Slickar (tvättar?) leksaken

E

Eeiram

Igår köpte far min en kattleksak till vår katt. Hon är inte mycket för att leka, för det mesta springer hon bara iväg när man skall leka med något snöre eller dyl.

Nåväl, igår fick Missan en kattleksak i form av en rosa, "luden" mask med "antenner" av resår (jätteroliga att bita och dra i :D ). Om man drar i "svansen" på masken så startar man en såndär "motor" så att han glider fram en bit på golvet. Det blev en hit! :)

Eftersom jag inte är så erfaren med katter så undrar jag varför Missan ibland ligger och biter på masken, leker med den, medan hon ibland istället ligger och slickar på den. Tvättar hon den eller varför gör hon det? :confused: :crazy:

Sv: Slickar (tvättar?) leksaken

Skulle gärna vilja veta varför... :crazy:

Hon tycker väl att den smakar gott ;)?

Min ena katt slickar på sina favoritpälsgrejer också, inget jag funderat över utan bara sorterat in i avdelningen "kattbeteenden" :D

mandalaki skrev:
Min ena katt slickar på sina favoritpälsgrejer också, inget jag funderat över utan bara sorterat in i avdelningen "kattbeteenden" :D
Så är det kanske. :)

Jag tyckte bara det var lite udda att först "sparka och bita ihjäl" den stackars masken, och därefter slicka på honom. :crazy: :D

Söta djur. :love:

Så gör min katt med sina stickade råttor som det är kattmynta i. Helt normalt beteende.

Jag använder inte leksaker med kattmynta. Tror att beteendet är ett jaktbeteende. Hade mina katter varit ute hade kanske slickkatten slickat på sina bytesdjur. För att få av fjädrarna av en fågel, kanske?

Katterna fick en kattmyntakvist för ett tag sen, ingen av dem försökte slicka eller äta på den, däremot åmade de sig som påtända strippor runt den.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Barmarksdrag/canicross
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II
  • Evolve