta tyngden bakåt, i alla gångarter. Man sitter alltså neutralt, mitt över hästen, och gör ett stop genom att rulla ner i sadeln och tex säga ett inlärt röstkommando (ostast wooah) som förstärker stoppet. Och, eftersom att rulla bak i sadeln betyder att hästen skall lägga vikten bakåt och backa, kommer hästen lära sig att sätta rumpan under sig i stoppen. (sålänge man sitter med tyngden bakåt kommer ju hästen att ha sin tyngd bakåt) Sätter man sig neutralt i sadeln, kommer ju också hästen att bli neutral. Därför är det ju viktigt att man efter ett stop sätter sig neutralt och inte sitter kvar i "stopposition".

Oj vad flummigt detta blev..

Senast ändrad:

När jag lärde mig att stoppa en häst fick jag först lära mig hur man flyttar hästens tyngdpunkt från framdelen till bakdelen. Detta kan man faktiskt träna på ofta. Man skall kunna känna hur hästen flyttar sin tyngdpunkt fram och tillbaka när den står stilla, alltså utan att ta ett steg.

Genom att ryttaren själv rullar bak i sadeln och lägger sin tyngd bakåt - lägger även hästen sin tyngd bakåt (det skall kännas som att framdelen lättar lite och bakdelen blir tyngre) Och när ryttaren lättar lite i sadeln och lägger sin vikt frammåt - skall hästen lägga sin vikt frammåt. När ryttan sitter helt rakt över hästen, skall också tyndpunkten vara rakt över hästen. Detta öppnar ju också dörrarna för hästen när den skall gå fram resp bak - när hästen har sin vikt bakåt är det ju lättare för den att backa, och när den har sin vikt frammåt är det lättare för den att gå fram.

Så, För att göra ett stop, krävs det att man kan flytta tyngden bakåt, i alla gångarter. Man sitter alltså neutralt, mitt över hästen, och gör ett stop genom att rulla ner i sadeln och tex säga ett inlärt röstkommando (ostast wooah) som förstärker stoppet. Och, eftersom att rulla bak i sadeln betyder att hästen skall lägga vikten bakåt och backa, kommer hästen lära sig att sätta rumpan under sig i stoppen. (sålänge man sitter med tyngden bakåt kommer ju hästen att ha sin tyngd bakåt) Sätter man sig neutralt i sadeln, kommer ju också hästen att bli neutral. Därför är det ju viktigt att man efter ett stop sätter sig neutralt och inte sitter kvar i "stopposition".

Oj vad flummigt detta blev..

Vilket fantastiskt bra svar! Jag har hållt på med det här ett tag men din kommentar gav mig näst intill en aha-upplevelse! Tack! :idea:

Kom på en liten fundering idag. När man vill ha energi bakåt, dvs att man har ganska bra fart i stoppen och backen, hur gör man då. Det är ju en sak när man lättar i sitsen för att ge farten framåt men hur gör man när man backar men vill ha bjudning bakåt, om ni förstår? :)

Min häst var rätt seg i backen tidigare, fick då tipset att "flaxa" med skänklarna tills han kliver bakåt ordentligt. Det tog ett par gånger (och ett par klick, han är klickertränad) och nu backar han för det mesta snabbt, rakt och med energi.
Tidigare drog han sig bakåt ett par centimeter i taget och efterlämnade djupa fåror i marken och en dödstrött ryttare.. Nu är det raska kliv och inga släpmärken!
Hästen i fråga är "selektivt skänkeldöv" (han lyssnar på vad han vill, när han vill) och helt utan egen motor. Men genom att "hota" med att banka med skänkeln har han faktiskt skärpt till sig riktigt bra.

Vilket fantastiskt bra svar! Jag har hållt på med det här ett tag men din kommentar gav mig näst intill en aha-upplevelse! Tack! :idea:

Jag håller med fullständigt!! Jag har och hade ändå svårt att få till det iblan, är mera allroundryttare, men då var det någon som sa till mig; tänk dig att du rider i full fart mot en klippavsats, du måste stoppa hästen innan ni faller över! Så jag hem o drog djupa spår i sanden där jag ville lägga in sliden, sen var det bara att träna.........

Min häst var rätt seg i backen tidigare, fick då tipset att "flaxa" med skänklarna tills han kliver bakåt ordentligt. Det tog ett par gånger (och ett par klick, han är klickertränad) och nu backar han för det mesta snabbt, rakt och med energi.
Tidigare drog han sig bakåt ett par centimeter i taget och efterlämnade djupa fåror i marken och en dödstrött ryttare.. Nu är det raska kliv och inga släpmärken!
Hästen i fråga är "selektivt skänkeldöv" (han lyssnar på vad han vill, när han vill) och helt utan egen motor. Men genom att "hota" med att banka med skänkeln har han faktiskt skärpt till sig riktigt bra.
Tack! Då ska jag testa det :)

då blir det väl mer att de kör upp huvudet och ner med ryggen?
Kanske borde har förklarat mig bättre , det är ju klart att man ska ha lärt hästen att lägga vikten på backdelen när man stoppar den , när du tex bara travar fram och säger Wow , men annars är det nog det bästa att fenca (enligt mig) för dom som vill ha riktiga slidstops.

Jag vet inte om jag förstår vad du menar med fenca. Menar du att det är när man driver hästen in i väggen så att den smäller i? Om inte, vad menar du då?

Liknande trådar

Western Går det ens? Finns ju ridskolor här men ingen westernridskola. Finns en klubb (som jag känner till alla fall) i hela länet som tar ut...
Svar
9
· Visningar
520
Senast: Mirre
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter För en trygg och lyckad undersökning är det viktigt att hästen förbereds inför veterinärbesöket. Hetlevrade och oroliga hästar är...
Svar
0
· Visningar
108
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Få hästen att lyssna för små signaler och förbered samtidigt för samling. C-tränare Åsa Enqvists matnyttiga övning kan enkelt anpassas...
Svar
0
· Visningar
183
Senast: Gunnar
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
779
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar
  • Dressyrsnack nummer 18