Slickar sig

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Raeman
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 689
R

Raeman

Upptäckte i helgen att min ena honkatt på 8 år hade en nästan kal fläck på magen. Inte helt kal utan "stubbig". Det var ett liiiitet sår mitt i, som en liiiiten röd prick (kan ha kommit av att hon slickat). Hon har likadant på insidan av ena frambenet. Det har inte varit nåt sår eller så förrns nu när hon slickat bort mer päls. Så idag var jag och skaffade en tratt. :devil:

Kan detta vara nåt slags "tvångsbeteende"? Hon har en annan sak för sig också, nämligen att släpa ut våra kläder (helst strumpor) i hallen och skrika och jucka på dem :crazy: :o Det har hon hållt på med ett tag...

Blir det inte bättre ska jag åka till vet.

M.

Sv: Slickar sig

nu har hon tratten och hon är sååå ynklig :smirk: stackars...

Hade veterinären någon teori om vad det kan vara??? Eller satte ni tratt på henne själva?

Nått är det ju som kliar iaf, om hon slickar sig. Det finns ett namn på det stereotypa beteende som vissa får, att slicka sig pälsren. Mest då under magen och mellan bakbenen. Minns inte namnet, men det vanligaste sättet att bryta det är just att sätta på tratt. Deras tunga är ju mycket sträv och slickar dom för mycket blir hudne irriterad och det gör ju att det kliar och då blir det ännu värre osv.

Men håll koll på fläckarna. Blir dom större eller inte försvinner så är det veterinären som gäller. Kan vara nån form av eksem, allergi eller annat som måste behandlas.

Satte på tratt på eget bevåg eftersom huden inte var irriterad förrns hon slickat den lite irriterad.

Ska åka in med henne om det inte blir bättre.

Är det slickdermatit du tänker på? Det är det jag misstänkte eftersom inte huden var irriterad förrän hon slickat i några dagar. Nu när hon har tratten verkar hon inte irriterad eller angelägen om att komma åt de där ställena (magen och insidan av frambenet) så jag tror inte att det kliar.

Självklart åker vi in med henne om det inte blir bättre snart. Vi har en till kisse som åker in ungefär varannan månad för att bli behandlad mot sitt eksem/allergiska utslag. Men det här är inte samma... Åker hellre en gång för mycket än för lite!

M.

Får jag låna tråden?
Vill bara veta mera än slickdermatit om någon har något mera att tala om.

Precis. Just nu har jag bara massa förkortningar i skallen, det är en hel del olika sånna man testar emot. HCM, PKD, FIP, FIV, Felv, HD osv... Gissa om man blir virrig.

Det kommer av lite olika anledningar. Antingen ett rent stereotypt beteende eller också kan ett litet så vara grunden. Katten börjar slicka för att det kliar. Slickar den för mycket försvinner pälsen och när den slickar direkt på huden med sin sträva tunga så blir det irriterat och fortsätter slicka. Dessa katter brukar ofta vara helt kala på magen och på insidan av låren och ibland blir det sår av allt slickande. Man brukar bryta detta beteende med att låta katten ha tratt så den inte kommer åt att slicka så huden hinner läka ihop och pälsen börjar växa ut. Då är det inte längre nått som irriterar och kliar och katten slutar förhoppningsvis.

Hon visar fortfarande inga tecken på att det skulle klia eller vara irriterat på annat sätt där hon har slickat av pälsen. Hon fick ta av sig tratten en liten stund igår och då tvättade hon sig inte på en av fläckarna förrns efter en stund. Då åkte tratten på igen :devil:

Liknande trådar

Hundhälsa Hämtade min hund på hunddagis efter jobbet idag, och allt var som vanligt. Men när vi kom till stallet 10 min senare reagerade jag på...
Svar
7
· Visningar
2 307
Senast: _Taggis_
·
Katthälsa Kan började att säga att jag givetvis kommer kontakta veterinär så snart dom har telefontid! Jag har en hankatt på 11 år, har varit...
Svar
2
· Visningar
910
Senast: Fazeem
·
M
Övr. Katt Har en fråga som handlar om min systers katt. Han har slickat bort iprincip allt hår på insidan av bakbenen och nedre delen av magen...
Svar
16
· Visningar
8 279
Senast: bollen__
·
E
Övr. Hund Vår ena hund kastrerades den 3 maj, pga akut testikelinflammation. Bla, bla, bla, jag orkar i alla fall inte dra hela historien för den...
Svar
4
· Visningar
1 022
Senast: Egonson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka